„Modul de lucru hibrid ni se potrivește cel mai bine, pentru că ne dă șansa să luăm ce e mai bun din ambele lumi”
După nenumărate studii interne derulate pe parcursul unui an și jumătate, soldate cu peste 10.000 de răspunsuri, și după discuții animate în mai bine de 20 de focus group-uri, la care au participat colegi din toate echipele, pentru eMAG decizia privind viitorul scenariu de lucru a fost clară: munca hibrid, cu un program cât mai flexibil, respectiv doar 1 zi pe săptămână de la birou ca recomandare minimă. Care au fost criteriile care au stat la baza acestei decizii, pașii urmați, provocările și oportunitățile pe care le vor presupune noua formă de lucru, am aflat de la Delia Rotaru, VP People & Organisation eMAG, invitata noastră în suita de interviuri realizate în această ediție sub tema umbrelă „A new challenge! The next age of work”.
***
Care credeți că vor fi cele mai importante lucruri ce se vor schimba în compania dvs odată ce vor fi ridicate toate restricțiile sanitare și situația epidemiologică va permite întoarcerea la birou?
Schimbarea principală cred că a avut loc deja în aceste ultime 18 luni, și anume că ne-am dat seama că putem lucra la fel de bine și de la distanță. Cred că în momentul în care vom avea opțiunea de a ne întoarce și la birou, vom intra în sfârșit în modul de lucru hibrid, care ne va permite mai multă flexibilitate în funcție de nevoile fiecăruia și de specificul activității noastre. Decizia pe care noi am luat-o ca organizație este să oferim un mod de lucru hibrid cât mai flexibil, cu doar 1 zi pe săptămână de la birou ca recomandare minimă. Va fi o trecere importantă, de la obișnuința de a te vedea cu toți colegii la muncă, la noua realitate, care va însemna ca nu vom fi toți la birou în același timp. Și acest mod de lucru are implicații importante în cum lucrăm împreună, cum comunicăm, cum ținem aproape. Ne gândim la toate și vom încerca să le adresăm astfel încât munca hibrid să ia ce e mai bun din ambele lumi, pentru că noi credem că este viitorul.
Ați stabilit și un moment anume în care această decizie să devină noua formă permanentă de lucru?
După aproape un an și jumătate de când peste 3.000 de colegi din sediile de birouri lucrează de acasă, sperăm să putem implementa noul nostru mod de lucru permanent, hibrid, din luna septembrie. Noi am decis să mergem la birou cel puțin 4 zile pe lună, iar în restul zilelor să lucrăm de acasă sau, de ce nu, din cafeneaua preferată. Suntem însă în continuare atenți la modul în care evoluează pandemia de Covid-19 și sperăm să nu fim afectați de un nou val. Ne dorim să implementăm noul nostru mod de lucru în condiții de siguranță, pentru că punem în continuare sănătatea pe primul loc. Ne așteptăm să avem o perioadă de adaptare, dar suntem încrezători că vom trece cu bine prin ea, pentru că anul prin care am trecut cu toții ne-a demonstrat încă o dată că avem o echipă bine sudată, pe care ne putem baza în orice context.
În alegerea noului regim de lucru, care au fost cele mai importante criterii de care ați ținut cont?
Când am decis în această primăvară că noul nostru mod de lucru permanent va fi cel hibrid, am ținut cont de ce ne-au spus colegii noștri că-și doresc. Am vrut să aflăm încă din prima zi de lucrat de acasă cum se simt colegii noștri. Pe tot parcursul anului trecut am desfășurat mai multe studii interne, ca să aflăm cât mai exact cum ne dorim să lucrăm pe termen lung. Am analizat peste 10.000 de răspunsuri și am organizat peste 20 de focus group-uri, la care au participat colegi din toate echipele. 97% dintre colegi ne-au spus ca vor să continue să aibă opțiunea de a lucra de acasă, iar în același timp, 63% dintre ei ne-au spus însă că resimt lipsa colegilor, iar toate aceste insight-uri ne-au ajutat să decidem că nouă, la eMAG, ni se potrivește cel mai bine modul de lucru hibrid. Cred că el ni se potrivește cel mai bine pentru că ne dă șansa să luăm ce e mai bun din ambele lumi.
