Majoritatea companiilor încep digitalizarea departamentelor juridice | SONDAJ

Potrivit unui sondaj realizat de D&B David și Baias, societate de avocatură, majoritatea companiilor din România încep procesul de digitalizare a departamentului juridic. Aproape 86% dintre organizațiile intervievate deja sunt la acest pas, doar 14% nu implementaseră încă soluții tehnologice. Aceasta este o valoare similară cu media înregistrată la nivelul Europei Centrale și de Est (ECE).
Cât de importantă este tehnologia
Tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important în îmbunătățirea activității departamentului juridic. Automatizarea documentelor, managementul contractelor și gestionarea conformității sunt doar câteva dintre domeniile unde tehnologia ajută la eficientizarea proceselor. Potrivit sondajului, 64% dintre respondenți consideră că tehnologia este esențială pentru performanța departamentelor juridice.
Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias, subliniază că domeniul juridic, de obicei conservator, se află într-o transformare digitală rapidă. Tehnologiile emergente, cum ar fi inteligența artificială, sunt deja necesare pentru a rămâne competitive. De exemplu, sarcini precum analiza contractelor sau generarea documentelor pot fi automatizate, permițând avocaților să se concentreze pe aspecte mai strategice ale cazurilor. Totuși, tehnologia nu va înlocui avocatul, ci va îmbunătăți activitatea acestora, iar aceștia trebuie să se adapteze rapid și să învețe noi competențe pentru a răspunde nevoilor clienților.
Transformarea digitală
Transformarea digitală variază însă în funcție de domeniul de activitate. Deși două treimi dintre companiile din România observă progrese în acest sens, doar 14% dintre acestea realizează progrese semnificative la nivelul întregului departament juridic. În continuare, tehnologia este utilizată eficient în domenii precum managementul resurselor de învățare, administrarea contractelor și gestionarea conformității, dar multe departamente juridice nu utilizează încă instrumente esențiale precum inteligența artificială, platformele de revizuire a documentelor sau software-ul pentru managementul proiectelor.
În ceea ce privește externalizarea activităților juridice, respondenții din România sunt mai reticenți comparativ cu cei din ECE. Totuși, există o tendință de externalizare în domenii precum soluționarea litigiilor, dreptul muncii și dreptul proprietății intelectuale.
O soluție de reducere a costurilor
Transformarea digitală a departamentului juridic este văzută ca o oportunitate de a îmbunătăți satisfacția clienților interni, de a reduce costurile și de a crește eficiența. Însă, implementarea acestor schimbări nu este lipsită de provocări. Cele mai mari obstacole sunt rezistența la schimbare, lipsa bugetului și a resurselor necesare, precum și deficitul de competențe digitale.
De asemenea, departamentele juridice se confruntă cu provocări legate de menținerea calității serviciilor cu resurse mai reduse și de a răspunde în mod adecvat cerințelor diferitelor părți interesate. O altă dificultate semnificativă este adaptarea la reglementările în continuă schimbare, care impun departamentelor juridice să fie mereu la curent cu ultimele modificări legislative.
CITEȘTE ȘI: Terenurile rămân o investiție strategică, în ciuda climatului economic și politic instabil | raport Colliers
Foto: ID 29662901 © Photographerlondon | Dreamstime.com