Companiile trebuie să se conformeze noilor reglementări fiscale: reguli stricte pentru raportările financiare din 2024

Anul 2024 a adus schimbări legislative importante în domeniul fiscal și contabil, cu impact direct asupra raportărilor financiare, impozitării directe și indirecte, prețurilor de transfer și politicilor de resurse umane. Depunerea online a raportărilor devine obligatorie. În acest fel companiile sunt nevoite să depună situațiile financiare exclusiv în format electronic. Totodată, au fost reglementări fiscale introduse pentru anul 2024 care stabilesc reguli suplimentare în privința calculului impozitului pe profit, prin limitarea perioadei pentru reportarea pierderilor fiscale, dar și prin introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri pentru companiile mari sau a unui impozit pe activități suplimentare.
În acest context, adaptarea rapidă la noile cerințe este esențială atât pentru evitarea riscurilor, cât și pentru menținerea competitivității în mediul de afaceri. Specialiștii Forvis Mazars recomandă revizuirea proceselor interne și adoptarea unor măsuri proactive pentru optimizare fiscală.
Depunerea situațiilor financiare exclusiv online
Companiile trebuie să depună situațiile financiare doar în format electronic. Termenele limită sunt 30 aprilie sau 31 mai, în funcție de tipul entității. „Toate raportările contabile vor fi transmise prin Spațiul Privat Virtual din 2025,” susține Ana Dragomirică, Accounting Manager, Forvis Mazars.
Impozitul pe profit și impozitul minim pe cifra de afaceri
Perioada de reportare a pierderilor fiscale scade la cinci ani. Companiile mari, cu venituri de peste 50 milioane euro, achită cel puțin 1% din cifra de afaceri. „Se aplică suma mai mare dintre impozitul pe profit și impozitul minim,” completează Andreea Ignătescu, Tax Manager.
CITEȘTE ȘI: Care este principala problemă din piața muncii, în 2025
Reglementări fiscale, TVA și taxe indirecte
Ajustările TVA devin mai stricte. Autoritățile solicită documente pentru justificarea deducerilor în ceea ce privește bunurile pierdute sau distruse. „Ajustările sunt posibile doar dacă există procese-verbale sau hotărâri judecătorești,” afirmă Mihaela Hampu, Tax Director.
Noile cerințe în ceea ce privește prețurile de transfer
Companiile trebuie să publice raportările CbCR până la 31 decembrie 2024. „Firmele trebuie să analizeze dacă există obligații CbCR în România,” este de părere Adrian Mutea, Tax Senior Manager.
Obligativitatea transparenței salariale
Angajatorii sunt obligați să ofere salariaților acces la criteriile de salarizare. Clauzele de confidențialitate salarială dispar. „Angajatorii trebuie să corecteze discrepanțele salariale și să implementeze mecanisme clare de comunicare,” spune Anca Lamba, HR & Payroll Senior Manager.
Foto: ID 60041872 © Morganka | Dreamstime.com