ALEXANDER PITCHKA: „Să lucrezi cu plăcere este unul dintre cele mai importante elemente pentru o viață echilibrată”
Alexander Pitchka, General Manager JTI România, Moldova și Bulgaria se numără printre acei lideri care reușesc să inspire și să conducă cu pasiune și viziune. Cu o carieră impresionantă de peste 25 de ani în cadrul JTI, Alexander a navigat prin diverse roluri, dar a demonstrat o dedicare constantă pentru valorile fundamentale ale organizației și obiectivele sale strategice. În acest interviu exclusiv, Alexander ne oferă o privire asupra priorităților JTI în regiunea pe care o conduce, dezvăluind cum aceste priorități sunt perfect aliniate cu valorile fundamentale ale companiei. Oficialul JTI împărtășește cum valorile personale și profesionale pot fi îmbinate pentru a crea o cultură organizațională puternică. Ne vorbește despre importanța sincerității și integrității, nu doar ca principii de afaceri, ci ca esențe ale unei vieți profesionale și personale echilibrate și împlinite.
Prin experiențele sale variate și perspectivele valoroase pe care le aduce, Alexander Pitchka nu doar că ne inspiră, dar ne arată cum un lider poate să fie urmat nu pentru autoritatea conferită de funcție, ci pentru valorile și dedicarea pe care le împărtășește.
Care sunt prioritățile organizației și cum sunt acestea aliniate cu valorile fundamentale și obiectivele strategice?
Avem planuri ambițioase pentru cele trei țări din cluster, România, Moldova și Bulgaria, atât pentru segmentul țigaretelor, cât și pentru produsele pe bază de tutun încălzit.
Pe scurt, prioritatea noastră este să devenim compania de tutun numărul unu. În Moldova suntem deja primii pe piața țigaretelor, în România ne plasăm pe locul al doilea, iar în Bulgaria suntem în plină ascensiune. În octombrie 2023, am lansat în România Ploom X, un produs de ultimă generație, cel mai nou din portofoliul JTI Group, disponibil inițial într-o serie de magazine din București și pe www.ploom.ro. Pentru că a fost bine primit de consumatori, suntem în curs de a extinde distribuția în întreaga țară, rămânând în continuare selectivi cu partenerii care pot comercializa acest produs inovativ, premium. Așadar, suntem pe calea cea bună și punem umărul la îndeplinirea obiectivului companiei de a deveni numărul unu mondial.
Prioritățile de afaceri de pe plan local sunt pe deplin aliniate obiectivului global de „a crea momente de împlinire și un viitor mai bun”. Acesta ne indică și destinația, iar pentru a ajunge unde ne dorim aplicăm principiul japonez 4S, răspunzând deopotrivă așteptărilor consumatorilor adulți, acționarilor, angajaților și ale societății în general. Valorile fundamentale ale companiei sunt foarte mult legate de scopul menționat și de o serie de principii: „modelăm azi ziua de mâine, întâmpinăm schimbarea, începem cu noi înșine, facem lucrurile să conteze”. Acționând cu gândul la viitor, la scară globală, oferim oamenilor noștri dezvoltare personală și lucrăm ca o echipă unită.
De ce este JTI o organizație foarte specială
Cum vă asigurați că aceste valori sunt reflectate în comportamentele și acțiunile tuturor membrilor organizației?
Pot să spun cu mândrie că JTI este o organizație foarte specială: recunoaștem și recompensăm angajații nu doar pentru îndeplinirea obiectivelor de business (care, credeți-mă, sunt numeroase), dar și pentru modul în care le realizează și valorile demonstrate. De aici rezultă o cultură organizațională extraordinară și un spirit de a reuși care ne face să fim deosebiți. Este o abordare cu rezultate bune, printre care se numără primirea certificării Top Employer în România pentru a unsprezecea oară la rând.
Desigur, atunci când comunicăm despre cele mai bune practici sau recunoaștem un succes, discutăm și despre cum facem lucrurile, nu doar despre ce facem. Pentru aceasta, folosim intens diverse mijloace de comunicare internă, construind astfel un sentiment de apartenență la o comunitate. Astfel, utilizăm o platformă de socializare prin intermediul căreia oamenii află tot ceea ce se întâmplă în companie și pot, de asemenea, să posteze, să distribuie și să-și exprime părerile. Avem și o televiziune internă și edităm o revistă periodică, distribuită tuturor colegilor.
Ori de câte ori avem ceva important de anunțat, organizăm întâlniri față în față cu angajații, pentru a permite discuții directe, întrebări și răspunsuri.
Cum poate fi exploatată conexiunea între valorile personale și profesionale ale liderilor și angajaților pentru a consolida mai mult angajamentul și implicarea echipelor?
Sunt absolut convins că noi toți, indiferent de funcție sau fișa postului, avem aceleași valori fundamentale la serviciu ca și în viață – sinceritate, credibilitate, integritate, dedicare, căldură și umanitate. Sunt trăsăturile unui om bun și valorile de bază pe care mi-ar plăcea să le văd și la un coleg, și la un lider. Pornind de aici construim încrederea, bazându-ne unii pe alții că facem tot ce putem mai bine și ajutându-ne. Este vorba, de fapt, despre munca în echipă. La fel de importante sunt moralul, atitudinea oamenilor și cât de mult le place ceea ce fac. Să lucrezi cu plăcere este unul dintre cele mai importante elemente pentru o viață echilibrată, pe care oamenii văd că o au aici. Simt că cei mai mulți colegi din JTI se trezesc dimineața fericiți că vor merge la serviciu. Le place ceea ce fac, pentru că, realizând contribuția lor la obținerea rezultatelor și modul în care sunt tratați de companie se simt energizați. Iar JTI are grijă de oameni.
