Cum a ajuns Cornelius Brody să ofere soluţii software pentru Financial Times si Virgin Airlines
iQuest oferă soluţii software pentru clienţi din Germania, Elveţia, Anglia, Suedia şi România. Soluţii înseamnă sisteme complexe, croite pe specificul clientului, care nu pot fi cumpărate de-a gata, ca pe un produs standard. Printre clienţii lor se numără corporaţii mari şi multinaţionale, care au în permanenţă nevoie de soluţii caracteristice prin care să se diferenţieze. Astfel, iQuest lucrează acum pentru branduri puternice ca Financial Times, Virgin Atlantic Airlines sau Puma.
Cornelius Brody a fost mai întâi angajat ca inginer stagiar al unui centru de calcul din Baia Mare, apoi a plecat în Germania în anul 1988, la o firmă din Bonn. După mai mulţi ani pe care i-a investit în propria dezvoltare profesională, în care a fost, pe rând, manager de proiect, manager de departament, a făcut un MBA, apoi a devenit management consultant şi country manager, Cornelius s-a gândit să pună bazele unei companii în România. Toate acele experienţe i-au fost relevante pentru înţelegerea modului de funcţionare a anumitor lucruri într-o companie, mai ales pe cele legate de management. La început nu a avut nevoie de o tactică anume, dar s-a bazat pe talentul şi pregătirea forţei de muncă din ţară şi pe dorinţa enormă a oamenilor de a se afirma, ca să servească clienţi exigenţi din Europa de Vest. Aşa a reuşit să creeze o companie omogenă şi unită prin valorile ei şi modul de funcţionare, prin calitatea produselor şi a serviciilor pe care le oferă.
„Faptul că mă aflam în Germania în acel moment e relevant, pentru că mi-am petrecut jumătate din viaţă în România şi jumătate în Germania“, spune Cornelius. Acum se simte bine în ambele culturi, ceea ce îl ajută să ridice acele punţi necesare modelului de business: pe de o parte înţelegerea şi comunicarea cu clientul din Vest, pe de alta înţelegerea culturii şi a organizaţiei din România. De 13 ani, de când a fondat compania, managerul pendulează între Germania şi România, câte o săptămână în fiecare ţară, ceea ce îi face pe prieteni să îl întrebe cum rezistă la un astfel de regim.
Strategie de business
În primii 2-3 ani de la înfiinţarea companiei iQuest, Cornelius a fost nevoit să ducă o luptă continuă să îşi facă rost de clienţi stabili. Cu timpul au devenit tot mai respectaţi şi lumea a început să îi caute pentru ceea ce oamenii de la iQuest spun „calitatea ieşită din comun a muncii noastre“. Situaţia a dus la o retenţie a clienţilor, care, odată ce începeau să colaboreze cu ei, păstrau legătura pe termen lung. „Pe tot acest parcurs,
iQuest a fost şi rămâne un pol de atracţie pentru specialiştii pasionaţi, interesaţi de o creştere permanentă într-un mediu de înalt nivel profesional şi, cred, şi uman“, povesteşte Cornelius. Produsele pe care le realizează şi felul în care îşi abordează clienţii le-au adus de-a lungul anilor clienţi cât se poate de cunoscuţi în întreaga lume. iQuest lucrează cu 15-20 de clienţi mari, firme precum Roche, Vodafone, Puma, Financial Times, Microsoft sau Virgin Atlantic Airlines. „Businessurile lor sunt în creştere şi au mereu nevoi noi şi idei inovatoare, care ne provoacă să lucrăm împreună pentru soluţiile potrivite.
Odată ce au început colaborarea cu noi, au fost încântaţi de soluţiile şi serviciile oferite şi au vrut mai mult. Practic, ei ne aduc succesul“, povesteşte Cornelius. În momentul în care lucrezi cu clienţi mari şi ai o rată de retenţie de aproape 100%, nu mai ai nevoie de eforturi mari de vânzare, devine ceva natural, dar ai nevoie de menţinerea culturii organizaţionale care este un factor important de diferenţiere. „Pe acest aspect punem mult accentul; de la lucrurile organizatorice cum sunt procesele de funcţionare internă, la creşterea profesională şi personală a oamenilor noştri. Contează cum funcţionăm între noi, contează valorile, cum ne ţinem de promisiuni, cum merg lucrurile odată ce paşii sunt definiţi.
Chiar dacă suntem deja o firmă relativ mare, nu ne definim ca o corporaţie, ci ca o structură antreprenorială, în care încurajăm libertatea de acţiune şi asumarea responsabilităţii personale. Ca o confirmare a muncii depuse, unul dintre produsele software pe care le-a dezvoltat firma a primit în decembrie 2009 premiul Android Developer Challenge 2 (sau ADC2), pentru aplicaţia Trip Journal din categoria „Travel“ a premiilor oferite de Google. Pentru acest an, iQuest îşi propune să crească alături de clienţii pe care îi are şi, în acelaşi timp, să câştige noi clienţi cu focus pe telecomunicaţii şi life sciences.
Să te găseşti pe tine însuţi
Când l-am întrebat ce le-ar spune absolvenţilor de la Politehnică dacă ar trebui să ţină un discurs la deschiderea de an, mi-a răspuns că din când în când ţine astfel de discursuri. „Din experienţa mea cel mai important lucru este să te găseşti pe tine însuţi: să ştii cu adevărat ce îţi doreşti de la viaţă şi profesie, ca apoi să te poţi dedica acelui (acelor) lucruri. Din păcate mulţi tineri nu îşi pun cu adevărat întrebarea asta şi îşi petrec cea mai mare parte din viaţă făcând lucruri care nu îi pasionează. Mare păcat, vieţi irosite…
Apoi, dacă ţi-ai găsit vocaţia, dedică-te ei. Şi găseşte-ţi un mentor adevărat cât mai devreme în drumul tău.“ Cornelius crede că antreprenoriatul web se poate dezvolta în continuare în România, ba chiar afirmă că specialiştii noştri sunt uneori mai creativi decât media europeană. Totuşi, pentru ca specialiştii de la noi să fie descoperiţi, ar fi necesară o expunere mai intensă decât până acum, poate prin contactul direct cu antreprenorii de succes (de genul unor incubatoare de start-ups întâlnite în Occident).
Compania a încheiat anul 2011 cu o creştere de peste 40%, după ce iniţial prognozaseră 20-25%. Dar preferă să fie precauţi în prognoze şi apoi să le depăşească. iQuest creşte de la înfiinţare constant, organic, cu 20-30% pe an, ceea ce înseamnă că este într-o continuă căutare de talent. Lucru la care se aşteaptă şi pentru anul în curs, când se prevede o creştere
de 20%.