Cresteri in 2009: Turismul de business tinteste sus
Sectorul de corporate travel anunta cresteri in 2009, in ciuda valului de zvonuri din mediul de business care anunta ca anul acesta companiile vor strange cureaua pe toate planurile. Firmele de turism spun insa ca, cel putin pentru inceput, au solutii.
Turismul de business a inceput sa se dezvolte in Romania pe la jumatatea anilor ’90, cam tot atunci cand si sistemul privat romanesc incepuse sa se dezmorteasca. Odata ce motoarele economiei au ajuns la turatie maxima, piata serviciilor de corporate travel a crescut. Potrivit estimarilor facute de jucatorii din domeniu, numai segmentul de ticketing (biletele de calatorie) inseamna aproape 200 de milioane de euro pe an.
Schimbari
Lucrurile s-au schimbat intre timp. Turbulentele economice din al patrulea trimestru al anului trecut au luat prin surprindere firmele romanesti, majoritatea gandindu-se acum din ce in ce mai serios la mijloace de reducere a cheltuielilor. Iar daca intreaga economie se resimte, este clar ca si domeniul turismului de afaceri – strans conectat la mediul de business – va intampina probleme. Insa nu atat de multe pe cat ne-am astepta, sustin firmele care activeaza pe aceasta piata.
"Este de asteptat ca efectele crizei mondiale sa fie resimtite si de catre sectorul calatoriilor de afaceri. Chiar daca in companii bugetele pentru team buildinguri si traininguri vor fi clar reduse, numarul calatoriilor de afaceri si al cazarilor in hoteluri nu va suferi o scadere atat de drastica", declara Catalin Musat, General Manager la compania de turism Go Travel, axata exclusiv pe turismul corporatist, si care in 2008 a avut o cifra de afaceri de aproximativ 17 milioane de euro.
Nici scenariile prea optimiste nu au ce cauta in peisaj. Firmele de turism se asteapta ca, in prima jumatate a anului, companiile romanesti sa taie destul de mult din bugetele dedicate activitatilor care presupun apelarea la servicii de corporate travel. In consecinta, cererea pe acest segment de servicii va scadea – cred expertii specialistii – iar cresterea businessului va fi mult mai lenta decat cea din ultimii ani.
Cu toate ca aceste vesti nu suna prea bine, multi dintre cei care lucreaza in sectoare precum retailul sau constructiile ar da orice sa poata vorbi de crestere in contextul actual. Iar firmele de turism care se axeaza pe servicii coporate au facut parte din lista companiilor "norocoase" si in 2008, cand abia au resimtit efectele crizei, desi economia a inceput sa sufere puternic in partea de final a anului.
Optimism cu masura
Anul acesta furnizorii de servicii de corporate travel sunt mai precauti. Totusi, in ciuda cererii in scadere previzionate, cei mai multi asteapta cresteri cu doua cifre pentru finalul anului, bazandu-se pe faptul ca, oricat de rau ar fi contextul, economia trebuie sa mearga mai departe si sa caute solutii de revenire si de crestere. Prin urmare, chiar daca bugetele vor scadea, evenimentele organizate de companii, beneficiile oferite angajatilor si calatoriile de afaceri – activitati care se bazeaza pe servicii de corporate travel – nu pot fi taiate complet.
"Cu siguranta se vor achizitiona servicii de turism, precum: bilete de avion, asigurari medicale, cazare (intern si extern), organizare evenimente, dar volumul acestora este posibil sa se diminueze in functie de bugetul acordat si de frecventa deplasarilor. Aceasta din urma depinde in mare masura de proiectele desfasurate de compania noastra si de necesitatea prezentei unora dintre angajati in anumite locatii", spune Anne-Marie Diaconu, Facility Management Manager in cadrul ING Asigurari de Viata, companie care anul trecut a apelat la mai multe tipuri de servicii de business travel.
Potrivit companiilor de turism, printre cele mai cerute servicii de anul acesta se vor numara achizitionarea biletelor de avion si organizarea de evenimente, foarte multi clienti dorind sa li se ofere servicii bune si eficiente in acelasi timp, pentru a tine sub control costurile.
"Unul dintre bugetele afectate va fi cel alocat calatoriilor de afaceri, care va fi diminuat in medie cu 10-15%. Cu siguranta firmele vor reduce investitia in organizarea evenimentelor (gen team buildinguri, traininguri, incentive trips) si vor rari deplasarile in strainatate. Pe acest fond, cred ca in continuare va prima cererea pentru biletele de avion si cazari, atat pe plan intern, cat si extern", spune Catalin Musat. El mai crede ca anul acesta sunt mari sanse sa creasca cererea pentru bilete de tren si pentru inchirierea de masini.
