Exclusiv – „Vreti un job la Deutsche Telekom?”
Facem angajari!
Numarul de 230.000 de angajati la nivel global ai Deutsche Telekom va creste in viitorul apropiat. Thomas Albrecht, Recruiting & Talent Service in cadrul companiei, afirma ca si managerii romani au o sansa. Cel mai important lucru este sa cunoasca limba germana, iar o cale sigura pentru recrutare este prin intermediul retelei Xing. Reteaua sociala este similara LinkedIn si vizeaza doar contactele de afaceri. Proprietarii ei isi doresc sa extinda prezenta online si in alte tari din Europa. In prezent, la nivel global inregistreaza peste sapte milioane de useri. Un avantaj al acestei retele este ca foarte multe firme de recrutare, dar si companii o iau in calcul in momentul in care recruteaza personal. „Desigur, cei interesati pot aplica direct pe website-ul nostru”. In cazul in care esti contactat pentru interviul care se va tine la Bonn, compania va acoperi cheltuielile legate de transport si cazare: „Investim foarte mult in aceste intalniri, chemam oameni din toate colturile lumii. Nu ar fi cinstit sa ii invitam pe banii lor”.
150.000 de euro pentru un test
Dupa ce departamentul de head-hunting ii identifica pe potentialii candidati, intervine Albrecht, care este specializat in Management diagnostics (Assessment Centers, Development Centers, Management Appraisal). „Dorinta de a lucra la noi nu este suficienta. Ne folosim de interviuri si de teste psihologice online pentru a le verifica capacitatile umane. Urmarim sa aflam daca acel candidat poate fi integrat cu usurinta in echipa, daca afirmatiile din CV-ul sau sunt adevarate si daca exista o potrivire intre personalitatea lui si postul scos la concurs, daca este un bun lider, daca este un bun negociator…” Universitatile germane, cum ar fi Universitatea Bochum, sunt cele care le creeaza aceste teste. Un test online bun incepe de la 150.000 de euro. „Mii de manageri sunt supusi testarii, deci trebuie create n situatii”. Dupa ce candidatii completeaza testele, seniorii experti, ca Albrecht, primesc rezultatele si le interpreteaza. „Nici un profil psihologic nu e gresit, ci diferit. Fiecare persoana e unica”.
Ziua de muncă a lui Thomas Albrecht costa compania angajatoare 3.000 de euro. Ea se desfasoara, in linii mari, cam asa: ajunge la birou la 9 dimineata, cinci-sase ore le petrece in conferinte telefonice, iar restul in intalniri fata in fata. Cel mai greu ii e sa fie permanent in contact cu ceilalti, sa aiba ochelarii potriviti pentru oamenii potriviti: „Trebuie sa privesc din punctul de vedere al companiei, nu din punctul meu personal. Uneori, judecata mea si cea impusa de companie nu coincid, insa asta nu e problema mea. Cand aleg, nu mai sunt o persoana, ci compania”. Nu are timp de e-mailuri personale si nici sa se joace Farmville pe Facebook. De fapt, nu e interesat sa-si aduca viata acolo si sa o impartaseasca cu necunoscuti.
Poate 3.000 de euro pentru o zi vi se pare o suma imensa, insa, cand se fac alegeri gresite in alegerea top managementului, compania pierde o groaza de bani: „Un scop al acestor testari/interviuri este sa salvam bani, altul e sa gasim oameni cu un anumit leadership, un alt scop este sa gasim oamenii potriviti pentru customer success. Fiecare pozitie are anumite cerinte, insa toate persoanele alese trebuie sa fie inteligente. Inteligenta e doar un punct”. Recunoaste ca se intampla sa ia si decizii gresite, pentru ca „nimeni nu e perfect”. Conform statisticilor, cand alegerile sunt „oarbe”, se greseste in proportie de 50%. „Cand intervenim noi, acest procent se reduce cu 20-30%".
