Managementul talentelor și povestea de succes a startup-ului românesc care a făcut blockchain-ul la fel de ușor de utilizat precum Internetul
Foto: Modex team
O echipă de 100 de oameni, tânără și pasionată de ceea ce face, care vrea să aducă tehnologia blockchain pe masa fiecărei companii și instituții.
Specialiști care contribuie la dezvoltarea unor produse și servicii inovatoare pentru tehnologiile de mâine, capabile să schimbe viețile oamenilor în bine.
O companie care încurajează munca în echipă și susține creșterea și dezvoltarea angajaților, pentru a ajunge să fie cea mai bună variantă a lor.
O echipă care are un scop comun, ghidată de dorința de a-și duce munca la cel mai înalt nivel profesional, în care fiecare membru nou reprezintă un plus excelent și un avantaj, doza de oxigen de care fiecare companie are nevoie în drumul spre performanță, spre următoarea fază de dezvoltare.
În doar câteva cuvinte, asta înseamnă Modex, startup-ul românesc care a făcut blockchain-ul la fel de ușor de utilizat precum Internetul.
„Ținta noastră este să devenim compania nr. 1 în domeniul tehnologiei blockchain, prin urmare toate eforturile noastre sunt concentrate pe inovație și creștere. Este un volum mare de muncă în spate, dar când ești motivat de binele pe care îl faci, acest efort nu pare atât de mare. Este ca în sport – nu poți deveni cel mai bun atlet fără să muncești foarte mult și fără să alergi în fiecare zi”, consideră Mihai Ivașcu, CEO Modex.
Povestea care începe și continuă cu: primii din lume
Călătoria Modex a început în 2016, odată cu lansarea Moneymailme, o aplicație de transfer de bani prin chat, premiată ca cea mai bună aplicație din Marea Britanie în 2017. Moneymailme facilitează transferul de bani electronici între prieteni, colegi și membri ai familiei, indiferent de zona geografică, explică Mihai Ivașcu.
Dar echipa din spatele aplicației Moneymailme a mers și mai departe, identificând blockchain-ul drept o revoluție în lumea digitală. Obiectivul a fost simplu: facilitarea adoptării tehnologiei blockchain prin intermediul unui marketplace și a unui ecosistem care a permis accesul ușor dintre dezvoltatorii de tehnologie și ceea ce în business se numește “early adopters”. În peisajul blockchain au fost primii la nivel mondial care au creat acest app store. După primul an, compania a continuat dezvoltarea prin crearea unei platforme integrate de tool-uri dedicate developerilor de blockchain. „Și iarăși am fost primii din lume, noi, românii, care am creat acest mediu tehnic necesar pentru dezvoltarea tehnologiei de tip blockchain. Am început această călătorie în dezvoltarea unei soluții revoluționare în 2017, când, alături de Alin Iftemi și Dragoș Răuțu am fondat Modex, cu scopul de a accelera adoptarea globală a beneficiilor derivate din tehnologia blockchain, facilitând practic adopția ei atât pentru companii, instituții, cât și pentru oamenii obișnuiți. Datorită soluțiilor software pe care le aduce industriei, Modex a făcut blockchain-ul la fel de ușor de utilizat precum internetul, pentru companii și dezvoltatori deopotrivă”, povestește CEO-ul companiei.
În 2019, echipa a lansat Modex BCDB, o nouă abordare a tehnologiei blockchain, care înlătură pentru clienți nevoia de a investi resurse în formarea echipelor de IT în blockchain și facilitează adoptarea rapidă a tehnologiei.
Prin componenta hibridă, Modex BCDB este capabilă să transforme, fără modificări, orice tip de bază de date într-o bază de date descentralizată care deține aceleași caracteristici valoroase inerente tehnologiei blockchain: transparență, imuabilitate și securitate crescută.
Atragerea de talente – Cum ți-i crești așa îi ai
It-iștii sunt poate cei mai „vânați” oameni pe piața muncii. În aproape orice companie, mai mică sau mai mare, sunt angajați din domeniul IT, iar România se bucură de o masă substanțială de specialiști.
