Vortexul digital în 2017. Nu e vorba de „când”
În social media a circulat mult o imagine ce înfățișa un bărbat care tundea liniștit iarba din curte în timp ce din spate se apropia o tornadă. Este o imagine reprezentativă pentru evoluția Vârtejului Digital în 2015.
Acesta este primul dintr-o serie de 4 articole cu privire la perturbarea digitală (eng. „digital disruption”), elaborate de Global Center for Digital Business Transformation (DBT Center), o inițiativă comună a Școlii de Afaceri IMD și Cisco. Aceste articole explorează modul în care perturbarea digitală modifică evoluția concurențială tradițională în, practic, orice domeniu de activitate – și ce puteți face pentru a vă asigura că firma dv. va continua să prospere. Traducere și adaptare: Felicia Luca.
Despre acest studiu
În ultimele câteva luni, Global Center for Digital Business Transformation a chestionat 636 de lideri de afaceri din 44 de țări și din 14 domenii de activitate, pentru a înțelege atitudinile și comportamentele acestora în ceea ce privește perturbarea digitală. Datele obținute au fost completate cu date din surse terțe ale CB și The Wall Street Journal.
Clasamentul a fost realizat pe baza a patru măsuri
1. Investiții: Unde investesc investitorii de capital de risc, în funcție de domeniul de activitate.
2. Timp. Când și în ce ritm este posibil să se producă perturbarea digitală, în funcție de domeniul de activitate.
3. Mijloace. Rezistența barierelor de acces pentru perturbatorii digitali, în funcție de domeniul de activitate.
4. Impact. Magnitudinea potențială a perturbării, în funcție de domeniul de activitate.
În cadrul Global Center for Digital Business Transformation – DBT Center (Centrul Global pentru Transformarea Digitală a Afacerilor), desfășurăm cercetări și analize cu privire la transformarea digitală a afacerilor și îi pregătim pe directori și companii pentru a avea succes în era digitală. Una dintre primele noastre inițiative a fost aceea de a examina îndeaproape ce înseamnă, exact, era digitală. Am urmărit să determinăm impactul pe care aceasta îl are asupra economiei, industriilor și companiilor, precum și care sunt strategiile utilizate și care ar trebui să fie utilizate de cei în cauză pentru a face față schimbărilor din mediul concurențial.
În decursul cercetărilor pe care le-am început în 2015, am constatat că perturbarea digitală a afectat rapid și puternic unele domenii, în timp ce altele nu au suferit un impact imediat. Dar a devenit evident că perturbarea digitală era un fenomen cu care toate domeniile aveau să se confrunte cât de curând.
Pentru a descrie acest fenomen, ne-a venit ideea să facem o analogie cu un vârtej. Vârtejul, desigur, este o forță rotativă care atrage totul către centrul său, de obicei în mod haotic. În același an, am publicat cartea „Digital Vortex: How Today’s Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game” („Vârtejul digital: Cum pot liderii de piață să-i învingă pe concurenții perturbatori pe teren propriu”), precum și câteva lucrări de mai mici dimensiuni pe acest subiect.
De atunci am continuat să analizăm evoluția acestui fenomen, lucrând direct, în același timp, cu directori și cu companii pentru a examina strategiile utilizate în plin fenomen de perturbare digitală. În iunie 2017, am făcut publice constatările următorului nostru studiu, care au confirmat faptul că viteza de rotație a Vârtejului Digital se află, într-adevăr, în creștere. Să analizăm situația mai îndeaproape.
Câte se pot întâmpla în doi ani
În social media a circulat mult o imagine ce înfățișa un bărbat care tundea liniștit iarba din curte în timp ce din spate se apropia o tornadă. Este o imagine reprezentativă pentru evoluția Vârtejului Digital în 2015.
Pe atunci, numai 15% dintre respondenți considerau că se află în mijlocul unei perturbări digitale. Mai îngrijorător este faptul că 45% dintre respondenți nu considerau că perturbarea digitală era o problemă care să merite atenția conducerii. Ei bine, cifrele s-au răsturnat.
Rezultatele pe care le-am obținut în 2017 indică faptul că aproape jumătate dintre respondenți confirmă faptul că perturbarea digitală este în plină desfășurare și numai 17% ne-au spus că aceasta nu este o problemă care să merite atenția conducerii. Companiile, se pare, sunt acum la curent cu faptul că perturbarea digitală nu este un lucru intangibil ce se va întâmpla cândva, în viitor, ci se petrece chiar acum.
*Sursa: Global Center for Digital Business Transformation, 2017
Cum arată astăzi Vârtejul Digital
Atât în studiul nostru inițial din 2015, cât și în cel din 2017, constatăm că modul în care Vârtejul Digital este experimentat diferă mult de la un domeniu de activitate la altul. Domeniile de activitate care se află în centrul Vârtejului sunt cel mai afectate de perturbarea digitală, în timp ce efectele acestuia asupra celor de la margine sunt încă reduse. În centrul digital, modelele de afaceri și lanțurile de valori sunt cât mai digitalizate posibil. Forța vârtejului separă sursele de valoare fizice de cele digitale, producând componente ce pot fi ușor combinate pentru a genera perturbări noi și estompează granițele dintre domeniile de activitate (în articolul următor vom intra în mai multe detalii în ceea ce privește crearea de valoare digitală).
