Succesul se masoara in afaceri
Raportul, realizat in perioada 1 mai-12 iunie, a vizat 1.001 de angajati, 58 de manageri si actionari din industria prelucratoare, tehnologia informatiei si comunicatiilor, servicii si turism. Studiul a fost realizat cu scopul de a identifica competentele antreprenoriale si de management care conduc catre dezvoltarea afacerilor.
Succesul in afaceri
29% dintre manageri considera ca pentru a avea succes in afaceri trebuie sa fii un bun specialist in management, iar 22 de procente dintre acestia cred ca cea mai importanta conditie pentru a avea succes in afaceri, in Romania, este sa ai cunostinte solide si experienta in domeniul de activitate in care activezi. La polul opus, 5% dintre respondenti afirma ca succesul in afaceri este determinat de dorinta de a obtine cat mai multi bani.
Insa, intr-o perioada de criza, succesul unei afaceri nu depinde numai de statutul de bun manager, ci de cel de lider, e de parere Miruna Constantinescu, Marketing Director, Xerox Romania si Republica Moldova. Liderul este cel care dezvolta si intretine cultura organizationala, care inspira si mobilizeaza oamenii chiar atunci cand conditiile de piata sunt potrivnice, pe cand managerul urmareste, in general, aplicarea strategiilor si atingerea obiectivelor. "Spiritul antreprenorial autentic este cel mai important pentru un lider acum, fie ca e sef de departament, fie ca e director general", completeaza aceasta.
Viziunea, in opinia lui Alice Anghelea, Managing Director in cadrul Worksolutions, este esentiala pentru succesul in afaceri. Aceasta calitate ar trebui sa fie urmata de un management performant, intuitie si curaj. Mirela Iovu, vicepresedinte al CEC Bank, considera ca pe langa o idee de afaceri revolutionara sau de nisa, succesul in afaceri depinde de abilitatea, rabdarea managerului si, nu in ultimul rand, de o echipa de profesionisti pe care sa se poata bizui.
Ingredientele care nu lipsesc din reteta succesului in afaceri sunt viziunea, leadershipul si, nu in ultimul rand, un bun management. "Nu e suficient sa fii doar talentat; trebuie sa ai <
Noi afaceri
Acelasi studiu arata ca 40% dintre manageri considera ca pentru a incepe o afacere noua trebuie sa ai cunostinte de specialitate, iar 33% dintre ei sunt de parere ca trebuie sa ai multi bani pentru a lansa o afacere. Care sunt principalele conditii pentru a deschide o afacere pe timp de criza?
Managerii din companii se aliniaza opiniei exprimate de cei 40% dintre respondenti. Cunostintele de specialitate pot asigura o parte din premisele necesare deschiderii unei afaceri. "Pentru a deschide un business in perioada de criza iti trebuie, in primul rand, curaj si capacitatea de a identifica la rece, cu luciditate, oportunitatile pe care ti le ofera domeniul de activitate", subliniaza Miruna Constantinescu, Marketing Director, Xerox Romania si Republica Moldova.
O idee care sa contracareze efectele crizei sau sa se alimenteze din aceasta, expertiza in domeniul respectiv, o doza de curaj si banii sunt principalele conditii pe care vicepresedintele CEC Bank, Mirela Iovu, le vede intr-un inceput de business.
Pe timp de criza este destul de riscant sa deschizi o afacere noua oricat de multe cunostinte poseda managerul, e de parere Dinu Malacopol, care arata ca mediul economic si piata sunt impredictibile si descurajatoare. Pe de alta parte, managerul care se aventureaza intr-o astfel de experienta ar trebui sa dispuna de foarte multe lichiditati pentru a fi pregatit pentru cel putin cateva luni in care afacerea va merge, probabil, pe minus. Este mult mai dificil sa dezvolti si sa respecti un plan sustenabil de business in astfel de conditii. In opinia sefului de la Digital Cable Systems, singurele afaceri cu potential de succes in conditii de criza ar fi cele de nisa, care aduc un element diferentiator si un beneficiu clar consumatorului: recuperare de debite sau cumparare de companii falimentare.