„Noi îi căutăm pe cei mai buni dintre ei”, a intervenit Alin Iftemi, Head & Co-founder Modex. Conform lui, „când construiești o echipă pentru o companie tânără, vrei alături de tine oameni inovatori, creativi, pregătiți să creioneze viitorul. Din acest motiv suntem concentrați pe calitate, nu pe cantitate. Procesul de recrutare este destul de lung, în general angajăm un om în echipa tehnică la 2-3 luni, și atunci ne permitem să ne concentrăm în detaliu pe proces și pe nevoile candidatului în raport cu ce ne dorim. Dacă și candidatul își dorește ca munca să îi fie recunoscută la nivel mondial și să facă parte dintr-o echipă dornică de afirmare, atunci îl așteptăm la noi”.
Inovația este unul dintre principiile de bază ale acestei companii care a lansat pe piață numeroase produse și servicii de ultimă generație precum Modex BCDB (Blockchain Database). Domeniul în care activează o ajută să atragă mai ușor oameni tineri, care au crescut într-o lume digitală și care înțeleg mai bine nevoile societății de mâine. „Proiectele sunt solicitante din punct de vedere tehnic și încurajăm participarea la întregul ciclu de dezvoltare a unei aplicații și dezvoltarea unor idei noi pentru programe, produse sau funcționalități prin monitorizarea celor mai recente tendințe din domeniu”, mai spune Alin Iftemi.
Și reputația companiei contribuie foarte mult la atragerea de talente, a preluat discuția Mihai Ivașcu, subliniind însă că, pe lângă reputație, compania are implementate o serie de programe – de la internship, la campanii de headhunting și programe educaționale – care să scoată în evidență cele mai creative minți: „Aici aș vrea să pun accent pe programul nostru de internship. Școlile din România sunt pline de tinere talente cu un entuziasm molipsitor, astfel că recrutarea lor încă de pe băncile școlilor este o modalitate excelentă de a atrage și pregăti aceste minți”.
Un exemplu în acest sens este Ion Orins (19 ani), care s-a alăturat echipei Modex încă de pe băncile liceului. În prezent el este în al doilea an de studiu al informaticii la Universitatea din Warwick, Marea Britanie.
Ion a ajuns în companie într-un internship, după participarea la un hackathon. După angajare, a lucrat la crearea unui algoritm anti spălare de bani bazat pe Inteligența Artificială, iar acum este implicat în dezvoltarea componentei PSD2 în proiectul bancar al lui Modex împreună cu o echipă de programatori. „El este exemplul că dacă îți dorești ceva cu adevărat, se va întâmpla. Pe lângă un mediu creativ și oportunități multiple de creștere personală, Modex încurajează inițiativele angajaților și îi susține pe deplin în atingerea obiectivelor personale și profesionale”, afirmă Ivașcu.
În procesul de atragere de talente însă, rata de succes nu este relevantă, ține să evidențieze Alin Iftemi, pentru că, în tot ce înseamnă selecție, conducerea companiei vizează calitatea în detrimentul cantității: „Practic, scopul este să găsești un om potrivit, iar asta este mult mai important decât cât ai căutat sau cu câți ai vorbit până să îl găsești”.
În concluzie, întărește el ideea, „ne adresăm oamenilor cu skills, cu ambiție, cu potențial și cu dorința de acumulare. Restul se învață. Căutăm oameni care să se potrivească cu ceea ce înseamnă valorile noastre, cultura noastră organizațională, care se conturează tot mai mult după perioada în care am fost un startup, și care să se integreze cu echipa creată”.
Startup vs multinațională. Între mit și realitate
De fapt, în zilele noastre, oamenii caută mai mult decât un loc de muncă. Își doresc să conteze, iar munca lor să aibă un impact real, care să se alinieze idealurilor și valorilor lor.
Când ești la început de drum, vrei să acumulezi cât mai multă informație. Ești ca un burete, povestește Alin Iftemi, din propria experiență. Firmele mari pot câștiga la oferta financiară, sau la pachetele de beneficii, de exemplu, mai spune el, dar educația profesională se face cu experiență și challenge. Și aici câștigă companiile mici, startup-urile de tehnologie mai ales.
Totuși, subliniază Iftemi, este important și cum vizualizezi tu un startup. Este o companie înființată de doi prieteni într-o garsonieră, sau este o companie tech cu birou în Silicon Valley? Categoria startup-urilor este diversă și extrem de interesantă. Dar în general un start-up este o companie la început de drum, cu un model de afaceri ce îi permite extinderea rapidă: „Consider că internii și juniorii trebuie să se gândească bine când aleg o companie, mai ales în faza inițială a carierei. Scopul lor ar trebui să fie acesta: să învețe cât mai mult. La o corporație, indiferent de domeniu, majoritatea joburilor entry-level arată destul de asemănător: ai un manager care știe exact ce lucrezi, totul este previzibil, și, de cele mai multe ori, activitatea este repetitivă. La corporație, poți avea aceleași responsabilități ani la rând, pe când la start-up, responsabilitățile se schimbă pe măsură ce compania se dezvoltă”.
