Un model pentru comportamente „hrănitoare”
S – vine de la simţul situaţiei, altfel spus radarul social. Sunteţi în stare să îi înţelegeţi pe ceilalţi? Vă puteţi da seama de sentimetele şi emoţiile lor? A avea un „radar” bun înseamnă a manifesta interes şi respect pentru oamenii din jur. Dacă am fi preocupaţi doar de propriile noastre sentimente, nevoi şi interese nu am putea fi deschişi la sentimentele şi interesele altora, drept urmare, le va fi mai greu să ne accepte. Să se deschidă în faţa noastră, să capete încredere şi să colaboreze cu noi.
P – reprezintă prezenţa, adică modul în care-i afectăm pe ceilalţi prin aspectul nostru fizic, conduită, dispoziţie,limbajul corpului, modul în care ocupăm spaţiul într-o încăpere. Toţi oamenii trebuie să acorde o atenţie deosebită modului în care sunt percepuţi, dacă vor să fie acceptaţi şi luaţi în serios. Un rol deosebit de important îl are o atitudine care oferă şi primeşte respect şi atenţie. Aceasta presupune ştiinţa de a asculta, creând şi conferind o siguranţă de sine şi o eficienţă care permit stabilirea conexiunii cu o persoană sau un grup. Poate fi doar expresia obişnuită de pe chipul cuiva. Faţa împietrită sau expresia posacă pot îndepărta ocazia creării unei legături, încă înainte ca aceasta să apară. Şi o atitudine extrem de reţinută poate ţine lumea la distanţă, o prezenţă furtunoasă, provocatoare, poate, la fel, îndepărta. Înfăţişarea contează, însă primul element, esenţial, al unei Prezenţe pozitive este o purtare prietenoasă.
A – reprezintă autenticitatea. Cât de cinstit şi sincer eşti cu oamenii din jurul tău, cu propria persoană în anumite situaţii. Fiecare persoană ar trebui să se respecte pe sine însăşi, să aibă încredere în valorile şi convingerile personale şi să aibă o relaţie directă şi sinceră cu alţii pentru a fi percepută ca autentică, să ştie cine este şi să se simtă bine şi fericită în propria-i piele, să rămână fidelă propriilor principii, să reacţioneze atunci când este provocată dincolo de limita suportabilităţii, să fie o persoană pe care să te poţi bizui, un om de caracter, care-şi ţine cuvântul şi trece la acţiune, indiferent de obstacole sau greutăţi, o persoană solidă, de încredere, cu trăsături admirabile, de caracter.
C – vine de la claritate: reprezintă abilitatea de a ne exprima clar gândurile, ideile, opiniile şi intenţiile, măsura în care ne folosim de limbaj cu iscusinţă sau reuşim să formulăm concepte şi puncte de vedere într-o manieră convingătoare şi coerentă.
Este bine să evităm disfuncţiile semantice de tipul:
- Judecăţilor de valoare agresive – opinomania;
- Enunţurile de tip „toţi” ori „ar trebui să”;
- Intoleranţa faţă de punctele de vedere ale altora – dogmatismul;
- Categorisirea în termeni critici – etichetarea;
- Critica plină de causticitate – sarcasmul;
Ultimul factor din modelul S.P.A.C.E. îl reprezintă empatia – identificarea cu o altă persoană căreia îi apreciezi şi împărtăşeşti sentimentele. Acest factor ne invită să reflectăm în ce măsură sesizam şi dăm atenţie sentimentelor celorlalţi, dacă suntem gata să îi acceptăm aşa cum sunt, cu tot ceea ce reprezintă ei.
Albrecht propune o serie de comportamente pe care le împarte în „toxice” şi „hrănitoare”
Cum se comportă oamenii „Toxici” | Cum se comportă oamenii „hrănitori” |
„Evită încurajările Fac remarci tăioase, sarcastice Umilesc nonverbal Îi tratează de sus sau condescent pe alţii Exagerează în căutarea aprobării Îi flatează nesincer pe alţii Se pierd uşor cu firea Le place să se joace cu ceilalţi Sunt constant de altă părere Vorbesc dogmatic, inflexibil Nu păstrează secretele Se laudă, îşi atribuie calităţi pe care nu le au Încalcă promisiunile şi înţelegerile Glumesc la momentul nepotrivit Monopolizează discuţia Îi întrerup frecvent pe ceilalţi Schimbă subiectul după cum vor Se plâng excesiv Îi conving pe alţii în mod agresiv Îşi impun cu forţa punctul de vedere Îi atacă sau critică pe ceilalţi Îi fac pe alţii să se simtă vinovaţi Îi ridiculizează pe alţii Omoară ideile” ( Karl Albrecht, 2007, p.170). |
„Dau încurajări Glumesc prieteneşte Îi tratează pe alţii de la egal la egal Vorbesc şi se poartă convingător Fac complimente sincere Nu reacţionează sub impulsul momentului Cooperează şi încurajează Îşi exprimă acordul ori de câte ori este posibil Se bucură de succesul altcuiva Păstrează secretele Îşi ţin promisiunile Glumesc în mod constructiv Îi ascultă pe ceilalţi până la capăt Rămân la subiectul abordat Dau sugestii contructive, sfaturi, negociază Lasă de la ei, îi ajută pe alţii Aduc argumente constructive Conving sincer, negociază Îi sprijină pe alţii Ascultă, nu se grăbesc să judece Oferă informaţii şi idei” ( Karl Albrecht, 2007, p.170). |
Ceea ce îmi place mie foarte mult în toate aceste aspecte este că pentru fiecare există exerciţii pentru a le dezvolta şi modalităţi de a-i aborda pe ceilalţi şi a le atrage atenţia asupra comportamentelor „S.P.A.C.E.” pe care le manifestă la locul de muncă sau în alte forme de interacţiuni. De aceea această „ştiinţă” a Capabilităţii Emotionale este foarte pragmatică. Pentru că există mereu soluţii sau sugestii de abordari, propuneri de planuri pentru dezvoltare, astfel încât în final individul are realmente de câştigat pe toate planurile atunci când decide să urmeze o instruire sau o inventariere a competențelor în acest domeniu.
Viviana Andone
Certified Consultant Emotional Capability Profile™, instrument internaţional de evaluare a capabilităţii emoţionale
MMM Consulting