Până unde veți lăsa libertate de alegere angajaților, în stabilirea detaliilor privind noua formă de muncă?
Cel puțin patru zile pe lună la birou înseamnă o zi pe săptămână. Ne dorim să ne vedem față în față pentru că interacțiunea umană nu poate fi înlocuită de niciun tool. În plus, colegilor noi le va fi mai ușor să înțeleagă cultura noastră, dinamismul, cât de deschiși suntem să încercăm și să testăm lucruri noi dacă vor petrece timp fizic în sediile noastre. Lăsăm însă la latitudinea fiecărei echipe cum vrea să se organizeze, în funcție de specificul proiectelor. Mă aștept, de exemplu, ca în preajma Black Friday-ului să fim mai mulți colegi la birouri, în timp ce în perioadele business as usual, numărul să mai scadă. Cred că oamenii trebuie tratați ca adulți, tuturor ne place sentimentul de încredere, iar noi avem încredere că fiecare echipă va fi preocupată să-și atingă obiectivele indiferent dacă va lucra de acasă sau de la birou.
Unii specialiști afirmă deja că întoarcerea la birou și alegerea noului mod de lucru va fi pentru lideri o provocare cel puțin la fel de mare ca decizia de a trece în work from home. Cum vedeți dvs acest moment? Cum l-ați descrie? Considerați că sunteți suficient pregătiți pentru el?
Este un moment important în viața tuturor organizațiilor și cred că el indică foarte clar ce fel de cultură are organizația respectivă. Desigur, în noul mod de lucru hibrid, cel mai mult va conta rolul managerilor, care sunt, de fapt, cei care vor gestiona echipele în acest mediu mixt. Ca să operaționalizeze acest model, la ei va fi cea mai mare responsabilitate. Însă, oricât de mult ne pregătim, această tranziție va fi un proces continuu de învățare și îmbunătățire a modului în care lucrăm împreună. Nu cred ca vom avea toate răspunsurile din prima zi.
Ce vă îngrijorează, de fapt, cel mai mult?
Nu aș numi nimic din ce simt îngrijorare, mai degrabă simt entuziasm, pentru că prind o schimbare globală majoră legată de modul în care lucrăm – ca specialist asta e ceva ce mă bucură, pentru că e o oportunitate pentru toți cei din domeniul resurselor umane de a testa lucruri noi și de a intra în cu totul altă eră a muncii.
Ce vă dă siguranța că veți depăși acest moment la fel de bine ca pe cel din martie 2020?
Vă povesteam mai devreme despre Black Friday. Este cel mai mare eveniment de shopping pe care îl organizăm an de an încă din 2011, iar noi glumim mereu și spunem că e și cel mai serios examen pe care ni-l dăm an de an. Cred că toată experiența acumulată pe parcursul celor peste 10 ani în care am făcut Black Friday ne-a ajutat enorm să ne adaptăm rapid la lucrul de acasă. Tehnologia ne-a ajutat foarte mult, dar și faptul că știam cum să luăm decizii rapid, să rezolvăm situații neprevăzute și să apelăm la colegii potriviți în funcție de problemele cu care ne confruntam. Deși suntem conștienți că va fi un proces de adaptare, avem încredere că îl vom depăși cu bine pentru că avem know-how-ul necesar și disponibilitatea de a ne susține unii pe ceilalți în momentele dificile și nu numai.
Acum, privind în urmă, cum credeți că a remodelat această criză organizația dvs? Ce a câștigat, ce a pierdut organizația dvs în aceste ultime 18 luni?
Ca orice schimbare, ne-a învățat multe lucruri noi, am înțeles mai bine ce ne leagă și care sunt lucrurile pe care trebuie să le facem mai des și mai bine ca să ne simțim aproape. Cred că momentele de schimbare sunt cele care îi leagă și mai mult pe oameni de organizație, dacă ea știe să îi ajute să navigheze prin ele și este acolo pentru ei. Sper că am reușit să facem asta pentru colegii noștri. Am câștigat o experiență neprețuită împreună și asta aduce mereu oamenii și mai aproape.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273
Pentru abonare, click aici