Marketingul afiliat – ce este şi ce facem cu el?
Ce este marketingul afiliat?
Marketingul afiliat este o modalitate de promovare online bazată pe performanță. „În mod tradițional un comerciant poate plăti expunerea pe site-urile dorite din portofoliul unor publisheri, însă prin marketing afiliat un comerciant beneficiază de promovare în medii mai diverse. Aceste medii pot fi atât site-uri, cât și bloguri personale, rețele sociale, forumuri și motoare de căutare prin reclame plătite”, afirmă Raluca Ene, responsabil marketing în cadrul platformei de afiliere Profitshare.
„Dacă prin alte metode de promovare se plătesc afișările sau numărul de vizitatori, afilierea permite unei companii să investească doar dacă obține rezultate. Pentru un advertiser, această metodă reprezintă șansa de a distribui efortul de marketing și vânzări către o comunitate mare de oameni plătiți doar pentru rezultatele aduse”, completează Dorin Boerescu, CEO rețelelor de afiliere 2Parale & 2Leva.
Cum funcționează mecanismul
Un comerciant poate viza orice acțiune de marketing cu rezultate măsurabile: vânzări, abonați la newsletter, conturi pe site. Acesta „are posibilitatea de a-și gestiona și dezvolta propriul program de afiliere, cu implicare constantă în campanie sau de a externaliza administrarea lui către specialiștii în marketing afiliat. Totodată, comerciantul poate include afilierea într-un mix de marketing mai amplu, așa cum o fac deja mulți advertiser”, spune Dorin Boerescu.
Cel mai frecvent exemplu este atunci când un magazin online apelează la o rețea de marketing afiliat pentru a obține vânzări. „După înscrierea magazinului în rețea, afiliații încep să îl promoveze, iar, de fiecare dată când se face o vânzare grație acestei promovări, magazinul va oferi afiliaților un procent din vânzarea respectivă. Toate părțile au de câștigat prin acest model de marketing afiliat: comerciantul obține vânzări, afiliatul este recompensat pentru promovarea făcută printr-un comision și va câștiga și rețeaua de marketing afiliat”, precizează Raluca Ene.
Câți români apelează la marketing afiliat
În prezent, piața locală se află încă la început în ceea ce privește gradul de adopție al acestui tip de promovare. Totuși, creșterea pe care o resimte marketingul afiliat începe să fie susținută. „Vorbim despre o piață tânără în România, cu o creștere spectaculoasă – afilierea fiind printre puținele canale de promovare în creștere constantă de la an la an, o creștere de două cifre chiar. Ca o simplă comparație, am văzut cu toții frenezia generată de cumpărăturile online de Black Friday și popularitatea câștigată de comerțul online, mai ales în ultimii 2-3 ani. O parte importantă din această creștere se datorează afilierii” susține Dorin Boerescu.
„Vorbind despre tranzacțiile online ce s-au realizat până în acest moment prin intermediul marketingului afiliat, estimăm că avem de-a face cu o piață de aproape 30 de milioane de euro pe an”, afirmă responsabila marketing al Profitshare. Aceasta mai subliniază un aspect important: „Un alt factor care semnalează o piață în creștere este adoptarea recentă a soluției de marketing afiliat din partea unor jucători importanți, precum Banca Transilvania”.
În prezent, cei de la 2Parale lucrează cu peste 340 de advertiseri din toate zonele: magazine online de fashion, cărți, IT&C, home&deco, copii, jucători mari din industria de beauty, asigurări, din domeniul bancar, telecom, la care se adaugă peste 34.500 de afiliați. La rândul lor, cei de la Profitshare colaborează cu circa 25.000 de site-uri care apelează la marketing afiliat pentru a obține venituri, la care se adaugă încă câteva sute de afiliați care promovează exclusiv în rețele sociale sau prin intermediul campaniilor pay-per-click.
Este o oportunitate de business?
Reprezintă marketingul afiliat o oportunitate de business viabilă pentru piața locală? „Cu siguranță da, deoarece marketingul afiliat este una dintre cele mai eficiente mijloace de promovare online – comerciantul plătește la rezultate, nu doar promovarea în sine. Chiar și decizia unor colaboratori importanți precum Tina R și Banca Transilvania de a folosi marketingul afiliat este un semnal că investitorii mari își regândesc strategiile de marketing în vederea eficientizării bugetelor de promovare”, susține Raluca Ene.
Opinia specialistului de la Profitshare este împărtășită și de Dorin Boerescu care precizează că afilierea mai oferă un beneficiu. Reprezintă o „ocazie de a atrage parteneri pe termen lung și de a învăța enorm la costuri reduse. Important este să ai atenția orientată corect.”
Dacă ai o afacere în mediul online și vrei să te asiguri că aceasta va beneficia de o promovare cât mai bună și va genera rezultatele dorite, atunci ar trebui să te gândești serios dacă e momentul să apelezi la o rețea de marketing afiliat.