Analiza SWOT a propriei persoane – primul pas către succes
Din fericire, există un instrument care te poate ajută să te analizezi în detaliu din punct de vedere profesional. Și cu cele bune… și cu cele mai rele. Analiza SWOT este un instrument folosit pe scară largă de cei care sunt în poziții sau decizie, fie că sunt afaceriști, lideri, militari, spioni sau oameni politici. Ce o face atât de puternică este ușurința prin care îți poți da seama de niște oportunități pe care nici nu le conștientizai înainte.
Analiza SWOT poate fi secretul care te ia din agonie și te duce în extaz, atâta timp cât este folosită cu inteligență. Asta înseamnă că analiza trebuie să fie făcută extrem de rece, fără a amesteca emoțiile. Mai mult, dacă îți aplici acest filtru asupra ta ai toate șansele să avansezi și să te distanțezi față de cei cu care ești în competiție. Ca să foloești acest mecanism îți trebuie o foaie de hârtie și un pix pe care să îți scrii…
Strenghts (Punctele forte)
Aici este vorba despre ce avantaje ai tu și alții nu le posedă (diferite skill-uri, calificări, diplome șamd). Dar nu numai… ce fel de resurse ai la dispoziție și le poți accesa rapid. Ce faci mai bine decât alții? Ce valori ai care te pot ajuta să duci la bun sfârșit un proiect? De ce realizări ești cel mai mândru? La toate aceste întrebări trebuie să răspunzi cât mai obiectiv posibil, fără să fii prea modest sau excesiv de naiv. Cea mai bună abordare este să fii realist și să nu te subestimezi.
Weaknesses (Punctele slabe)
După cum e lesne de înțeles, aici trebuie să-ți analizezi foarte scrupulos punctele slabe pe care le ai. Aici trebuie să te întrebi care sunt taskurile pe care de obicei le eviți și, mai ales, de ce? Care sunt punctele slabe pe care ceilalți ți le reproșează sau care sunt caracteristicile pe care alții le văd ca fiind puncte slabe? Care sunt habitudinile de muncă pe care le-ai descrie ca fiind negative sau neavenite? Care sunt trăsturile personale ce nu te lasă să avansezi în cariera? (timiditatea excesivă, frica de a vorbi în public etc)
Toate aceste întrebări ar trebui să ți le pui foarte onest, dintr-o perspectivă internă, dar și externă. Cu alte cuvinte întreabă-te cum ești și cum te văd ceilalți că ești.
Opportunities (Oportunitățile)
Aici este vorba despre elementele care nu țin personal de tine, dar care te pot ajuta în demersul tău. Ar trebui să te întrebi care sunt noile tehnologii care te pot ajuta? Dacă industria în care activezi este în creștere cum ai putea să profiți de acest lucru? Care este strategia de comunicare și cum poți profita de ea? Ce trenduri ai observat în domeniul tău și care dintre acestea îți pot fi folositoare? Care sunt greșelile competitorilor și cum le poți transforma în avantaje personale? Există o nevoie în compania ta pe care nimeni încă n-o îndeplinește?
Oportunitățile trebuie direct corelate cu punctele forte, dar și cu punctele slabe. Astfel, oportuniăți pot apărea și prin minimizarea celor din urmă, dar și prin maximizarea celor dintâi.
Threats (Amenințări)
Când discutăm despre amenițări într-o matrice de tip SWOT ne referim la acele elemente exterioare care pot pune în pericol demersul, proiectul în care ne-am angajat. Ar trebui să te întrebi care sunt principalii tăi competitori la locul de muncă? Ce obstacole îți pun cele mai multe probleme la birou? Ce punctele slabe s-ar putea transforma în amenințări?
Tu ți-ai făcut până acum o analiză SWOT? Dacă da, cum arată ea? Ce alte instrumente de autoanaliză mai știți?