GENERALI ROMÂNIA, o fuziune complementară
Anul acesta, Generali Asigurări a fuzionat cu Ardaf, dând naştere unei noi companii – Generali România. Însă, povestea Generali pe pământ românesc a început cu mult timp în urmă, la Brăila, în anul 1835, când grupul italian a înfiinţat o sucursală specializată în asigurarea mărfurilor transportate. După doi ani de funcţionare, Generali şi-a mutat sediul la Bucureşti, schimbându-şi numele în Generala – Societatea Română de Asigurări şi a funcţionat timp de peste un secol, până în 1948, când Grupul a fost nevoit să se retragă din România, pe fondul evenimentelor generate de-al Doilea Război Mondial.
Generali a lipsit din România în toată perioada comunistă şi a revenit în anul 1993, când s-a înfiinţat o nouă societate Generala, cu capital mixt italiano-român. Şase ani mai târziu, Generali Holding Vienna a preluat pachetul majoritar de acţiuni şi numele companiei a devenit Generali Asigurări. Compania vindea doar asigurări generale, în special corporate dar, după doi ani, Generali Asigurări şi-a extins portofoliul cu asigurări de viaţă şi cu alte produse de asigurări generale adresate persoanelor fizice.
În anul 2007, Grupul Generali şi Grupul ceh PPF realizau un joint-venture prin care îşi propuneau să unească operaţiunile de asigurare din Europa Centrală şi de Est. Astfel, urmare a acestui parteneriat ia naştere o nouă entitate, Generali PPF Holding, cu sediul central la Praga. În acelaşi an, Generali Asigurări a intrat sub coordonarea noului Holding, şi tot în 2007 compania s-a lansat şi pe piaţa pensiilor private obligatorii. Un an mai târziu, odată cu lansarea, de data aceasta, pe piaţa pensiilor facultative (Pilonul III), Grupul Generali a achiziţionat Ardaf, o companie de asigurări românească înfiinţată în anul 1992. Achiziţia făcută în România nu a fost întâmplătoare, a fost gândită strategic în scopul consolidării poziţiei Grupului pe piaţa locală.
Schimbarea vine din afară
La 1 septembrie 2008, la Generali Asigurări echipa de management s-a schimbat şi un grup de expaţi s-a alăturat celui local. Expaţii, în marea lor majoritate din Cehia şi Slovacia au jucat un rol deosebit de important în dezvoltarea business-ului, prin experienţa şi strategiile aplicate. „Avantajul de a lucra cu expaţi provine din faptul că ei acţionează rapid, obiectiv, fiind concentraţi pe obţinerea de rezultate într-un timp relativ scurt“, explică Ales Tausche HR Director, Generali România.
După fuziune, Ales Tausche este cel care deţine funcţia de Director de Resurse Umane al noii companii, un expat ceh, care respiră strategii, cultură organizaţională şi vorbeşte româneşte.
Alături de Lidia Marin, Head of Human Resources Department care are o experienţă de 18 ani în Generali şi de o echipă mică, dar formată din profesionişti în domeniul resurselor umane, Ales Tausche a făcut recrutare, restructurare, motivare pentru angajaţii ambelor echipe Generali şi Ardaf şi s-a preocupat de promovarea imaginii companiei în scopul consolidării reputaţiei de „angajator serios“.
„Fuziunea nu este un proces simplu de realizat, necesită o perioadă îndelungată de analiză pentru realizarea unei strategii coerente, care să dea rezultate. În cazul de faţă, vorbim de două companii cu un renume bun în piaţă, câştigat de-a lungul timpului, dar şi de diferenţe între cele două.
