Impactul influencerilor asupra societății
Termenul „influencer” era desemnat drept cel mai folosit cuvânt englezesc în 2017, în Germania, alăturându-se unei bogate liste de “anglicisme” care s-au strecurat, de-a lungul timpului, în vocabularul vorbitorilor de germană.
Cuvântul, care desemnează o persoană influentă pe reţelele de socializare, e folosit din ce în ce mai mult de vorbitorii de germană şi suplineşte lipsa din vocabular a unui termen pentru acest fenomen contemporan, după cum a sublinia lingvistul Anatol Stefanowitsch, preşedintele juriului care a validat topul. Această introducere în „lumea influencerilor” nu e întâmplătoare.
Înainte de a purcede la sensul problemei- și anume un nou studiu care privește societatea consumeristă a zilelor noastre, specific că a fi influencer se conturează ca o nouă profesie şi acest lucru poate fi observat şi pe plan local: România nu rămâne în spatele tendinţelor globale. Conceptul de Influencer Marketing a devenit extrem de popular în ultimii ani, iar brandurile dedică timp și resurse mai mult ca niciodată acestei tactici pentru a… influența, într-o ultimă instanță, decizia de cumpărare a consumatorilor.
Ca în fiecare an, începând din 2013, Starcom România a urmărit impactul Influencerilor asupra consumatorilor din România. Anul acesta urmărind unde anume pot interveni aceștia în procesul de cumpărare al diferitelor categorii, pentru a vedea într-un final la ce tip de obiective pot răspunde în strategia unui brand. Astfel, ediția din acest an analizează impactul creat de Influenceri în categorii de produse precum cosmetice și produse de îngrijire personală, telecom, servicii bancare, alimente și băuturi, automobile, hipermarket-uri și produse pentru casă, decor și DIY. Un plus adus de studiul din acest an este faptul că a fost aplicat și de echipa Starcom Bulgaria, completând rezultatele din Romania cu particularități specifice fiecărei piețe.
Oamenii caută experiențe relevante
Urmând structura din anii trecuți, studiul a împărțit influencerii în 3 categorii: „Profesioniștii” – persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu, „Oamenii ca noi” – influențatorii care și-au câștigat audiența în online prin furnizarea constantă a unor informații relevante pentru un anumit segment, „Celebritățile” – persoane cu notorietate crescută. Astfel, printre altele, a rezultat faptul că oamenii, în speță consumatorii, simt nevoia să vadă dincolo de imaginea unei celebrități pentru a considera achiziționarea unui produs. Chiar și pentru cosmetice, spre exemplu, oamenii caută experiențe relevante și o poveste în jurul produsului respectiv. Cele mai multe campanii cu Influenceri tot pe această zonă marșează, cu tutoriale și product review videos). Se pare că influența „Celebrităților” e importantă în procesul de decizie, din momentul în care consumatorul descoperă brandul, află mai multe informații despre produsele sale, alege să le încerce și continuă să le folosească și în viitor ca parte din produsele preferate.
Încrederea este caracteristica principală
În ceea ce privește “categoria” Telecom și telefoane mobile, această categorie este în continuă creștere și generează schimbări în comportamentul consumatorilor. Din studiu reiese faptul că este nevoie de un mix de Influenceri pentru a reuși acoperirea întregii palete de nevoi, vechi și noi, descoperite de consumatori.
„Profesioniștii” contribuie la modul în care un nou produs este perceput ca fiind de încredere și în a-i face cunoscute funcționalitățile. „Celebritățile” fac aspirațional noul brand sau produs, iar „oamenii ca noi” ajută la popularizarea noilor lansări de produse și simplifică procesul de decizie prin împărtășirea propriei experiențe cu un anumit produs. În ritmul rapid în care apar noi device-uri și servicii, consumatorii trebuie să ia o decizie la fel de repede cu privire la produsele cu o valoare mare, așadar apelează la Influenceri pentru a scurta procesul de decizie și pentru a le înțelege mai bine beneficiile.
Tot potrivit studiului: încrederea este caracteristica principală în alegerea unui influencer pentru a endorsa un produs bancar: „Oamenii ca noi” nu reușesc să clădească nivelul necesar de încredere, „Profesioniștii” sunt văzuți ca fiind potriviți în a recomanda astfel de servicii, „Celebritățile”, pe de altă parte, activează partea emoțională, umanizează această categorie si cresc nivelul de deschidere al oamenilor către anumite produse. Rezultatele din Bulgaria arată că acești Profesioniști trebuie totuși să vorbească pe înțelesul oamenilor obișnuiți pentru a le câștiga încrederea.
Studiul a fost realizat în perioada 29 august-5 septembrie a.c., pe un eșantion de 1652 de respondenți, cu vârsta peste 18 ani, care locuiesc în mediul urban. Rezultatele au fost prezentate pentru prima dată în cadrul Influencer Marketing Conference.