Vacanța devine cea mai mare cheltuială planificată de români în 2025 | SONDAJ

Românii se orientează tot mai mult către cumpărături raționale, arată un sondaj realizat la nivel național de tbi bank, în aprilie 2025. Potrivit cercetării, vacanța este, pentru majoritatea respondenților, cea mai costisitoare achiziție plănuită în acest an, în timp ce restul cheltuielilor mai mari sunt fie reduse, fie amânate până la găsirea unor oferte avantajoase.
Achizițiile mari, în plan secund
Datele sondajului indică faptul că aproape jumătate dintre români nu intenționează să facă în 2025 alte achiziții importante în afară de una sau două vacanțe, în timp ce două treimi declară că vor cumpăra doar dacă vor găsi reduceri substanțiale. Printre celelalte categorii de bunuri vizate, materialele de renovare interioară și încălțămintea sau hainele sunt prioritare pentru 28% dintre participanți, în timp ce 24,3% iau în calcul achiziția de electrocasnice.
Doar 28% dintre respondenți sunt dispuși să achiziționeze produse sau servicii atunci când au nevoie de ele, indiferent de preț. Restul preferă să aștepte momentul potrivit sau ofertele cele mai avantajoase.
Profilul noului consumator
„Scumpirile din ultimul an au schimbat semnificativ comportamentul de consum al românilor. În 2025, vedem conturat un profil de cumpărător prudent, cu o atitudine rezervată față de cheltuielile majore și un interes crescut pentru raportul calitate-preț. Înlocuim treptat cumpărătorul impulsiv cu unul rațional, care își cântărește bine fiecare decizie de achiziție”, explică Ionuț Sabadac, VP Merchant Solutions, tbi bank.
Această transformare vine în contextul unei instabilități economice prelungite, care determină tot mai mulți români să fie atenți la cum își gestionează resursele financiare.
Bugete mici și surse proprii de finanțare
Când vine vorba despre bugetele alocate achizițiilor importante în 2025, cei mai mulți români (33,2%) spun că dispun de sume cuprinse între 500 și 1.000 de euro, în timp ce 27% alocă între 1.000 și 3.000 de euro. Un procent de 18,3% declară că au un buget de sub 500 de euro, semn că planurile mari de cumpărături sunt tot mai rare.
Deși inflația a dus la scumpiri în lanț, 27,4% dintre participanți spun că bugetul lor este similar cu cel din 2024, iar 12,4% au redus cheltuielile cu până la 50%. Doar 13,3% spun că bugetul disponibil a crescut față de anul trecut.
În ceea ce privește sursele de finanțare, 68% dintre români intenționează să folosească economiile proprii pentru cheltuielile mari. Alți 18,7% au în plan să combine economiile cu un împrumut. Dacă ar fi nevoiți să împrumute bani, 34,3% ar apela la rude sau prieteni, 26,8% ar opta pentru un card de credit, iar 25,4% ar lua un credit de nevoi personale.
Studiul realizat de tbi bank arată că românii devin tot mai atenți la cheltuieli și prioritizează nevoile imediate. Vacanțele rămân însă o excepție: chiar și în vremuri de incertitudine, mulți continuă să le considere o investiție în bunăstarea personală.
Sondajul a fost realizat prin platforma iVox, în aprilie 2025, pe un eșantion de 1.030 de utilizatori de internet din România, dintre care peste 46% femei, iar 41% au declarat venituri nete lunare mai mari de 5.000 de lei.
Foto: ID 101849268 ©Vladescu Bogdan | Dreamstime.com