Generali Asigurări era o companie respectată pentru soliditatea financiară, pentru calitatea serviciilor, pentru experienţa şi tradiţia Grupului din care face parte, cu o cultură organizaţională bine sedimentată de-a lungul istoriei, iar Ardaf era recunoscută pentru accesibilitatea sa, produsele simple şi o vastă reţea de distribuţie la nivel teritorial. Unirea celor două companii a necesitat într-adevăr un efort considerabil. Au fost analizate toate procesele de lucru utilizate de cele două companii, s-au selectat cele mai eficiente, s-au implementat, punându-se, astfel, bazele noii strategii de business“, declară Ales Tausche.
Reorganizare
Fuziunea s-a făcut prin absorţie. Ardaf a fost compania care a absorbit Generali Asigurări şi nu invers cum se aşteptau angajaţii, având în vedere puterea brandului Generali. A fost doar o procedură legală, o formalitate tehnică, determinată pe baza respectării aspectelor legale, de reglementare, financiare şi operaţionale ale fuziunii.
Însă, angajaţii nu au înţeles ce presupune această procedură şi au primit fuziunea cu încordare, deoarece simţeau o pierdere a identităţii lor. Oamenii din ambele tabere se întrebau cine o să plece, cine va fi promovat şi care va fi locul lor în noua organigramă. Reacţia a fost, la început, de rezistenţă la schimbare, însă treptat au acceptat-o şi au început să colaboreze.
Oamenii au fost implicaţi în proiecte comune, au fost evaluaţi, instruiţi şi poziţionaţi fiecare pentru funcţia care i se potrivea.
Nu doar Departamentul de HR a avut o implicare majoră în procesul de fuziune, ci şi top managementul, care a susţinut programele de comunicare internă care au fost folosite ca o caravană de informare. Era nevoie să li se explice oamenilor ce înseamnă fuziunea din punct de vedere legal, dar şi din punct de vedere tehnic, din punct de vedere al alinierii la sisteme IT comune, procese de reorganizare, produse, proceduri etc.
„Am făcut toate acestea ca să ne asigurăm că businessul merge mai departe, că angajaţii-cheie nu pleacă şi că procesul de recrutare este eficient. De altfel, în piaţa asigurărilor una dintre cele mai mari provocări ale HR-ului este să atragă şi să păstreze specialişti valoroşi. Ştiu că Generali are un foarte bun renume pe piaţă şi ne dorim să rămână aşa“, povesteşte Lidia Marin.
Rolul Departamentului de Resurse Umane a fost foarte important şi în procesul de evaluare a angajaţilor celor două entităţi şi în crearea noii structuri de organizare. Au avut loc schimbări plăcute sau mai puţin. Vorbim totuşi de o companie cu 960 de angajaţi.
„O schimbare de o asemenea amploare este întotdeauna o încercare pentru fiecare angajat care are propriile concepte, valori despre sine şi compania pe care o reprezintă. Valorile, misiunea şi viziunea pentru Generali România, compania rezultată în urma fuziunii, au fost elaborate şi sunt în curs de comunicare către toţi angajaţii, astfel încât fiecare să le cunoască şi să se poată identifica cu ele“, precizează Tausche.
Valori complementare – reţeta succesului Generali România
Un grup internaţional nu face niciodată achiziţii întâmplătoare, ci doar mişcări strategice. Chiar dacă cele două companii, Generali Asigurări şi Ardaf, erau recunoscute pentru valori diferite, prima, pentru cultura organizaţională, pentru stabilitate, tradiţie şi calitate, iar cea de-a doua, Ardaf, flexibilă şi orientată către antreprenoriat, împreună se completează şi crează armonie.
„Atributele care ne unesc sunt diferite, complementaritatea lor ne ajută să fim mai buni. Aşa se întâmplă şi în echipa de HR Generali România. Iar angajaţii trebuie să înţeleagă că mişcarea a fost făcută în beneficiul lor, am identificat atuurile pe care le avem şi trebuie să le folosim la maximum. Îi asigurăm că ştim încotro ne îndreptăm şi că trebuie să ne urmeze pentru a avea împreună succes“, a concluzionat Ales Tausche, Director HR, Generali România.