Criza deschide ochii angajatilor
Comportamentul
Criza a avut efecte pozitive asupra comportamentului angajatului. Unul dintre efectele identificate de Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution, este mai buna „aliniere a intereselor angajatilor cu cele ale companiilor si ale angajatorilor”.
Exista insa mai multe aspecte observabile. „In ceea ce priveste aspectele financiare, majoritatea companiilor au incercat sa protejeze angajatii, chiar daca linia lor de profit de la finalul raportarilor financiare anuale a avut de suferit din cauza crizei”. Din pacate, continua Ghenea, „majoritatea dezbaterilor din presa s-a concentrat pe un numar foarte mic de angajatori, cu siguranta irelevant pentru marea masa a angajatorilor din Romania, care este posibil sa fi folosit criza ca pretext de reduceri salariale”.
„Atitudinea la locul de munca, angajamentul oamenilor, nesiguranta la job si faptul ca nu se pune suficient accent pe comunicare conduc la o scadere a randamentului angajatului” – Oana Datki, Country Manager Consulteam
In acest context, angajatii valorosi au inteles situatia si au reactionat pozitiv, devenind mai responsabili atat cu costurile companiei si cu optimizarea acestora, cat si prin identificarea de noi solutii de a mari veniturile.
Pe langa efectele pozitive, exista si unele negative, legate de siguranta locului de munca si de repercusiunile pe care aceasta le are atat in plan profesional, cat si personal.
„Atitudinea la locul de munca, angajamentul oamenilor, nesiguranta la job si faptul ca nu se pune suficient accent pe comunicare conduc la o scadere a randamentului angajatului”, spune Oana Datki, Country Manager al Consulteam. In majoritatea companiilor, salariile din multinationale nu au scazut, insa, bonusurile s-au redus si s-a renuntat la o parte dintre primele de sarbatori.
Pe fondul acestor masuri, angajatii sunt mai reticenti la schimbare si sunt atenti la ce se intampla in jurul lor. Lucrul acesta se inscrie in trendul general al schimbarii comportamentului de consumator, nu numai ca angajat. In momentul in care cineva isi schimba jobul, acesta este foarte atent la rezultatele companiei la care pleaca, la planurile organizatiei pe termen lung. Stresul, frustrarea, demotivarea, absenteismul prin concedii medicale, ezitarea in asumarea unor responsabilitati decizionale cu impact financiar mare sunt alte cateva efecte pe care criza le-a pus in carca angajatilor.
Claudia Matara, HR Manager in cadrul Diverta, vorbeste despre trei categorii de comportamente ale angajatilor la inceput de criza: „Cei mai multi erau pasivii, care se multumeau sa observe si sa nu schimbe nimic. Prudentii au reactionat rapid si si-au schimbat intr-o anumita masura atitudinea in munca. Sfidatorii, aflati intr-un numar foarte mic, nu credeau in existenta crizei si abordau o atitudine sfidatoare fata de masurile anticriza”.
Facand o comparatie cu momentul actual, se poate spune ca, sub presiunea crizei financiare, angajatii s-au schimbat mult. Principalele transformari s-au produs in angajamentul fata de munca si companie, asumarea unor responsabilitati extinse, acceptarea unui nivel salarial mai mic sau fara anumite beneficii, cresterea fidelitatii, o mai mare atentie la evitarea erorilor profesionale si abaterilor disciplinare, constientizarea importantei nivelului de pregatire real, monitorizarea atenta a indicatorilor financiari care tin de fiecare post si lista poate continua.
„Au fost si situatii in care candidatii ne-au povestit cum angajatorii le-au spus ca ei sunt la putere. In prezent, anumiti angajatori isi permit mai multe” – Oana Datki, Country Manager Consulteam
Schimbari
2009 este un an in care toate politicile de resurse umane se regasesc schimbate si stabilizate. Rolul departamentului de HR si a managerului este de a gasi solutii de reducere si optimizare a costurilor, mai ales in conditiile in care trebuie motivati angajatii-cheie, prin oportunitati de dezvoltare. Astfel, rolul responsabilului de resurse umane a trebuit sa se reorienteze spre creativitate, observa Oana Datki.
Asa se intampla si in Diverta. Adaptarea la noile conditii din piata a pornit odata cu schimbarea obiectivelor si a strategiei companiei. Pe baza acestora, s-au creat o structura organizationala mai flexibila si mai putin inalta, fluxuri de lucru si de comunicare mai bune. Fisele de post au fost adaptate momentului, se folosesc indicatori de performanta care izoleaza mai bine contributia individuala de cea colectiva este si un sistem de control care are fi nalitate constructiva. Pana la sfarsitul anului, Claudia Matara, HR Manager la Diverta, nu anticipeaza alte schimbari decat cele impuse de noile reglementari legislative.
Intr-un an de criza, si BCR a regandit anumite procese de business pentru a raspunde nevoilor de pe piata. In acest sens, compania a demarat proiecte de efi cientizare a fortei de vanzari si a derulat studii de satisfactie la nivelul clientilor. In plus, organizatia a lansat sistemul de management al performantei. In aceeasi directie, compania a pus in practica un proces de management al talentelor si al carierei si a implementat planuri de retentie.
„Majoritatea dezbaterilor din presa s-a concentrat pe un numar foarte mic de angajatori, cu siguranta irelevant pentru marea masa a angajatorilor din Romania, care este posibil sa fi folosit criza ca pretext de reduceri salariale” – Marius Ghenea, Presedinte FIT Distribution
Impactul asupra businessului
Schimbarea nu este usoara, dar, de dele mai multe ori, este necesara, nu ca scop in sine, ci pentru a ne asigura ca mergem pe drumul cel bun. Cand managerii incep sa analizeze businessul cu mai multa atentie, descopera o serie de lucruri care erau ascunse sau puse in umbra in perioadele de „boom”, spune Marius Ghenea.
De exemplu, angajatii care isi faceau foarte bine treaba nu erau sufi cient remarcati, dar existau si angajati care doar dadeau impresia unei activitati intense si in realitate nu isi indeplineau obiectivele. Aceasta schimbare de ritm ajuta angajatorii (si managerii) sa vada mai bine atat punctele tari ale organizatiei, cat, mai ales, verigile slabe.
„Lucrurile in companie pot merge foarte bine daca exista comunicare permanenta”, e de parere Oana Datki. Organizatia trebuie sa lucreze la motivare si retentie. Oamenii stiu si simt cand compania are o atitudine corecta fata de ei. Iar daca organizatia le cere oamenilor sa lucreze cat mai bine pentru a scoate compania din criza, angajatii vor livra rezultatele. La final, impactul va fi unul pozitiv asupra businessului.