De aceea, nevoia de implicare în educație este foarte mare, îl completează Mihai Ivașcu. Studiile arată că implicarea mediului privat în pregătirea profesională a elevilor/studenților poate reduce decalajul dintre cerere și ofertă pe piața muncii – adică îi pregătește pe elevi pentru nevoile reale ale companiilor: „Acesta este și unul dintre motivele pentru care noi ne-am îndreptat spre parteneriate cu Universitățile. Nu doar marile companii se implică în astfel de proiecte, ci și companiile care își doresc să ajute comunitatea în care activează și care au ceva de spus în domeniul lor”.
Din punctul lui de vedere, valorile și cultura organizaționale nu țin de dimensiunea companiei, ci arată cine vrei să fii și unde vrei să ajungi. Ce oferi societății? Pe cine vrei să ajuți? Ce impact are produsul tău asupra oamenilor? Ce spune echipa ta despre tine?
„Valorile pe care un potențial angajator le demonstrează sunt adesea un factor decisiv atunci când un candidat acceptă sau nu o ofertă, în special în cazul generației Millennials. Valorile noastre se axează pe încredere, integritate și implicarea pentru clienții și partenerii pe care îi avem”, conchide Ivașcu.
Alegerea nu trebuie să fie însă între o firmă autohtonă și una străină, ci să alegi o companie care îți oferă oportunități reale de învățare și de creștere, intervine Dragoș Răuțu, Chief Technology Officer (pentru că acesta este și exemplul meu acum mulți ani, nu zic câți): „Am reușit să am o carieră și să mă caute băieții ăștia doi (Mihai și Alin – n.r.) să dezvoltăm, într-o tehnologie nouă, un produs care astăzi este patentat la nivel mondial și care aduce o serie complexă de noutăți menite să confere lumii digitale de mâine mai multă securitate pentru datele companiilor, instituțiilor publice și nu în ultimul rând userilor finali – cetățenilor. Acest produs este Modex BCDB (Blockchain Database)”.
Așadar, dacă ar fi la început de drum, de ce ar alege un tânăr absolvent Modex?
Pentru că este o poveste de succes, o companie tânără care experimentează noile tehnologii și dezvoltă servicii inovatoare. Pentru că investește în educarea continuă a echipei, oferă challenge tehnic, susține inițiativele și pregătește mentalitatea de învingător, răspunde fără să stea pe gânduri, Iftemi, neratând ocazia de a lansa și o invitație: „Dacă ești pasionat de tehnologie și inovație și vrei să lucrezi alături de experți în blockchain și FinTech, atunci Modex este o alegere potrivită”.
Mai mult, pentru că traseul către creșterea profesională în cadrul unui startup-up este diferit de cel al companiilor mari, pentru că ritmul de creștere și de schimbare este mult mai mare. Dimensiunea echipei se poate dubla, sau chiar tripla, în doar un an, într-un start-up, pe când, într-o corporație, organigrama rămâne neschimbată poate și pentru ani la rând, susține Head & Co-founder-ul companiei: „Anul acesta am reorganizat activitatea și am adăugat o serie de noi posturi, în prezent fiind în proces de recrutare pentru o parte dintre aceste poziții. Suntem în mijlocul unei runde de investiții, în urma căreia ne așteptăm la o triplare a echipei în următorul an. Avantajul nostru este că oferim posibilități reale de creștere și dezvoltare în funcție de aptitudini, indiferent de momentul angajării. Când avem o poziție nouă deschisă, verificăm în primul rând dacă avem posibili candidați interni, iar acest proces este transparent. Mai mult, fiind o companie la început de drum, nu suntem limitați de proceduri stricte când vine vorba de creștere profesională și recompensarea angajaților”.
Next level
Așa cum spuneam la început, lipsa de specialiști este acut resimțită în piața de IT. Zeci de mii de posturi sunt neacoperite, școlile produc prea puțini absolvenți prin comparație cu nevoia pieței. În aceste condiții, „lupta” pentru atragerea de talente continuă și la nivelul următor. Cât de greu/ușor este pentru o companie națională să atragă seniori, oameni de producție?
