15 mai – Open Office. Cum se pregătesc organizațiile pentru reluarea activității
Photo by Mark Fletcher-Brown on Unsplash
”Majoritatea companiilor au depășit faza de reacție pe termen scurt față de criza generată de COVID-19, în care s-au concentrat prioritar asupra rezolvării problemelor imediate: siguranța angajaților și supraviețuirea afacerii. Acum trebuie să se gândească cum stabilizează activitatea pentru a funcționa în noua normalitate. O componentă esențială a acestor planuri o reprezintă redeschiderea birourilor, fabricilor și a altor spații de lucru. Din acest motiv, primele două măsuri avute în vedere sunt siguranța la locul de muncă și reconfigurarea spațiilor pentru a asigura distanțarea”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner al PwC România, rețea de firme prezentă în 158 de țări, ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri.
Declarația însoțește rezultatele unui sondaj global PwC, COVID-19 CFO Pulse, realizat la sfârșitul lunii aprilie în rândul a 871 de directori financiari din 24 de țări.
Principala concluzie a studiului: aproape două treimi (64%) dintre companiile chestionate la nivel global pregătesc noi măsuri de siguranță a angajaților pentru a putea reveni la locurile de muncă. 55% dintre respondenți spun că vor să reconfigureze spațiile de lucru pentru a permite distanțarea fizică și 22% vor să-și reducă suprafața birourilor.
În noul context, 47% dintre companii intenționează să introducă permanent munca de acasă pentru rolurile care permit acest lucru, 46% vor să accelereze automatizarea și să introducă noi moduri de lucru și 44% să programeze munca în ture pentru a diminua expunerea, este o altă concluzie a sondajului.
”Este nevoie de construirea unei culturi organizaționale în care safety este răspunderea fiecărui angajat”
Cu o bogată experiență în domenii precum corporate effectiveness și safety leadership, Decebal Leonard Marin – Managing Partner Corporate Dynamics consideră că măsurile de siguranță la locul de muncă anunțate sunt esențiale, însă știm din experiență, atenționează el, măsurile tehnice sunt insuficente și în unele locuri, datorită procesului tehnologic, aproape imposibil de implementat: ”Un lucru important pentru a continuitatea afacerilor este conștientizarea permanentă a angajaților în ce privește riscurile și nevoia de protecție în pandemia COVID-19. Pe termen scurt aceasta se traduce prin măsuri de informare și oferirea de echipament de protecție, dar mai ales prin stimularea unor comportamente de siguranță în muncă atât pentru sine cât și pentru cei din jur. Pe termen mediu și lung este nevoie de construirea unei culturi organizaționale în care safety este răspunderea fiecărui angajat, nu doar a șefilor sau, și mai rău, a Safety managerului sau a unor experți externi”.
Liderii, îngrijorați de impactul crizei asupra rezultatelor financiare
Din perspectiva industriei, directorii financiari ai companiilor de retail sunt cei mai îngrijorați (75%), din cauza reducerii încrederii consumatorilor, dar și a puterii de cumpărare, ca urmare a scăderii veniturilor. Cel mai scăzut nivel de îngrijorare cu privire la impactul potențial asupra afacerilor a fost raportat de liderii de finanțe din energie, utilități și resurse (57%).
Ponderea respondenților care consideră că organizația lor ar putea reveni la activitatea obișnuită („business as usual”) în termen de trei luni, în cazul în care criza ar fi încheiată astăzi, a scăzut la 49% de la 56% în ediția anterioară a sondajului.
Alte concluzii ale sondajului:
- Principala prioritate a liderilor de finanțe este ținerea sub control a cheltuielilor. Astfel, ponderea celor care iau în considerare măsuri de reducere a costurilor a crescut la 82%, de la 77% în ediția anterioară.
- În topul preocupărilor directorilor financiari se află recesiunea globală (69%), impactul financiar asupra operațiunilor companiei (67%) și reducerea consumului (58%, în creștere de la 39% în studiul anterior).
- Respondenții din sectorul financiar sunt cei mai preocupați de recesiune (74%) și impactul financiar (72%).
- Cei mai pesimiști CFO sunt cei din Irlanda, 98% așteptându-se la scăderi ale afacerilor. Chiar și în țările cu o perspectivă mai optimistă, directorii financiari se așteaptă la reduceri ale veniturilor: Elveția (80%), Danemarca (73%) și Germania (66%).
- La nivel de industrii, liderii de finanțe din servicii financiare (86%), industria manufacturieră și auto (86%) și retailul (80%) au cea mai mare pondere de CFO care estimează scăderea veniturilor.
- Aproximativ jumătate dintre directorii financiari spun că vor acorda prioritate dezvoltării opțiunilor alternative de aprovizionare (52%), înțelegerii stării financiare și operaționale a furnizorilor lor (50%) și schimbării clauzelor contractuale (42%).
- 56% intenționează să includă impactul în situațiile financiare.
”Observăm că măsurile anunțate de către cei 871 CFOs intervievați se referă în principal la adaptarea și reconfigurarea business-ului și că zona de resurse umane nu apare în discursul lor. Dacă există, m-aș fi bucurat să citesc și procentele cu care au decis să mărească bugetele. În contextul preocupării pentru automatizare – 46% vor să accelereze automatizarea și să introducă noi moduri de lucru; mă așteptam să vorbească și despre implementarea unor programe de training necesare oamenilor pentru adaptare la schimbare și, de asemenea, de programe de recalificare”, a precizat Decebal Leonard Marin.