Atenţie, nu uita de etică în deciziile manageriale!
Ce îşi doreşte clientul?
Un client loial şi dedicat are nevoie de ceva mai mult decât produse, servicii şi bani. El caută să fie mulţumit şi să aibă o relaţie de perspectivă şi de încredere cu partenerii lui. Iar aici, elementele esenţiale sunt: credibilitatea, integritatea, etica, bunele maniere, protocolul, eticheta.
Parteneriatele se bazează pe încredere, pe un comportament predictibil şi moral, pe capacitatea partenerului de a face faţă situaţiilor de criză. Astfel, identificarea şi comunicarea propriilor principii şi valori te ajută să identifici şi să tratezi situaţiile delicate chiar înainte că acestea să se producă. Managerul este obligat să dea dovadă de sănătate etică şi morală, mai ales prin modul în care tratează rezolvarea problemelor şi luarea deciziilor în situaţiile delicate, de criză.
Deciziile etice ale managerului se referă la următoarele patru principii, pe care acesta trebuie să le stăpânească: utilitarism, dreptate, echitate şi bune practici. Obiectul eticii este răspunsul la întrebările: Ce este bine? Ce este rău? Ce este greşit? Ce este corect?
Cum se ia corect o decizie
În anumite situaţii, un manager este nevoit să ia decizii fără să aibă prea multe variante ortodoxe la îndemână. În acest caz, prima întrebare indiscutabilă trebuie să fie: soluţia posibilă este legală? Urmează în mod firesc acordul cu valorile companiei şi cu ale managerului, liniştea să personală şi integritatea.
Iată un proces structurat pentru a analiza motivele pro şi contra alegerii unei soluţii, astfel ca aceasta să fie mai uşor de luat şi asumat:
- profitul pe termen scurt vs câştigul pe termen lung;
- imparţialitate, dreptate vs milă, compasiune;
- adevăr vs loialitate;
- individ vs comunitate, colectivitate;
- mai bine contra binelui;
- consens contra compromis;
- asumarea riscului vs liniştea personală.
În deciziile manageriale, „mai puţin bine“ nu înseamnă „rău“ iar „mult mai bine“ nu este întotdeauna „bine“. De exemplu, în cazul unei decizii de concediere în masă într-o perioade de criză sau de evitare a falimentului, analiza poate fi făcută din următoarele perspective:
- câştigurile pe termen scurt pot anihila câştigurile pe termen lung;
- loialitatea faţă de unii poate fi compensată de loialitatea faţă de grup;
- beneficiile comunităţii pot fi depăşite de orgoliu sau de egoism.
Soluţionarea acestei dileme depinde de principiile managerului.
Codul de conduită (continuare pe slide-ul doi)
Codul de conduită
De multe ori, pentru a evită derapajele de la principiile etice, o companie apelează la implementarea unui cod de conduită, la care să adere toţi angajaţii ei. Cel mai cunoscut cod de conduită manageriala aparţine British Institute of Management şi este numit Code of Conduct:
- În urmărirea materializării intereselor personale trebuie luate în considerare şi interesele celorlalţi;
- Managerii nu trebuie să fie răzbunători şi să nu aducă prejudicii reputaţiei persoanelor sau afacerilor altora;
- Managerii trebuie să declare imediat şi complet interesele personale care ar putea fi în conflict cu interesele firmei;
- Managerii trebuie să manifeste interes faţă de sănătatea, securitatea şi bunăstarea celor pe care îi conduce;
- Managerii trebuie să respecte confidenţialiatea unor informaţii, dacă acest lucru este cerut de clienţi sau furnizori;
- Managerii nu trebuie să ofere sau să accepte cadouri sau favoruri în scop de mituire sau corupere;
- Managerii trebuie să fie convinşi că toate informaţiile comunicate public sunt adevărate.
Îmi place să cred că modelul minimal al unei decizii manageriale este structurat în patru paşi:
- este legală?
- este utilă companiei?
- este echitabilă, de bun simţ?
- este conformă cu obiceiul?
Criteriile etice ale deciziilor manageriale
Înainte de a lua o decizie, un bun manager verifică dacă situaţia respectivă este reală sau percepută. Dacă situaţia este reală, decizia manageriala poate fi verificată din punct de vedere etic prin următoarele tehnici:
- Legalitatea: Soluţia aleasă este legală? Este etică?
- Utilitatea: Care sunt beneficiile pe care le va aduce? Care pot fi riscurile şi daunele? Cine este responsabil, cine la suportă? Ai consultat specialişti în domeniu? Ai luat în considerare aceste păreri?
- Bun simţ, echitate: Există persoane care se opun acestei decizii? Sunt rezonabile? Vrei ca această decizie să fie aprobată de familie, prieteni, parteneri?
- Practica managerială: Alţi manageri ar lua aceeaşi decizie?
- Responsabilitate socială: Crezi că în comunitate vei găsi înţelegere dacă s-ar afla despre această decizie?
Cu alte cuvinte, orice decizie pe care o iei ca manager trebuie să fie în acord cu perspectiva şi dorinţa comunităţii. Pentru că orice business are un sens mai larg, comunitar şi social, responsabil să aducă mai mult bine social, în afară de a face profit, bani.
De asemenea, decizia etică este necesar să respecte următoarele valori:
- dreptatea;
- căutarea adevărului;
- echitatea, imparţialitatea;
- cinstea şi respectul faţă de oameni;
- utilitatea pentru companie (şi nu pentru unii);
- înainte de orice să nu faci rău (împotrivă cuiva);
- să te implici când ai responsabilitate, să acţionezi.
Îţi doresc înţelepciune şi etică în deciziile tale!
Dorin Bodea
Senior Consultant, Result Development