„Oamenii buni sunt greu de găsit indiferent de domeniu. Acesta este, așa cum spuneam, și motivul pentru care ne-am implicat în educație. Pentru funcțiile cheie, în care avem nevoie de oameni cu un nivel ridicat de expertiză, avem campanii de head hunting și vizăm atât România, cât și potențialii candidați de afară. Povestea noastră de succes este un avantaj care ne ajută să atragem alături de noi oameni cu adevărat talentați. Un alt avantaj pe care îl avem este fluctuația redusă pe care o avem în rândul angajaților. De exemplu, la Moneymailme am început cu 5 oameni și am ajuns acum la circa 100 la nivel mondial”, explică Mihai Ivașcu.
Iar avantajele de genul acesta cântăresc mult în alegerea unui senior, întregește tabloul recrutării Dragoș Răuțu. Tot din propria experiență, el dă asigurări că nu există un programator de start-up și unul de corporație, când vine vorba de recruting. Un programator care a lucrat în corporație poate fi foarte bun și în startup. Diferența este în modalitatea de lucru: ”Dacă este interesat de o nouă provocare profesională, îi plac dinamicitatea și tehnologiile noi, atunci poate intra în start-up și poate face față cu succes. Roadele și responsabilitatea produselor enterprise vin mai repede în startup”.
Alin Iftemi pune însă punctul pe „i”: „Monotonia nu există în vocabularul Modex – azi înveți să faci ceva, mâine trebuie să înveți să faci altceva. Nu este o limită până la care poți ținti, depinde cât de mult îți dorești să crești și să te dezvolți”.
Iar pentru a dovedi că toate acestea nu sunt doar „simple vorbe”, ne-a oferit și câteva opinii din interior:
Ion Orins – Software Developer
Ce m-a fascinat cel mai mult în timpul efectuării internship-ului a fost descoperirea modului în care funcționează relațiile profesionale. Dinamica unui mediu de lucru, în special în cadrul unui start-up, erau cu totul diferite de orice am experimentat sau mi-aș fi putut imagina înainte. Stagiul de internship m-a ajutat să obțin experiența necesară de care aveam nevoie pentru angajare. În același timp, mi-a dat încrederea că am ales calea potrivită și mi-a oferit oportunități de a întâlni oameni de la care care învăț în prezent multe lucruri.
Timpul petrecut la Modex a fost definit de o serie de proiecte complexe și interesante legate de o gamă variată de domenii în dezvoltarea de software. În timpul internship-ului, am lucrat la testarea unei componente a infrastructurii Modex. Următoarea sarcină în care m-am angajat a fost crearea unui algoritm de detectare a dăunătorilor din culturile de cereale, folosind machine learning-ul. După aceea, am lucrat la crearea unui algoritm anti spălare de bani pentru Moneymailme. În prezent, sunt implicat în dezvoltarea componentei PSD2 în proiectul bancar al lui Modex împreună cu o echipă de programatori.
Toți sunt dispuși să ajute, iar conducerea este implicată puternic în promovarea atât a dezvoltării profesionale, cât și a formării de echipe: întâlnirile, traininguri și conferințe sunt departe de a fi neobișnuite.
Dan Popescu – Software Tech Lead
Sunt unul dintre primii membri ai echipei care a început să lucreze la produsul patentat Modex BCDB. Am lucrat întotdeauna pentru startup-uri, companii mici care se caracterizează prin entuziasm și o dorință puternică de a crește. Modex a crescut în ultimii doi ani și cred că acesta este doar începutul. Abilitățile colegilor cu care lucrez acoperă diferitele cerințe, elemente necesare de altfel pentru a asigura o dezvoltare naturală a companiei. Simt că sunt parte a unei echipe care face tot posibilul să atingă același obiectiv.
În ultimele luni, am lucrat de la distanță, ceea ce înseamnă că întâlnirile online au devenit profund înrădăcinate în obiceiurile noastre de muncă. A fost, într-adevăr, o schimbare serioasă, dar, din fericire, am reușit să ne adaptăm destul de repede, deoarece compania avea deja o procedură clară și o infrastructură puternică, ce au facilitat munca de acasă pentru o perioadă îndelungată. Comunicarea a fost întotdeauna un punct forte al echipei noastre și, din fericire, ne-am adaptat rapid la noile realități. În opinia mea, faptul că lucrăm în IT înseamnă că ne putem adapta mai ușor la noile schimbări.