Astfel, conexiunea între valorile personale și cele profesionale este firească, rezultând în dedicare și angajament. Potrivit ultimului Sondaj de opinie, 90% din angajații JTI România, au răspuns pozitiv la întrebarea: „Cât ești de fericit să lucrezi la JTI?”
„Cea mai dificilă parte: să conduci oamenii nu prin autoritatea provenită din poziția ocupată”
Din punctul dvs de vedere, cum trebuie să fie un lider ca să fie urmat nu pentru autoritatea conferită de funcție, ci pentru valorile sale?
Pentru mine, aceasta este cea mai dificilă, dar și interesantă, parte a muncii, să conduci oamenii nu prin autoritatea provenită din poziția ocupată, ci pentru că ei vor să te urmeze, dat fiind că îți împărtășesc valorile și obiectivele. Este o diferență uriașă. Uneori poate părea ușor să ai o direcție clară pe cont propriu. Dar, într-o companie, nimeni nu e singur, lucrezi întotdeauna în echipă. Pe măsură ce crești profesional, trebuie să te bazezi din ce în ce mai mult pe oamenii din echipa ta, ca să obțineți rezultate împreună. Iar pentru asta, logica pură nu e suficientă, e nevoie să se simtă conectați la scop și obiective. Te urmează pentru că aveți aceleași credințe și valori. Toate acestea duc de obicei la rezultate excelente.
Există lideri informali în organizație?
Dacă da, sunt recunoscuți și apreciați? Continui să fiu impresionat de pasiunea și dedicarea oamenilor cu care am privilegiul să lucrez aici, în toate privințele – în afaceri, în cultura organizației, în viața de zi cu zi. Este o bucurie să vezi și să simți asta. De fiecare dată când pasiunea vine cu realizări individuale, ne bucurăm să le recunoaștem și să le apreciem. De ani de zile, desfășurăm un program intern numit „Inspired By You”, prin care un coleg poate fi recunoscut ca sursă de inspirație în munca zilnică. Angajații cu cel mai mare număr de nominalizări din partea colegilor sunt sărbătoriți și premiați. Ei sunt liderii informali, cei care îi inspiră pe alții prin pasiune și dedicare.
Cum ar trebui să fie o organizație capabilă să se adapteze rapid? Este JTI o astfel de organizație?
În opinia mea, adaptarea pentru viitor se bazează pe două aspecte. Primul presupune o structură bună, cu resursele necesare, numărul optim de angajați și concentrarea pe ceea ce trebuie realizat. Iar din acest punct de vedere, JTI are aici o bază solidă. Cel de al doilea aspect, chiar mai important, este atitudinea colegilor și cât de mult le place ceea ce fac. Avem o familie JTI extraordinară, care deține nu doar instrumentele corespunzătoare și formale pentru o companie de succes, dar și atitudinea de învingător care face ca oamenii să simtă și să experimenteze succesul și aprecierea pentru ceea ce reușesc să realizeze. Pornind de aici, devin convinși că pot mai mult, ceea ce ne ajută să ajungem în top. Așadar, cu siguranță, suntem pregătiți pentru viitor.
„O alegere de care mă bucur în fiecare zi”
Aveți mai mult de 25 de ani în companie. Cum s‑a făcut de ați rămas atât de mult la JTI? E mult, nu-i așa?
Dacă mi-ar fi spus cineva cu 25 de ani în urmă că voi rămâne atât de mult în companie, nu aș fi crezut. Dar, s-a întâmplat. Și m-am bucurat cu adevărat de toți acești ani. În JTI există diferite căi pe care le poți urma, în țări diferite, cu experiențe diferite și, în același timp, să continui să lucrezi în cadrul aceleiași companii, cu oameni pe care îi cunoști și în care ai încredere. Ai beneficiul de a-ți schimba viața uneori aproape în întregime, dar ai confortul de a înțelege organizația, ai sprijinul celor cu care lucrezi, buni colegi și prieteni, într-un mediu care te recompensează într-adevăr pentru ceea ce realizezi. A fost ca și cum m-aș fi bucurat de mai multe vieți profesionale în toată această perioadă. După ce am început să lucrez în finanțe în activitatea de producție, am avut o experiență extraordinară, cu un proiect legat de coordonarea implementării SAP pentru o piață mare a JTI. Am reușit să finalizez totul, într-un mediu complex de derulare a proiectului, cu termene foarte strânse și un program strict care trebuia urmat. Ulterior, m-am mutat pentru câțiva ani în finanțe, în activitatea de piață, mai întâi CFO în Coreea de Sud, apoi în Rusia, unde am învățat multe și am ajutat la integrarea companiei recent achiziționate la vremea respectivă, Gallaher. A fost o perioadă foarte interesantă și încărcată. Au urmat cinci ani în Geneva, în roluri de CFO regional, o experiență de învățare extraordinară despre activitatea de la sediul central și a multor altor piețe din toată lumea. Am decis apoi să-mi schimb viața din nou și să aleg un parcurs complet diferit, în rolul de General Manager, în care, în șase ani, am lucrat pentru trei clustere și 11 țări. O alegere de care mă bucur în fiecare zi. Așa cum vedeți, nu am avut cum să mă plictisesc în cei aproape 27 de ani de când lucrez la JTI.
Sfaturi pentru tinerii aflați la începutul carierei:
– Fii perseverent și concentrat, nu renunța niciodată.
– Să crezi în ceea ce faci, în obiectivul care ți se potrivește și vei reuși să ajungi unde ți-ai propus. Oricine are această credință puternică poate merge mai departe decât i se cere, depunând efort suplimentar.
– Dacă îți place cu adevărat ceea ce faci, vei avea și succes.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici