Emoţiile vindecătoare în coaching
Emotiile nasc gânduri. Gândurile nasc acţiune. Fără un sentiment sau emoţie puternică de atracţie – nu am face nimic în acea direcţie. Fără un sentiment sau emoţie puternică de respingere – idem.
Ce înseamnă inteligenţa emotională? Înseamnă să poţi să te bucuri și să traieşti plenar, să fii „in the zone” și să obţii succesul și atunci când ești în preajma multor oameni și în egală măsură și atunci când ești singur cuc la tine acasă și meditezi la nevoile, dorinţele și visele tale.
Acestea două, inteligenţa „intrapersonală” împreună cu cea „interpersonală” (Howard Gardner) sunt cele care definesc un om drept inteligent emoţional sau nu. Definire care nu îi garantează succesul în munca și fericirea în viaţă, dar îl ajută enorm.
În fond, să fii inteligent emoţional înseamnă să poţi „citi” oamenii din jur și, în egală măsură, pe tine (să îţi observi o emoţie atunci când te încearcă), să poţi adopta rapid starea de spirit cea mai potrivită unei anume situaţii, să înţelegi cum anume va evolua o situaţie ţinând cont de emoţiile prezente și să te implici emoţional într-o situaţie astfel încât să îţi servească cel mai bine interesele.
Toate aceste 4 abilităţi ţin de o „meta”-abilitate; aceea de a fi conştient de sine. Cu cât te poţi disocia mai des de „tine cel ce traieşte o emoţie” chiar în timp ce acest lucru se petrece, și astfel disociat te poţi observa oarecum „din exterior” trăind acea emoţie, cu atât abilitatea de a „citi” emoţii devine mai puternică (şi apoi şi celelalte abilităţi).
Relaţia de coaching se bazează într-o măsură extraordinară pe această meta-abilitate; în primul rând, un coach bun este cel care, în orice moment al sesiunii de coaching este disociat atât faţă de emoţiile personale, cât şi faţă de cele ale clientului. A fi „disociat” emoţional nu înseamnă „a nu simţi”. Dimpotrivă, cu cât ești mai conştient de o emoţie pe care o trăieşti (adică te poţi observa din exterior trâind acea emoţie) cu atât o simţi mai puternic, mai plin. Iar pentru un coach bun, emoţiile puternice sunt cele mai utile instrumente de coaching.
Coaching-ul nu înseamnă dialog „neuronal” între minţile clientului și coach-ului. Dacă ne dăm seama că gândurile sunt născute de emoţii și faptele de gânduri, atunci este clar că toate gândurile exprimate de un client într-o întâlnire de coaching au la bază emoţii – continue. Toxice sau pozitive. Prin urmare, acest dialog este unul emoţional-neuronal. Iar un coach bun nu va uita niciodată acest lucru. În plus, îl va folosi cât mai bine în favoarea obiectivului comun al celor doi – acela de a acompania clientul pentru a-și rezolva dilema de coaching.
Un coach inteligent emoţional scoate la lumină emoţiile clientului și i le arată, dezvoltându-i astfel acestuia inteligenţa emoţionala. În plus, cu cât scoate aceste emoţii mai bine în lumină, cu atât puterea lor sporeşte, iar acţiunile clientului de rezolvare a dilemei sunt mai rapide, mai bine ţintite, mai puternice și mai motivate.
În coaching, emoţiile sunt pilule vindecătoare puternice.
George Bragadireanu – TACK International România
George are o experienţă de 14 ani în domeniul financiar în cadrul unor companii multinaţionale. Ca fost analist de credite, relationship manager, manager regional de vânzări şi training manager, a condus, format şi transformat echipe în medii corporatiste diverse. Urmăreşte să ajute profesioniştii din orice domeniu să îşi descopere şi dezvolte întregul potenţial individual şi să îşi îndeplinească targeturile, obiectivele şi visele prin coaching şi procese de training facilitativ în vânzări, management şi leadership, inteligenţă emoţională şi creativitate. Este un promotor al abordărilor pragmatice şi optimiste şi, fiind orientat spre găsirea de soluţii, încurajează permanent asumarea conştientă şi responsabilă a acţiunilor transformatoare la nivel individual. În 2011-2012 a studiat coaching-ul executiv la Londra cu Sir John Whitmore şi la Bucureşti cu renumiţi profesori şi coaches europeni şi este trainer acreditat CNFPA.