Discovery Channel: Povestea spusa frumos este o adevarata magie
Azi, postul de televizune s-a transformat intr-o retea globala, ale carei programe ajung in nu mai putin de 1,5 miliarde de case din 180 de tari. Ce isi propune Hendricks pentru viitor? “Eu cred ca in viitor Discovery va juca pe intreg terenul de non-fictiune. Cred ca in viitor putem deveni si mai mari decat suntem acum sau am fost vreodata”.
Paula Zahn: Purtati-ne inapoi in timp, pana in acea zi de acum 25 de ani… Ce ati simtit in timp ce urmareati cum visul dv. se transforma in realitate?
John Hendricks (foto): A fost un intreg amestec de emotii… Eram ingrijorat, ma intrebam daca o sa mearga cu adevarat. Va spun, cand am urmarit acel prim program si am vazut acelasi logo Discovery aparand si pe urma primul program, Aleea icebergurilor (n.r. – Prima serie difuzată se numea „Iceberg Alley”, despre aisbergurile care reprezentau un real pericol pentru lucratorii de pe o platforma petroliera), am simtit un fior incredibil!
Apoi s-a intamplat ceva. Nu stiam in cate locuinte ajungeam, de fapt. In decurs de aproximativ trei saptamani, cineva calculase toate sistemele prin cablu care transmiteau postul. Erau 156.000 de locuinte.
Apoi am primit un telefon. Programul abia incepuse de 12 minute. A intrat o secretara si ne-a spus: “E cineva la telefon. Suna din Kansas si are semnal. Urmaresc acolo programul nostru.” Si atunci totul a devenit real. Semnalul functiona, programul putea fi vizionat. Am primit aceasta confirmare minunata din partea unui profesor de undeva, din America. Ne-a sunat si ne-a felicitat. A fost extraordinar!
Ceea ce mi se pare fascinant, citind istoricul acestei companii, este ca trebuie sa fi avut o adevarata obsesie pentru a reusi sa puneti totul in functiune. Vorbiti despre valoarea planului de afaceri. Ati facut un volum urias de cercetari. Ati avut o credinta de neclintit in aceasta viziune a dumneavoastra, anume ca trebuie sa existe o entitate care sa se ocupe de intrebari de tipul “De ce se intampla acest lucru?”. Asta ar raspunde curiozitati noastre. Nu v-ati abatut niciodata de la aceasta viziune, nu?
Am avut sansa de a ne intalni si cu alti antreprenori care pusesera pe picioare diverse afaceri si am cazut cu totii de acord: trebuie sa incepi cu multa pasiune. Intr-un sens bun, pasiunea chiar trebuie sa evolueze spre obsesie. Fiindca atunci cand lucrurile se complica, trebuie sa fii extrem de tenace, efectiv obsedat de proiectul tau… Chiar daca e o expresie banalizata acum, esecul nu e o optiune permisa.
Doar ca ideea trebuie sa capete aceasta forta in mintea ta. Apoi ideea ti se confirma cand incepi sa angajezi oameni. In special la inceput, cand convingi oamenii sa vina sa lucreze cu tine. De multe ori, oamenii lasa in urma o slujba buna si un salariu pe masura si vin sa lucreze pentru tine. Incepi sa ai responsabilitati multiple. Simti pe umerii tai povara ratelor la banca pe care le are fiecare. Asta este un imbold urias. Trebuie sa aduci oamenii laolalta, sa impartaseasca aceasta viziune, dupa care sunt cu totii implicati. Impreuna cu ei, ajungi sa formezi un adevarat trib si reusesti sa faci tot felul de lucruri.
Ce anume din cresterea si educatia dumneavoastra v-a facut sa va intrebati tot timpul “de ce” ?
Fiecare dintre noi are un anume grad de curiozitate. Asta ne defineste ca oameni. Multi dintre noi avem in comun acest lucru. Eu asa am fost inca de mic.
Cand ati stiut ca Discovery a dat cu adevarat lovitura si a ajuns o parte esentiala din cultura americana, prin cultura pop?
Am stiut asta atunci cand Johnny Carson, care la vremea respectiva era un adevarat simbol cultural in America, si-a inceput timp de trei sau patru seri monologul despre televiziunea rusa vorbind despre Discovery Channel. La inceput a fost un moment ciudat, cand a intrebat: “E cineva aici care prinde Discovery Channel?” Si eu imi spuneam in sinea mea: “Va rog ! Sa fie macar cineva !” Iar lumea a inceput sa aplaude. A fost un moment extraordinar.
A existat vreun moment in care v-ati gandit: “In ce m-am bagat aici? Am fortat oare lucrurile prea mult, prea repede ?”
Nu cred ca am fortat lucrurile prea tare. Cred ca la inceput, ne concentram sa reusim sa patrundem complet pe piata din SUA, ca o companie. Apoi ne-am dat seama de altceva: aceasta categorie de divertisment non-fictiune, daca era produsa cum trebuie, putea face ocolul planetei. In 1985 nu ma gandeam deloc – cu siguranta nu in ziua lansarii – ca as putea ajunge in Europa si intreaga lume. Dar la sfarsitul lui 1989 ne lansaseram deja, deci eram pe cale sa devenim o platforma globala.
