Despre lideri adevăraţi – cu Dale Carnegie
Iată una dintre povestioarele folosite de acesta în cartea sa „Leader in you“ pentru a ilustra portretul unui lider adevărat:
„Charles Schwab era plătit cu un milion de dolari pe an în industria oţelului şi mi-a mărturisit că, în mare parte, acest salariu se datora abilităţilor lui de a se înţelege cu oamenii. Închipuiţi-vă! Un milion de dolari pe an pentru că ştia să se înţeleagă cu oamenii! Într-o zi, pe la pranz, Schwab se plimba prin una din fabricile sale de oţel, cand a dat peste un grup de oameni care fumau chiar lângă un panou cu avertismentul „Fumatul interzis”.
Credeţi că Schwab le-a arătat panoul şi i-a întrebat „Nu ştiţi să citiţi?” Nici vorbă, nu în acest fel se purta acest maestru al relaţiilor cu oamenii.
Domnul Schwab a stat de vorbă prieteneşte cu ei şi nu a scos un cuvânt despre faptul că fumau într-un loc interzis.
La sfârşit le-a oferit nişte ţigări şi le-a spus cu o sclipire în ochi: „Băieţi, m-aş bucura dacă pe astea le-aţi fuma afară.“
Asta a fost tot. Oamenii erau conştienţi de faptul că el ştia că au încălcat o regulă şi au apreciat faptul că nu i-a apostrofat. A fost omenos cu ei şi i-au mulţumit, fiind la rândul lor corecţi.“
Dale Carnegie spune că pentru a fi lider ai nevoie de calităţi de conducător, să ajuţi oamenii să îşi folosească potenţialul, să pui la punct o viziune pentru viitor, să încurajezi, să pregăteşti şi să supraveghezi, să formezi şi să întreţi relaţii excelente.
Cu alte cuvinte, nu mai merge să dai ordine, trebuie să te înţelegi cu oamenii şi să îi convingi că spusele tale sunt adevărate ca să te urmeze. Dacă ţii un speech echipei tale şi nu crezi în ceea ce spui, oamenii vor simţi imediat acest lucru. Cunosc un manager al unei companii de software, care are la bază o pregătire în vânzări. Ca om de vânzări este excelent, cunoaşte toate trucurile din branşă şi le pune în practică fără probleme, însă ca lider lasă foarte mult de dorit. Motivul: foloseşte aceleaşi tehnici de vânzări pe care le pune în practică cu clienţii şi cu oamenii săi, iar echipa lui îl percepe ca fiind fals şi că joacă un rol.
De exemplu, organiza o serie de întâlniri lunare cu angajaţii (acestea erau programate întotdeauna în afara orelor de serviciu) în care el vorbea şi le ţinea acestora discursuri foarte frumoase despre concepte precum respectul faţă de clienţi sau performanţă: „Noi trebuie să gândim ca o echipă foarte bună şi sunt sigur că putem optimiza performanţa, doar că trebuie să analizăm situaţia în care ne aflăm şi să încercăm să găsim soluţii. Deci ce soluţii avem?.“ Nimeni nu venea cu un răspuns la această întrebare, toţi priveau în jos iar el trecea mai departe la următorul subiect. Iată, ca să fii lider, trebuie să inspiri, să vii cu idei noi şi să îi faci pe oamenii din echipă partaşi la implementarea lor, să creadă cu adevarat în ele, pentru că numai aşa vor funcţiona. Dacă nu oferi soluţii concrete şi abordezi numai termeni abstracţi atunci trebuie să te aştepţi ca afacerea ta să aibă de suferit.
O altă greşeală identificată de autor la majoritatea managerilor este aceea că încearcă să îşi modeleze oamenii după comportamentul lor. Metoda dă greş din start, pentru că inhibă personalitatea fiecăruia şi îi reduce şansele de a se dezvolta. Există companii care angajează iniţial un manager, îl supun pe acesta unui test de personalitate iar rezultatele obţinute de el sunt folosite ca etalon la angajarea celorlalţi oameni din departamentul respectiv. Nimic mai absurd şi mai greşit. Trebuie să încurajezi dezvoltarea fiecărui membru al echipei în parte, pentru ca fiecare aduce calităţi diferite care contribuie la solidificarea departamentului şi la rezultate performante.
Aşadar, dacă eşti manager, te poţi transforma într-un lider adevărat, nu datorită diplomelor sau salariului tau impresionant, ci pentru că ştii să interacţionezi cu persoanele pe care le conduci, astfel încat să le ajuţi să îşi atingă adevăratul potenţial.
Iată care sunt tehnicile propuse de Dale Carnegie pentru a descoperi liderul din tine:
- Identifică propriile tale calităţi de conducător.
- Începe să comunici. (Comunicarea se construieşte pe relaţii de încredere)
- Motivează-ţi oamenii. (Motivarea nu poate fi niciodată impusă, oamenii trebuie să vrea să muncească bine)
- Exprimă-ţi interesul sincer pentru ceilalţi.
- Priveşte lucrurile din perspectiva celuilalt.
- Învată să asculţi. (Nimeni nu este mai convingător decât un bun ascultător)
- Formează-ţi echipa de mâine. (Oamenii care muncesc împreună pot realiza lucruri extraordinare. Ceea ce dă unei echipe imboldul necesar este o viziune unitară, împărtăşita de toţi membrii ei.)
- Respectă demnitatea celorlalţi. (Piatra de temelie a motivării este respectul profund faţă de ceilalţi)
- Recunoaştere, plată şi recompensă. (Recunoaşte-ţi greşelile cu generozitate şi împarte criticile cu zgârcenie. Mai presus de toate, fii constructiv)
- Stabileşte-ţi scopuri. (Fixează-ţi ţeluri clare, stimulative şi realiste)
- Concentrare şi disciplină. (Conducătorii nu îşi pierd niciodată concentrarea. Ei privesc lucrurile în ansamblu)
- Găseşte-ţi echilibrul. (Performanţele extraordinare, realizate în mod constant, sunt rezultatul unui echilibru între muncă şi timp liber.)
- Crează-ţi o atitudine mentală pozitivă.
- Învată să nu îţi mai faci griji.
Puterea entuziasmului. Niciodată nu subestima puterea entuziasmului.