EXCLUSIV. Cum a ajuns Siemens sa fie singura multinationala nonamericana in topul celor mai bune companii in materie de leadership
Cu peste 400.000 de angajati in 190 de tari, compania este cu adevarat multinationala, fiind si cea mai bine clasata companie de origine non-americana a topului. Colaborarea este factorul de success in aceasta situatie, afirma Dr. Nicolar von Rosty, Corporate Vice President Executive Development in cadrul Siemens AG. Diversitatea si increderea sunt alte elemente cheie pentru o matrice eficienta in Siemens. Compania tine pasul cu pietele aflate in curs de dezvoltare foarte rapida, incurajand dezvoltarea leaderilor cu abilitati culturale si inteligenta emotionala, atribute care par esentiale pentru success in zilele noastre.
Munca intr-o companie atat de mare precum Siemens necesita un grad mai mare de colaborare in cadrul echipelor de conducere. Compania are o organizare pe verticala a produselor, pe de o parte, dar si o prezenta locala puternica, pe de alta parte. “Secretul succesului consta in colaborarea managerilor pe verticala cu cei locali, din tari”, crede von Rosty. “Din 2010, la nivelul managementului senior, 20% din bonusul discretionar este legat de colaborare. Si nu ma refer aici la capacitatea oamenilor de a fi draguti unul cu celalalt; ci la abilitatea de a face afaceri impreuna”.
De ce anume e nevoie?
Pentru a lucra eficient intr-o structura matriceala, orice companie are nevoie, in primul rand, de oameni capabili sa gandeasca in termeni de comportament trans-departamental pentru binele companiei si al clientului. In al doilea rand, diversitatea echipelor – oameni cu experiente, medii de lucru si nationalitati diferite – contribuie la gasirea de solutii creative. Nu in ultimul rand, “este nevoie de incredere reciproca. Pentru aceasta, invitam regulat leaderii Siemens la traininguri si ii punem sa lucreze impreuna timp de o saptamana, astfel incat sa poata construi cu adevarat echipe interfunctionale si internationale. Astfel ajung sa aiba incredere unii in altii”, explica Dr. von Rusty.
Demografia are un impact major intr-un companie cu peste 400.000 de angajati in 190 de tari. In Germania, tara-mama a companiei Siemens, este recunoscuta problema societatii care imbatraneste, dar care contine oameni foarte valorosi si cu experienta importanta. Pe de alta parte, in piete precum India, China sau Brazilia, este o provocare sa tii in companie talentele. “Nu este numai o sarcina a HR-ului, cat mai degraba una a managementului”, crede expertul Siemens. “Cheia este sa gasesti balanta intre dinamica oamenilor cu experienta si dinamicii oameni tineri”.
Managerii de astazi trebuie sa stie sa conduca echipe heterogene, multiculturale.
“O cale de a obtine aceasta capacitate este de a incuraja tinerii sa calatoreasca cat mai mult in jurul lumii. Astfel isi dezvolta noile abilitati de leadership care sunt necesare. Pasii de dezvoltare laterala sunt la fel de importanti ca etapele de crestere pe verticala”. Si arhitectura mediului de lucru influenteaza succesul managementului unei companii. Spatiile de lucru deschise, posibilitatea unui program flexibil si mai mult potential pentru o balanta corecta intre viata profesionala si cea persoanala: acest lucruri sunt din ce in ce mai importante pentru generatia tanara.
Intrebat care dintre tendintele actuale din piata il tin treaz noaptea, Dr. von Rusty raspunde: “Nevoia de viteza se face simtita din ce in ce mai mult. Stim ce avem de facut, dar putem face acest lucru suficient de repede?, aceasta este intrebarea. Astazi, avem nevoie de oameni cu inteligenta emotionala, curaj si abilitatea de a gandi diferit. Si nu in ultimul rand, este nevoie de un leadership puternic, mai mult ca oricand, caci nu este intotdeauna timp pentru a lua decizii democratice. Daca astepti, competitorii tai ti-o vor lua inainte”.
Profil Dr. Nicolas von Rosty
Dr. Nicolas von Rosty este Corporate Vice President Executive Development in cadrul Siemens AG, responsabil pentru pachetele de compensatii si beneficii ale managementului senior, functiile cheie pentru sectorul Corporate si dezvoltarea talentelor, atributii preluate in 2008. Inainte de a se alatura Siemens, Nicolas a fost partener al companiei de recrutare Egon Zehnder International, unde a detinut functiile de Country Manager pentru Republica Ceha/Slovacia si Industry Practice Group Leader pentru Germania. Nicolas a lucrat, de asemenea, la Thyssen A.G. in Mexic in calitate de Managing Director si ca Legal Counsel in cadrul Thyssen Group in Düsseldorf. Nicolas este doctor in Drept si a studiat la Universitatile din Hamburg, Heidelberg si New York (NYU).
Roxana Anghel este Internal Communications Manager la Siemens Romania