De ce interviuri și teste psihologice în recrutare. A fi sau a nu fi candidatul potrivit
Psihologia nu mai reprezintă un subiect tabu în societate, iar acum (în special după pandemie) în lumea organizațională, aplicarea psihologiei reprezintă un element esențial și obligatoriu atât în procesele de recrutare cât și în cele de onboarding, integrare, și continuu follow-up a oricărui angajat. Valeriu Deciu, în lucrarea sa „Factorii psihologici în recrutare” (2021), menționa importanța vitală a psihologiei aplicate procesului de recrutare, căci evaluarea personalității candidatului va determina motivația și performanța sa în organizație, indicând factori de reper psihologic asupra trăsăturilor de personalitate dar și a sănătății sale mintale (Bansal et al., 2020). Deci, haideți să aflăm din punctul de vedere al unui recrutor, cum putem avansa în mod sigur într-un proces de recrutare, reușind să realizăm „the perfect match” între candidat și angajator, prin aplicarea psihologiei.
În acest articol ne vom focusa pe susținerea aplicării psihologiei, prin interviurile psihologice cu întrebări deschise și prin teste de personalitate, care acum, în era AI, sunt într-o dezvoltare continuă. Această combinație unică între uman și digital, trebuie să fie corect implementată și rezultatele corect interpretate și gestionate (Nikolaou, 2021).
Cei trei factori psihologici cheie care ar trebui să fie considerați în evaluarea candidaților sunt:
- Personalitatea (cele 4 tipuri de personalități: sangvină, colerică, melancolică, flegmatică) (Gerlach et al., 2018)
- Starea de sănătate mintală
- Funcțiile cognitive promovate de Jung (gândirea, emoția, intuiția, senzația) (Carl Jung, Cognitive functions, 1913) pe care le considerăm la baza oricărui test de personalitate și care de fapt a inspirat testul BIG 5, care este de notorietate.
Astfel, am realizat că aplicarea psihologiei este definitorie unui proces de recrutare, căci nu putem avansa într-un proces de selecție corect și non-discriminant, decât dacă reușim să creăm o foarte bună comunicare, să înțelegem ce își dorește candidatul și să evaluăm corect personalitatea acestuia. Explicând clar în interviu toate cerințele jobului și înțelegând foarte bine de la „gate go” ceea ce își dorește clientul angajator, vei putea reprezenta interesele organizației pentru care angajezi. În paralel, înțelegând personalitatea și ceea ce își dorește candidatul, vei evalua corect dacă este un „good fit” și, în consecință, îl vei reprezenta „unbiased” în fața clientului tău.
În concluzie, consider că este important ca expertul în recrutare să fie…
Continuarea materialului o găsiți în site-ul Revistei HR Manager.