"Sunt responsabil pentru alegerile managerilor care raspund de mai mult de un miliard de euro. Cand alegem 10 manageri, vorbim despre cinci miliarde de euro. Faceti un calcul simplu si veti afla cat reusim sa economisim cu aceasta metoda”.
Interviuri, testari, role-plays
Asa cum ii spune si numele, in role-plays apar doua sau mai multe personaje. Candidatul primeste o poveste, care se poate intinde de la doua la zece pagini. Intr-o jumatate de ora, intervievatul trebuie sa gaseasca o solutie la scenariul dat. Iată câteva exemple:
– conduci departamentul de Achizitii. Esti anuntat ca de astazi, vineri, pana joia viitoare trebuie sa definitivezi un proiect nou. Asta presupune ca tu, impreuna cu intreaga ta echipa sa lucrati si in weekend. Unul dintre subalternii tai contesta decizia, motivand ca in cele doua zile libere care urmeaza si-a programat impreuna cu familia sa mearga intr-o excursie. Misiunea ta e sa-l convingi sa-si amane planurile si sa se prezinte la birou;
– esti managerul departamentului Finance. Echipa ta se afla in mijlocul unui proiect care trebuie finalizat urgent. Un angajat iti cere sa iasa din proiect pentru ca are neintelegeri cu un alt coleg. Acest proiect se poate rezolva doar cu acordul celor doi. Cum reusesti sa-i impaci?
In general, 70% dintre intervievati se descurca bine in situatiile de acest gen.
Dupa interpretarea datelor, urmeaza o ora pentru feedback in care sunt motivate alegerile, „te alegem sa faci parte din echipa noastra pentru ca…” sau „nu esti potrivit pentru ca…” Astfel, candidatii pot lucra la capitolele la care nu au iesit atat de bine. „Oamenii sunt profesionisti si recunosc ca au aflat multe despre ei: cum se comporta sub presiune, ce au de imbunatatit in relatia cu clientii, cu angajatii…”.
Pentru ca departamentul de recrutare al DT numara 30 de persoane, compania colaboreaza cu mai multe companii globale pentru partea de Assesment Centers. „Cand ai nevoie de 800 de technical leaders, te uiti mai intai la oamenii din interior care au potential de avansare”. In traininguri, DT investeste anual sute de milioane de euro. „Oamenii nostri trebuie sa fie cei mai buni tehnicieni. De aceea, niciodata nu incetam sa investim in ei. E ca inotatul in rau, daca te opresti, te duci la fund”.
Dezvoltare continua pentru manageri
Inainte de Primul Razboi Mondial, Germania cauta cei mai buni candidati pentru a deveni ofiteri. Pana la schimbarea regimului, traditia cerea ca ofiterii sa provina din familia regala. Acesta ar putea fi considerat inceputul managementului de diagnoza. Modelul a fost imprumutat de SUA, iar in anii ’60 a revenit in Europa (in tari precum Olanda si Belgia).
Astazi, in Germania, companiile mari procedeaza asemanator. Managerii D.T. iau parte la traininguri reale. Dimineata, sunt luati cu taxiul si adusi intr-o companie noua cu 42 de angajati-actori. Li se ofera toate informatiile despre business si proiectele pe care le au de rezolvat de pe o zi pe alta. Managerii sunt pusi in fata unor situatii precum o discutie cu un client nemultumit, rezolvarea problemelor cu angajati necooperanti… De la 7 dimineata pana la 11 noaptea.
Deutsche Telekom a raportat un profit de 767 milioane de euro, dupa primele trei luni ale anului, fata de pierderile de 1,12 miliarde euro din aceeasi perioada a anului trecut. Veniturile din traficul de date mobile din Germania a crescut cu 38%, iar in Statele Unite, a doua piata ca importanta a companiei, s-a inregistrat o crestere de 18%. Divizia de telefonie mobila este T-Mobile. DT detine, indirect, prin grupul elen OTE, actiuni la companiile locale Romtelecom, Cosmote, Telemobil si Germanos. Pe piata de telecomunicatii europene, compania are competitori pe Vodafone si British Telecom (BT).