Octavian FANEA: „Tehnologia vine ca o completare, nu ca o înlocuire”
Într-o lume în continuă evoluție, adaptabilitatea și capacitatea de a anticipa schimbările sunt elemente cheie pentru succesul unei organizații. Astăzi, avem privilegiul de a sta de vorbă cu Octavian Fanea, CEO‑ul KADRA, o companie cu o experiență de 30 de ani în domeniul tehnologiei și managementului accesului. Octavian Fanea ne împărtășește viziunea sa asupra rolului tehnologiei în transformarea organizației și a modului în care KADRA integrează tehnologia pentru a sprijini dezvoltarea resursei umane și a culturii organizaționale.
Vă propun un exercițiu de imaginație: faceți arc peste timp și imaginați‑vă cum va arăta organizația dvs. peste 5 – 10 ani?
Care va fi rolul tehnologiei în această schimbare? KADRA va însemna și peste 5-10 ani implicare, colaborare, inovație. Noi suntem cei care gândim outside the box, suntem aici să ne adaptăm tuturor tehnologiilor și să fim cei mai buni în sisteme integrate de management al accesului. Noile tehnologii nu fac decât să ne ajute, ne scutesc de sarcini repetitive, meticuloase, minuțioase, oferindu-ne timp să ne concentrăm pe taskurile cu adevărat importante, să ne dezvoltăm abilitățile necesare pentru a excela și a reuși să fim mai aproape de a ne împlini visul, acela de a amplifica libertatea oamenilor în mișcare. Tehnologia ne va simplifica munca, dar ne va provoca să învățăm și să ne adaptăm continuu.
Ce impact credeți că va avea avansul tehnologic asupra resursei umane și a culturii organizaționale în ansamblu?
Tehnologia nu poate mima emoția, nu poate să explice și să transmită informația pe întelesul cognitiv al fiecăruia, să fie empatică atunci când avem o zi proastă sau să țină cont de interacțiunea dintre noi, ca oameni sau colegi. Aceasta nu înțelege contextul, gândirea irațională, umorul, sarcasmul, situațiile care sunt excepționale. Inovația, gândirea strategică, sclipirile, genialitatea țin de mintea umană și nu putem face din ele algoritmi.
Tehnologia vine ca o completare, nu ca o înlocuire. Indiferent cât este de avansată, nu ar reuși singură, în domeniul nostru de activitate, să livreze un proiect către un client, pentru că este nevoie de noi, ca specialiști, să ne adaptăm contextului, să punem întrebările potrivite și să lucrăm în echipă pentru proiectul perfect, lucru pe care inteligența artificială nu îl poate face.
Gestionarea corectă a emoțiilor și adaptarea la toate toolurile tehnologiei ne pot îmbunătăți viața, dar pentru asta trebuie să înțelegem rolul pe care îl avem în societate, modul de funcționare al acestor tehnologii și cum ne putem ajuta reciproc.
La KADRA avem 30 de ani de când „îmblânzim” tehnologia și o punem să lucreze în sprijinul oamenilor. Cred că oamenii își vor amplifica rezultatele muncii cu ajutorul instrumentelor care se nasc acum sub numele de inteligență artificială.
Ce abilități și competențe vor fi esențiale pentru angajați? Cum intenționează organizația dvs. să faciliteze învățarea continuă și adaptabilitatea angajaților?
Pentru o dezvoltare graduală și sănătoasă trebuie să stăm aproape de tehnologie, dar și să evoluăm paralel cu ea, să ne axăm mai mult pe inteligența emoțională, pentru că jobul nostru implică responsabilitate, relaționare, respect, etică și empatie și va fi nevoie în continuare de aceste calități.
În primul rând este necesar să fim deschiși la schimbare, să ne acomodăm cu schimbările care vor apărea în piața muncii și să ne dezvoltăm abilitățile exclusiv umane, cum ar fi alocentrismul, simpatia, cordialitatea, gândirea critică, leadershipul, competențele interpersonale și competențele specializate ca să devenim cei mai buni în domeniul în care activăm.
Pe lângă faptul că va trebui să ne dezvoltăm din punct de vedere tehnic, ar fi de folos să avem în vedere și acele competențe sau capacități transferabile pe care tehnologia nu le poate avea: luarea de decizii contextuale, învățarea rapidă, gestionarea stresului, munca în echipă, gândire strategică, capacitatea de a transmite lucrurile într-un mod complex, adaptabilitate, empatie, negociere, creativitate și inovare. Programele noastre anuale de training, coaching și mentoring susțin învățarea continuă și adaptabilitea angajaților la noile contexte.
