Românii cu vârste peste 45 de ani își schimbă percepția asupra inteligenței artificiale | STUDIU

Un nou val al studiului Consumer Trust Barometer, realizat de Exact Business Solutions – Research & Consulting, indică o schimbare semnificativă a percepției asupra inteligenței artificiale (AI) în rândul angajaților români din mediul urban, cu vârste între 46 și 65 de ani. Rezultatele sugerează că această categorie de vârstă începe să vadă AI ca un instrument util pentru dezvoltarea profesională, dar și conștientizează riscurile și transformările aduse de tehnologie.
Creștere a percepției pozitive față de AI
Potrivit datelor, indicatorii pozitivi privind AI au înregistrat o creștere semnificativă:
- „AI mă ajută să învăț și să mă dezvolt” a crescut la 27% în septembrie 2025, de la 12% în iulie.
- „AI va reduce joburile din domeniul meu” a ajuns la 23% în septembrie, față de 14% în iulie, semnalează o mai mare conștientizare a impactului tehnologiei asupra locurilor de muncă.
- „AI îmi va redefini munca în următorii 5 ani” a urcat la 16%, comparativ cu 12% în iulie, indică așteptări mai clare privind schimbările în sarcinile profesionale.
Scăderea rezistenței față de tehnologie
În același timp, preferința pentru un loc de muncă „fără AI” a scăzut constant, a ajuns la 14% în septembrie, față de 22% în perioada aprilie – mai 2025. Aceasta arată că angajații încep să privească AI mai degrabă ca pe un instrument complementar decât ca pe o amenințare.
„Rezultatele acestui val de studiu sunt extrem de interesante: generația 46–65 ani, percepută inițial ca fiind cea mai sceptică, începe să recunoască rolul pozitiv al AI în dezvoltarea profesională și personală. Schimbarea poate indica și faptul că multe companii au început să integreze instrumente AI în procesele de lucru, pentru a sprijini angajații și a crește productivitatea”, a declarat Julien Zidaru, reprezentant Exact Business Solutions – Research & Consulting.
Studiul se derulează periodic pe un eșantion de 500 de interviuri, reprezentativ pentru populația activă comercial (18–65 ani, din mediul urban, cu studii medii și superioare, utilizatori de internet). Obiectivul cercetării este măsurarea percepțiilor și nivelului de încredere al consumatorilor față de mediul socio-economic și identificarea schimbărilor în comportamentul financiar, comercial sau profesional.
CITEȘTE ȘI: Ce spune haosul din folderele tale despre haosul din fluxul de lucru
Foto: ID 281510301 | Ai Job ©HAKINMHAN | Dreamstime.com