A fost o experienta remarcabila sa urmaresc cum a crescut Discovery. Am avut marea sansa de a oferi canalele atunci cand am stiut exact ce aveam de gand sa facem cu ele pe termen lung. Acum avem cel mai bun CEO din America pentru fiecare canal si fiecare se gandeste cum sa creasca valoarea canalului sau. De pilda, Oprah Winfrey Network va functiona pe un canal creat de noi, Discovery Health.
Am preluat un serviciu precum Discovery Kids si acum, prin intermediul unei mari companii cu capital mixt create de David impreuna cu Hasbro, Hub, cred ca va aduce o valoare extraordinara nu numai pentru publicul nostru, ci si pentru compania noastra si partenerii Hasbro. Compania a crescut rapid. Dintotdeauna antreprenorii sunt cei care trebuie “sa puna mingea in miscare”, dar angajatii sunt cei care o mentin in teren, fac eforturi ca sa treaca peste obstacole si sfaca munca grea.
Discovery Communications a devenit o companie publica. Cum va schimba acest lucru misiunea companiei?
Nu ar trebui sa afecteze misiunea continutului. Cred ca noi avem o misiune extraordinara. Am discutat si astazi despre ea: cum sa satisfacem curiozitatea oamenilor. Daca poti sa faci asta in contextul povestii, e deja ceva genetic. Ar trebui sa fie o afacere pentru eternitate, fiindca sentimentul curiozitatii este profund imprimat in fiinta noastra. Curiozitate referitoare la stiinta si tehnologie, la istorie… Iar povestea spusa frumos este o adevarata magie pe termen lung. Aceasta este misiunea noastra.
Eu cred ca in viitor Discovery va juca pe intreg “terenul” de non-fictiune. Cred ca in viitor putem deveni si mai mari decat suntem acum sau am fost vreodata. Cred ca vom ramane intotdeauna fideli ideii de a satisface curiozitatea publicului cu povesti spuse cum trebuie. Si, repet, cred ca asta se va intampla pentru vecie – daca respectam acest tel pe care ni l-am propus.
Cum tehnologia se schimba si evolueaza atat de rapid, cum vedeti lucrurile peste 50 de ani? Cum se vor mai uita oamenii la televizor? Si cum vor continua sa isi satisfaca sentimentul de curiozitate?
Cred ca platformele de televiziune si sistemul actual de livrare de continut vor ramane ca atare. Sunt elemente de mare forta, structurate pe principiul “de la un singur punct catre mai multe”. Trebuie sa vedeti ce avem acum pe Discovery Channel. Dar, dupa cum am vazut cu totii cu sistemul DVR, avem din ce in ce mai mult control asupra optiunilor noastre de vizionare. Fiecare dintre noi are o alta definitie pentru “cele mai bune programe de televiziune”.
Dar, dupa cum ne spune Neilson dupa fiecare sondaj, oamenii sunt mai incantati de stadiul actual al televiziunii fiindca pot urmari ce vor atunci cand au ceva timp la dispozitie. Acest proces va continua. Sunt convins ca va migra catre formatul “tableta”. Asistam acum la ascensiunea rapida a dispozitivelor de tip i-pad, disponibile acum in 2 milioane locuinte, dar care probabil in decurs de 12-15 luni vor ajunge in 20 milioane locuinte. Cu ajutorul acestui dispozitiv poti vedea imagini de calitate HD.
Deja am descarcat ceva de pe Science Channel – am ratat primul episod din programul cu Morgan Freeman. L-am gasit pe i-tunes, l-am descarcat si l-am urmarit in avion zilele trecute, pe i-pad-ul meu. Cred ca asta inseamna sa castigi mai mult control asupra programelor pe care le vizionezi – si asta ii va bucura mai mult pe oameni. Dar in egala masura ne va impulsiona pe noi toti sa producem continut din ce in ce mai bun. In urma cu 20 de ani, pur si simplu schimbam canalele.
La vremea respectiva, dupa cum spune si melodia lui Bruce Springsteen , aveai 57 canale, dar nu era nimic de vazut la TV. Aveai o multime de canale – dar pline de chestii care pur si simplu ocupau spatiul. Acum insa, consumatorul nu mai accepta asa ceva, ci cauta direct ce vrea sa urmareasca. Asa incat noi trebuie sa fim acolo, oferind continut de calitate. Cred ca brand-ul nostru nu va supravietui doar, ci chiar va fi extrem de apreciat intr-o lume in care oamenii vor deveni avizi de continut de calitate.
De curiozitate, cat de mult va uitati la televizor?
Iubesc televiziunea. Ma uit mult la televizor. Ma uit la programele noastre. Dar imi place si fictiunea, imi plac si dramele. Imi place si informatia, deci ma uit si la jurnalele de stiri. Cred ca televiziunea e un instrument remarcabil, care ne poate spune foarte multe despre lume si despre ce se intampla in jurul nostru. Cred ca acesta este rolul pe care il joaca toti angajatii nostri: le ofera oamenilor puterea de a intelege lumea.
Foto: Mike Coppola/Getty Images North America