Cum intenționează organizația dvs. să faciliteze învățarea continuă și adaptabilitatea angajaților? Stimulăm învățarea continuă și adaptabilitatea încurajând utilizarea tehnologiei. Vrem să ținem pasul cu noile descoperiri și să le utilizăm pentru creșterea productivității și a satisfacției tuturor: clienți, colegi, beneficiari.
Care credeți că sunt provocările și riscurile asociate cu utilizarea excesivă a tehnologiei și cum pot fi aceste riscuri gestionate?
Prin abordarea proactivă a preocupărilor legate de securitate și confidențialitate, facilitând adaptarea și recalificarea forței de muncă, promovând practici etice, asigurând incluziunea digitală și promovând utilizarea responsabilă a tehnologiei putem depăși aceste provocări și debloca întregul potențial al tehnologiei, minimizând în același timp impacturile negative.
Tehnologia este un instrument puternic, care ne poate propulsa înainte, dar necesită o atenție sporită și măsuri strategice pentru a-și valorifica potențialul fără a ne compromite bunăstarea, confidențialitatea și statutul social. Îmbrățișând inovația și păstrând atenția asupra riscurilor potențiale, putem modela un viitor în care tehnologia ne îmbunătățește viețile, promovează oportunități echitabile și contribuie la o societate durabilă și incluzivă.
Cum credeți că organizația dumneavoastră poate promova un echilibru sănătos între tehnologie și oameni și încuraja conexiunea umană?
Balansarea avantajelor și dezavantajelor tehnologiei poate fi o provocare, deoarece fiecare persoană și fiecare situație pot avea nevoi și priorități diferite. Soluția nu este să respingem tehnologia, ci să o folosim în mod responsabil, având în vedere binele umanității.
Educația și informarea sunt cheia, învățăm să folosim tehnologia într-un mod care să îmbunătățească viețile noastre, fără a ne aliena. Organizația noastră pune accent pe întâlniri fizice cât mai dese în echipă, fie că sunt ele meetinguri sau ieșiri, ținem mereu aproape echipa unită organizând pe parcursul anului diverse evenimente și activități prin care ne conectăm constant.
Credem cu tărie că prin ceea ce facem zi de zi amplificăm libertatea în mișcare a oamenilor.
La KADRA, punem în centru oamenii, deoarece știm că ei sunt elementul care generează și susțin această transformare din jurul nostru – transformarea clădirilor în spații unde siguranța și confortul fiecărei persoane primează. Suntem diferiți prin faptul că punem în centru Omul, făcând totul pentru a atinge acest vis – amplificarea libertății de mișcare.
Iată o sinteză a valorilor în care credem:
Țintesc sus!
Fac parte dintr-o echipă și asta îmi dă forță, dar și responsabilitate!
Îmi pasă de colegi, de client, de drumul nostru!
În fiecare zi caut să fac ceva mai bine, explorând noi idei! Gândesc creativ, fără să pun bariere minții!
Schimbarea a început deja în organizația dvs. Împărtășiți‑ne un exemplu de bune practici în integrarea cu succes a tehnologiei și impactul acesteia asupra dezvoltării resursei umane.
Construirea unei organizații coerente și conectate poate fi plină de provocări și riscuri neprevăzute. Integrarea cu succes a întreprinderii necesită o strategie de integrare flexibilă și scalabilă.
Adevărata integrare a companiei se extinde mult dincolo de sisteme, aplicații și procese pentru a cuprinde culturile, structurile și fluxurile de lucru organizaționale. Convertirea diversității competențelor, cunoștințelor și expertizei va descompune silozurile și va genera noi oferte digitale, precum și o experiență de lucru îmbunătățită în general.
Viața profesională ne ocupă o mare parte din timp și multă energie, impactul tehnologiei este important și ne oferă oportunitatea să lucrăm în domenii care ne aduc mai multă satisfacție și împlinire, să ne focusăm pe lucrurile care contează de fapt și să aducem plus valoare în rolurile pe care le avem.
Am început încă din 2023 un proces de digitalizare al KADRA care s-a întins pe mai mult paliere: am construit două platforme digitale noi pentru anumite categorii din soluțiile noastre la care clienții să aibă acces mai rapid, din câteva clickuri (cameromania.com, policarbonat. ro); avem în derulare implementarea unei aplicații pentru zona de HR care va automatiza procesele cheie pentru această arie astfel încât colegii noștri să primească tot ce au nevoie cât mai prompt; am implementat un nou sistem ERP astfel încât să gestionăm procesele și datele cheie din companie cu cât mai mare acuratețe și să ne creștem eficiența operațională. Acestea sunt doar câteva exemple despre cum împletim tehnologia cu centrarea pe necesitățile oamenilor, abilitățile și nevoile lor. Și suntem convinși că strategiile noastre își vor dovedi eficiența în timp.