Dacă ne uităm la cum arată acum Vortexul Digital, vom vedea că toate domeniile de activitate sunt mai aproape de centru decât erau acum doi ani – în niciunul dintre cazuri perturbarea digitală nu este mai mică. S-au mai petrecut mici schimbări de poziție, dar cele mai vulnerabile cinci domenii rămân aceleași ca și până acum: media și divertisment, produsele și serviciile tehnologice, serviciile financiare cu amănuntul și telecomunicațiile. În ansamblu, asta nu ne surprinde: majoritatea produselor și serviciilor furnizate în aceste domenii poate fi digitalizată (ex. streaming de muzică, e-banking) și se îndreaptă către piețele companie-consumatori (B2C).
Cum e viața în centrul Vârtejului Digital
Pentru a înțelege cum ne poate lua prin surprindere Vârtejul Digital (ceea ce înseamnă că trebuie să ne mișcăm foarte repede, dacă vrem să supraviețuim), să ne uităm la care este factorul care a plasat media și divertismentul pe locul 1, înainte de tehnologie. În principiu, cam toate tipurile de media au suferit perturbări masive, în special în ultimii doi ani. Aceste schimbări sunt rezultatul evoluțiilor tehnologice, al schimbării preferințelor consumatorilor și al presiunilor mari din partea noilor veniți pe piață și a concurenților cu mare agilitate digitală.
Netflix este un bun exemplu de agilitate digitală și de disponibilitate de a fi un auto-perturbator din centrul Vârtejului Digital. Fondat în 1997, Netflix nu este o companie nouă (MGM are peste 90 de ani), dar și-a dezvoltat rapid și foarte prompt produsele, serviciile și piețele de-a lungul celor 20 de ani de existență.
Netflix a pornit prin a furniza servicii de închiriere DVD-uri, după un model de afaceri de tip abonament care contrasta cu cel practicat de alți furnizori în acea vreme. Compania s-a extins prin streaming media în 2007, extinzându-se și geografic, în același timp. Algoritmii sofisticați de recomandare a filmelor îi distrează pe clienți așa cum vor ei să fie distrați. În anul 2013 a fost adăugată producția de conținut – un succes din ce în ce mai mare.
În esență, pe măsură ce Vortexul Digital se rotește din ce în ce mai repede, Netflix își menține locul fruntaș auto-perturbându-se mai repede decât o face Vârtejul în sine. Netflix a transformat însuși modul în care consumăm media – gândiți-vă numai la „binge watching” (vizionarea mai multor episoade la rând, n.tr.) – schimbând peisajul concurențial al pieței de divertisment. Vă amintiți de Blockbuster Video? Să nu uităm că în anul 2000 au refuzat oferta de a cumpăra Netflix.
*Sursa: Global Center for Digital Business Transformation, 2017
Din ce în ce mai multe companii au început să înțeleagă
O schimbare pe care noul studiu o semnalează și pe care o aplaudăm indică faptul că acum organizațiile sunt mai dispuse să recunoască impactul perturbării digitale. Astfel, mai mult de trei sferturi dintre directori consideră că impactul perturbării digitale asupra domeniului lor este „major” sau „transformator” – în comparație cu puțin peste un sfert, acum doi ani. De asemenea, și rata răspunsurilor active a crescut.
Prin urmare, putem raporta nu numai că ordinea industriilor care se confruntă cu cel mai mare risc de perturbare din Vârtejul Digital s-a schimbat, ci și că riscul de perturbare nu a scăzut. Astfel, toate dovezile indică o accelerare a schimbării; tehnologia și modelele de afaceri sunt în continuă mișcare, sub influența perturbatorilor digitali atât din interiorul, cât și din afara domeniilor de activitate. Și, deși putem raporta că directorii organizațiilor cunosc mult mai bine amenințările și oportunitățile aferente și sunt mult mai activi în ceea ce privește luarea de măsuri, rămâne o realitate faptul că 70% dintre organizații nu reacționează activ la perturbarea digitală.
Orchestrarea transformării digitale
În campusul IMD din Lausanne avem umbrele mari, care poartă însemnele brandului și sunt suficient de rezistente pentru a face față vântului puternic ce însoțește ploaia în această parte a Elveției. Ce importanță are acest lucru? Noi nu vă spunem doar că plouă. Vă dăm și-o umbrelă. În același fel, nu scriem aceste articole pur și simplu ca să vă anunțăm că vă aflați într-un Vârtej Digital.
În următoarele trei articole vă vom familiariza cu cadrul de orchestrare a transformării dv. digitale pe care vi-l propunem pentru a avea succes în Vortexul Digital.
Articol preluat din numărul 247/mai 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.