Evaluarea performantelor angajatilor
Indiferent de domeniul in care activeaza, pentru a evalua performantele angajatilor, o companie trebuie sa foloseasca diferite criterii de evaluare. Rezultatele profesionale, implicarea in echipa, satisfactia clientilor, experienta profesionala, gradul de implicare, trasaturile de personalitate si comportamentul sunt, in opinia managerilor din companii, principalele criterii pentru evaluarea performantelor angajatilor.
Ce spun angajatii? 48% dintre ei sustin ca in cadrul companiei in care isi desfasoara activitatea exista un sistem de masurare a performantei, iar 1 din 3 angajati crede ca "eficienta angajatului in termeni de resurse folosite pentru a ajunge la rezultate" sau "opinia clientilor despre calitatea produselor/serviciilor primite" sunt principalele criterii dupa care ar trebui sa fie evaluata performanta. In firmele mici si in turism primeaza criteriul opiniei clientilor.
Criza
In actuala situatie economica, oricare ar fi domeniile in care isi desfasoara companiile activitatea, fie se cauta solutii de redresare economica, fie se procedeaza cu prudenta.
De exemplu, in primele luni ale anului, piata de IT a cunoscut un moment de stagnare. Dar Romania, comparativ cu celelalte tari din regiune, are o infrastructura IT mult inferioara si, prin urmare, un potential de piata obiectiv. Drept rezultat, Miruna Constantinescu anticipeaza ca vanzarile de echipamente IT vor continua sa creasca. In paralel, datorita oportunitatilor foarte bune oferite dezvoltarii serviciilor de conjunctura actuala, Xerox Romania a conturat o noua strategie, bazata pe redefinirea solutiilor de externalizare a managementului de documente, in functie de specificul a opt industrii: retail, productie, utilitati, educatie, sectorul public, telecom, arte grafice si financiar-bancar. Piata dedicata serviciilor de externalizare a managementului de documente s-a triplat in ultimii cinci ani si, dupa estimarile oficialilor companiei, va continua sa creasca, datorita beneficiilor imediate pentru clienti.
In ciuda crizei, si piata solutiilor de management strategic si a serviciilor de externalizare in domeniul HR este intr-o continua crestere. "Este o piata pe care se poate construi enorm", afirma Alice Anghelea, "mai ales in aceasta perioada in care repozitionarea furnizorilor traditionali de software ofera oportunitati fantastice. Insa trebuie planificata strategic, robust si pe termen lung". In cazul telecomunicatiilor fixe, nu putem vorbi de efectele negative ale situatiei economice. Din contra, jucatorii din telecom nu se confrunta cu aceleasi probleme si la aceeasi magnitudine ca cei din alte industrii. Mai mult chiar, companiile de profil deja estimeaza cresteri moderate pentru acest an, subliniaza Dinu Malacopol, CEO, Digital Cable Systems. "In telecom, se anunta investitii semnificative daca vorbim de accesul la Internet", mai spune acesta, "in dezvoltare si tehnologie pentru ca inca exista loc de crestere". Acest lucru se intampla pentru ca este un domeniu extrem de competitiv, in care companiile cauta sa se diferentieze in permanenta si sa vina cu oferte cat mai atractive.
Nu sunt vesti prea bune din zona pietei financiar-bancare, care, in actuala situatie economica, se afla la un moment de cotitura. Cu toate acestea, daca este corespunzator administrata, criza poate crea oportunitati de afaceri nebanuite, e de parere vicepresedintele CEC Bank, Mirela Iovu. Aceasta mai subliniaza ca industria bancara romaneasca este intr-un proces de consolidare si reorientare catre acele "nise" neexplorate inca – IMM-uri, start-up-uri, agricultura, fonduri structurale -, insa cel mai important este faptul ca sistemul bancar romanesc este, in conditiile actuale, motorul dezvoltarii economiei si o piedica in calea efectelor negative ale crizei.