Cine face evaluarea angajaţilor şi de ce
O componentă importantă în analiza activităţii şi rezultatelor angajaţilor este reprezentată de stabilirea citeriilor evaluării. Aceste dimensiuni sunt personalizate în funcţie de specificul fiecărei companii şi fiecărui departament.
Pentru angajaţi, evaluarea este utilă din mai multe perspective:
- Primesc feedback
Angajaţii au nevoie să ştie cum este privită de către superiorul direct activitatea pe care o desfăşoară. Crearea unui context organizat în care atât angajatul, cât şi managerul, să-şi expună punctul de vedere şi aşteptările, facilitează consolidarea relaţiei profesionale dintre cele două părţi.
- Validarea rezultatelor
Uneori, în contextul unui program de lucru aglomerat, managerii nu au timpul necesar transmiterii unui feedback pozitiv în situaţia în care angajatul îşi atinge obiectivele. Tocmai de aceea, procesul de evaluare reprezintă prilejul oportun prin care li se poate comunica angajaţilor că rezultatele obţinute au fost observate şi, de asemenea, apreciate.
- Identificarea aspectelor care necesită a fi îmbunătăţite
Pentru ca angajatul să îşi perfecţioneze activitatea şi pentru a-şi îmbunătăţi rezultatele are nevoie să conştientizeze care sunt zonele pe care este necesar să le îmbunătăţească. De asemenea, este indicat că împreună cu managerul de departament, să stabilească modalităţile prin care se pot obţine rezultatele dorite.
- Identificarea programelor de training şi cursurilor necesare
Este posibil că îmbunătăţirea activităţii angajatului să necesite participarea la diverse programe de training sau la cursuri de specialitate. Pentru a avea efectul dorit, astfel de investiţii pe care compania le face pentru angajat, este util să fie corelate cu nevoile concrete ale acestuia.
- Vizibilitate cu privire la traseul profesional
În contextul evaluării, angajatul obţine informaţii cu privire la direcţiile de dezvoltare profesională.
Pe de o parte, acest aspect este motivant şi provocator pentru că îl ajută să evolueze, iar pe de altă parte îi conferă vizibilitate cu privire la parcursul sau în cadrul companiei.
- Motivarea prin “preocuparea firmei pentru angajaţi”
Unul dintre factorii care îi motivează pe oameni la locul de muncă constă în sentimentul că există preocupare pentru dezvoltarea lor profesională. În acest context, un proces de evaluare obiectiv le transmite angajaţilor, faptul că în organizaţia pentru care lucrează este valorizat acest aspect.
Pentru companii, evaluarea angajaţilor este benefică din următoarele motive:
- Creşterea eficienţei activităţii la nivel de companie
Având în vedere faptul că prin evaluare angajaţii devin mai motivaţi, cresc şansele ca ei să devină mai eficienţi. Totodată, atât prin identificarea aspectelor dezirabile din activitatea lor, cât şi a celor ce necesită îmbunătăţiri, angajaţii devin mai determinaţi în obţinerea de rezultate.
- Culegerea unor informaţii importante în promovarea angajaţilor
Un proces de evaluare obiectiv va evidenţia care sunt angajaţii cei mai valoroşi din cadrul companiei.
În acelaşi timp managerul va avea ocazia să afle care sunt nevoile de dezvoltare ale fiecăruia dintre subordonaţi. Astfel vor fi obţinute informaţii esenţiale în identificarea celor mai potrivite persoane pentru promovările ulterioare; de asemenea, se poate construi un plan de carieră pe termen scurt pentru fiecare angajat.
- Obţinerea unor date utile în recompensarea angajaţilor
În urma procesului de evaluare se poate stabili care este modalitatea cea mai obiectivă şi eficientă de recompensare financiară şi non-financiară şi care sunt persoanele care îndeplinesc criteriile în această direcţie.
Evaluarea este indicat să fie realizată anual pentru avea rezultate palpabile atât pentru companie, cât şi pentru angajaţi.
De asemenea, este important că atât angajatul, cât şi superiorul direct să-şi exprime punctul de vedere. Rolul specialistului în Resurse Umane este acela de a facilita comunicarea, astfel încât fiecare să înţeleagă punctul de vedere al celuilalt, pentru a se produce o schimbare de perspectiva care să conducă la un climat organizaţional propice atingerii obiectivelor profesionale.
Citeşte şi 5 motive pentru care este important ca tinerii să facă voluntariat în timpul liceului şi facultăţii