Vasile Alecsandru Strat, BBS: La Bucharest Business School, toți încercăm să vorbim aceeași limbă digitală

Educația managerială nu mai poate fi completă fără o înțelegere profundă a tehnologiilor emergente, iar AI este unul dintre pilonii pe care Bucharest Business School (BBS) se bazează pentru a forma lideri cu adevărat pregătiți pentru provocările lumii de mâine. O lume în care tehnologia este omniprezentă, iar colaborarea între om și mașină devine inevitabilă.
„La Bucharest Business School avem o abordare tridimensională a Inteligenței Artificiale. Pe lângă integrarea AI în curicula academică la toate programele noastre MBA, am început să integrăm inteligența artificială și în serviciile pe care le oferim studenților, și în procesele administrative. În plus, studenții noștri au oportunitatea de a testa soluții AI reale, în colaborare cu partenerii noștri corporativi. Prin toate acestea, cultura organizațională a BBS este în proces de internalizare AI ca limbaj comun. De la administrație la corpul profesoral, toți încercăm să vorbim aceeași limbă digitală”, ține să precizeze din start dr. Vasile Alecsandru Strat, Decan al BBS și Profesor Asociat în cadrul Departamentului de Statistică și Econometrie.
Agilitate tehnologică și rigoare managerială
Unul dintre obiectivele fundamentale ale Bucharest Business School este cultivarea unui profil unic de lider, acela care poate traduce complexitatea tehnică într-o strategie de afaceri clară și aplicabilă. De aceea, abordarea BBS este una holistică, axată pe formarea unui lider capabil să integreze tehnologia cu abilități manageriale tradiționale.
„În cadrul programelor noastre de MBA, managerii învață să pună întrebările esențiale care le permit să facă legătura între tehnologie și valoarea de afaceri. De asemenea, dezvoltăm o metodologie proprie de «digital thinking», care combină agilitatea tehnologică cu rigoarea managerială tradițională. Scopul nostru este de a forma lideri care, prin valoare, să aibă un impact semnificativ și durabil asupra organizațiilor pe care le conduc”, punctează Vasile Strat.
Pregătirea pentru echipe hibride și colaborarea om-mașină
Un alt pilon al pregătirii la BBS este managementul echipelor hibride, unde colaborarea om-mașină devine un aspect integrat în activitatea zilnică. Iar asta se face, explică Vasile Strat, prin simulări și proiecte care implică AI, învățarea modurilor în care liderii pot gestiona și îmbunătăți colaborarea între angajați și soluții automate și prin accentul pe soft skills necesare pentru gestionarea unei astfel de dinamici: „În plus, punem un accent deosebit pe implicațiile etice ale utilizării AI prin includerea unor discuții despre biasurile potențiale în algoritmi, respectarea intimității și securității datelor, precum și despre impactul deciziilor bazate pe AI asupra echității și transparenței în organizații”.
Parteneriate reale cu mediul de business
Bucharest Business School colaborează activ cu diverse sectoare industriale pentru a oferi o pregătire relevantă, actualizată și direct aplicabilă. Relația școlii cu piața muncii se bazează pe trei direcții principale, detaliază profesorul Strat.
Primul canal este Consiliul Consultativ al fiecărui program MBA, care se reunește semestrial și include lideri din toate sectoarele-cheie ale economiei.
Al doilea canal este reprezentat de programele de Executive Education realizate în parteneriat cu companii din România, prin care BBS devine „un partener de drum pe calea către succes și impact semnificativ și durabil”.
Cel de-al treilea pilon este reprezentat chiar de curriculumul și modul de livrare ale programelor MBA, „unde avem cadre didactice asociate din mediul de afaceri, cu un accent pe comunitatea noastră de absolvenți, la toate cursurile noastre”.
AI, un standard necesar
Dr. Vasile Strat subliniază că un curs solid de Inteligență Artificială nu mai este un element de diferențiere rezervat școlilor de business de top, ci un standard necesar. „La Bucharest Business School vedem un interes crescut al candidaților pentru programe de MBA unde tehnologia, în general, și AI-ul, în particular, nu mai sunt un un «plus», ci un «must-have» care influențează direct decizia de alegere a unei școli. Noi la BBS încercăm să nu mai vorbim despre «cursuri de AI», ci despre «AI în fiecare curs».”
Această abordare transversală presupune integrarea inteligenței artificiale în toate modulele: la Marketing, studenții învață să creeze campanii cu ajutorul AI generativ, iar în modulele de Finanțe sunt explorate scenarii de business analizate prin algoritmi predictivi. Astfel, AI devine un instrument de lucru prezent pe tot parcursul procesului educațional, nu doar un subiect de studiu.
Cum formează Bucharest Business School lideri AI-savvy
Trusa noastră de competențe pentru absolvenți se concentrează pe patru piloni. Primul este alfabetizarea algoritmică, mai precis capacitatea de a interpreta și evalua outputuri generate cu ajutorul AI. Al doilea este managementul proceselor augmentate, unde oamenii și AI-ul colaborează. Al treilea pilon este designul organizațional pentru era automatizării. În sfârșit, în al patrulea, punem accent puternic pe etica digitală și guvernanța AI, o direcție importantă de cercetare în cadrul școlii și al Academiei de Studii Economice. Aceste competențe vor fi validate prin programul nostru de micro-certificări „Digital Leadership Badges”, pe care îl vom lansa în curând.
Foto: Vasile Alecsandru Strat

Acest articol este preluat din ediția print a Ghidului MBA 2025.