„Go score” sau „Go home”?
În acest context este interesantă modalitatea de traducere a agilităţii – „se mişcă mai uşor, mai repede, mai suplu” în viaţa de business. Agilitatea, una dintre cele mai întâlnite „marote” ale prezentărilor, este incomplet împlinită prin tehnologie când vine vorba de mobilitate şi flexibilizare a programului şi locului de muncă. Obişnuim să vorbim despre programul de lucru „agil” în legătură cu munca mai flexibilă, dar în sens diferit faţă de „remote-working”, „hot-desking”, „home working”, „home-shoring” sau „touchdown”. Există o multitudine de perspective despre ceea ce este „munca agilă” şi ceea ce nu este dar, sumarizând, munca este în final o activitate şi nu un loc de muncă, este vorba de productivitate şi nu despre prezenţă. A pune rezolvarea doar în abordarea locului de muncă ca fiind „independent” de locaţie presupune doar parcurgerea unui părţi din drum. Mai mult, în timp ce „munca la distanţă” se răspândeşte, devine clar că nu orice loc de muncă poate fi independent de locaţie, motiv pentru care ideea de „muncă agilă” poate fi împinsă într-o zonă în care putem trage concluzia că nu poate fi aplicată rolurilor cu locaţie fixă, ci numai funcţiilor de comercial, IT, tehnic etc.
Munca agilă este o nouă paradigmă – ea poate deveni un instrument transformaţional, un punct de cotitură pentru strategiile de îmbunătăţire a costurilor, productivităţii şi sustenabilităţii, strategii de care vor beneficia afacerea, angajatul şi clientul etc. Unul dintre cei mai direcţi şi memorabili descriptori ai acestui tip de muncă este sloganul brandului Martini – „Oricând, oriunde, oricum”. Cele mai multe definiţii ale muncii flexibile urmăresc această descriere, doar că aceasta este bi-dimensională, pe când „noile metode de lucru” trebuie să fie multi-dimensionale. Nu vorbim de a face acelaşi tip de muncă în alt loc şi la alte ore, ci despre CUM muncim. Munca agilă încorporează într-adevăr noţiunea de muncă flexibilă ca timp şi spaţiu, dar presupune totodată să facem lucrurile diferit, concentrându-ne pe rezultat şi performanţă, pe eliberarea de gândirea „9 to 5”.
Munca agilă poate fi cu siguranţă inclusă sub umbrela „muncii inteligente”, care este despre beneficiile rezultate din schimbările aduse practicilor de muncă, dezvoltarea de noi tehnologii şi din crearea unui nou climat de muncă. În spatele diseminării noilor modalităţi de lucru avem şi îmbunătăţirile considerabile aduse de tehnologia mobile, wireless, cloud computing şi convergenţa comunicaţională. În egală măsură putem vorbi despre „munca agilă” ca despre munca virtuală sau cea cloud. Cu siguranţă că tehnologia este un facilitator al acestei tranziţii, daca nu chiar un motor, în timp ce disponibilitatea companiilor sau chiar a celor mai mulţi dintre angajaţi sunt frâne în calea acestui proces.
Citeşte mai multe pe HRmanageronline.ro