SWOT personal în cariera europeană
Ca orice altă „afacere”, în viziunea Mariei, implicarea în afacerile europene presupune realizarea unei analize SWOT personale, cu tot ceea ce presupune aceasta – definirea oportunităţilor şi ameninţărilor, cunoscându-ţi punctele forte care te diferenţiază în faţa concurenţei şi slăbiciunile cauzate de anumite lipsuri în pregătire sau experienţa anterioară insuficientă.
De la început, proiectul trebuie să demareze cu o cercetare prealabilă serioasă, cu obţinerea informaţiilor necesare în legătură cu „piaţa”. Cunoaşterea mediului în care urmează să activezi este indispensabilă. Aceasta înseamnă analizarea cererii – „a publicului” -, elaborarea planului de acţiune, aplicarea acestuia şi evaluarea rezultatelor.
Ce presupune identificarea cererii şi pentru ce este importantă? Corelarea ofertei cu interesele beneficiarului şi cunoaşterea subiectelor de interes pentru aceasta. În situaţia de faţă, care sunt dezvoltările şi agenda europeană pe domeniul respectiv. Pentru întocmirea unei analize complete trebuie urmăriţi factorii socio-culturali, tehnici şi tehnologici, economici, de mediu şi, bineînţeles, cei politici (analiza STEEP).
Pentru a ajunge la ţelul propus, Maria sugerează alcătuirea unor liste cu scopuri de realizat într-o perioadă de timp determinată, de exemplu, pentru fiecare săptămână, lună, etc.
Un alt sfat foarte bun este acela de a stabili contacte cât mai apropiate, întâlniri directe, prânzuri, prezentări, atât formale cât şi informale, pentru construirea şi consolidarea de relaţii puternice. „Să nu vă fie teamă să apelaţi la cunoştinţele şi relaţiile pe care le aveţi de fiecare dată când consideraţi util”, puncta Maria Laptev.
Strategia trebuie să se axeze pe apropierea personală, profitând de fiecare avantaj oferit de mijloacele de comunicare, indiferent că este vorba de telefon, scrisori tipărite sau e-mailuri.
Metoda de acţionare nu trebuie să se rezume doar la oferirea de răspunsuri la întrebări precum „ce pot eu face?” sau „ce pot să ofer?”, ci este important a se insista în primul rând pe ceea „ce putem face împreună”, creând valoare fiecărei părţi. Negocierea este procesul sau arta prin care obţinem ce ne dorim de la o persoană care îşi doreşte ceva de la noi.
Nu există nicio formulă magică – trebuie să ai mereu în minte că este vorba de o negociere de forma „Win-Win”, din care în final ambele părţi au de câştigat. Totul fără a un uita însă nici motto-ul cu care Maria îşi începea prezentarea – „succesul este cu atât mai mare, cu cât munca depusă este mai grea!”.
Dan LUCA este Doctor în Relaţii Internaţionale şi Studii Europene, fondator în 2003 al Clubului “România-UE” Bruxelles. Are 41 de ani şi îşi desfăşoară activitatea la Bruxelles de 16 ani. Predă cursul de “Tehnici de comunicare în UE” la universităţi din Bucureşti, Bruxelles şi Gorizia (Italia). Este autorul a 3 cărţi despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european şi dilemele comunicării. Încă din 2007 a lansat blogul www.casaeuropei.blogspot.com, cu obiectivul declarat: “Este un blog de opinie despre Uniunea Europeană şi despre modul cum românii sunt afectaţi de schimbările europene contemporane”.