Solutii, solutii
Pentru a reduce costurile, companiile nu se vor rezuma doar la a taia de pe lista activitatile de care se pot lipsi, deoarece nu ar fi de ajuns. Cele mai multe vor cauta eficientizarea cheltuielilor din toate punctele de vedere, prin monitorizarea si administrarea mai atenta a acestora. ING, de exemplu, va incerca sa selecteze furnizorii serviciilor de turism de business in functie de tarifele practicate si de solutiile oferite de acestia pentru evitarea pierderilor banesti, spune Anne-Marie Diaconu.
Prin urmare, este de asteptat ca anul acesta exigentele companiilor sa creasca. Pentru majoritatea organizatiilor, bugetul de travel ocupa, ca marime, locul al treilea in topul celor mai mari cheltuieli controlabile, fiind o investitie financiara a carei calculare si administrare este esentiala. Aici poate insa interveni furnizorul de servicii ales, printr-o strategie comerciala transparenta si cu un sistem de management eficient, sustin specialistii in domeniu.
"Vom deveni tot mai mult o companie de travel, vom face trecerea de la un furnizor de servicii la un adevarat partener pentru clientii nostri corporate carora nu doar le vom livra servicii turistice, ci le vom fi consultanti in stabilirea bugetelor alocate pentru acestea. Ii vom sustine in realizarea si implementarea unei politici de travel care sa ii ajute sa controleze mai bine costurile si in identificarea cat mai exacta a nevoilor lor, astfel incat sa le oferim servicii personalizate", spune Mioara Gheorghe, Director Operational la compania de travel Happy Tour, care ofera si servicii de leisure si care in 2008 a avut o cifra totala de afaceri de circa 50 de milioane de euro. Mioara Gheorghe considera ca, in conditiile economice de anul acesta, competitia va fi dura si va fi mult mai dificil pentru furnizorii de servicii turistice sa pastreze loialitatea clientului fata de agentie. Tocmai de aceea, unele companii de turism vor cauta sa faca imbunatatiri exact aici.
Ca raspuns la perioada grea prin care trec companiile, Paralela 45, de exemplu, o alta firma de turism care furnizeaza servicii atat pe segmentul de leisure, cat si pe cel corporate, a implementat un program de fidelizare a companiilor-client si de acordare de discounturi la pachetele de vacanta oferite de catre organizatii angajatilor. Compania previzioneaza ca in 2009 clientii sai vor cauta sa scada cheltuielile prin gasirea unor locatii mai apropiate pentru organizarea evenimentelor de tip team building sau pentru trimiterea angajatilor talentati in vacante, ca recompensa pentru rezultatele bune, prin asa-zisele incentive trips.
"Anul acesta, estimam organizarea mai multor evenimente in tara, alegerea unor destinatii apropiate si, in general, pachete de tip <
Pasii potriviti
Firmele care ofera servicii de corporate travel par constiente de nevoile pe care le vor avea clientii lor in 2009. Tocmai de aceea unele deja au luat masuri si isi construiesc strategii care sa aiba in vedere cresterea eficientei si calitatii serviciilor furnizate. Este acest lucru suficient pentru a iesi in fata si pentru a supravietui intr-o piata atat de dinamica precum este cea a turismului de business?
Se pare ca nu. Desi agentia de rating Fitch estima la finalul anului trecut o crestere de numai 1% a economiei Romaniei in 2009, companiile de turism sunt hotarate sa iasa cu bine dintr-un an pe care cei mai multi dintre analisti il vad ca pe unul de recesiune.
"Anul 2009 va fi cu siguranta un an dificil pentru toate domeniile", spune Claudia Badiu, General Manager la Paloma Tours, firma care ofera servicii de turism exclusiv companiilor si care, in anul precedent, a inregistrat o crestere de 20 de procente a cifrei de afaceri. "Ca raspuns, in 2009 ne vom extinde oferta de servicii si portofoliul de clienti, vom urmari fidelizarea celor existenti si vom fi mai prezenti pe piata externa", anunta Claudia Badiu.
O strategie asemanatoare va adopta si Go Travel, care urmareste o crestere de minimum 10% a cifrei de afaceri in 2009. Managerul general al companiei spune ca planul pentru atingerea tintei de crestere consta in principal in diversificarea portofoliului de clienti si in lansarea de noi produse. Totusi, compania asteapta mai intai sa vada ce se va intampla in primele patru luni ale anului, perioada in functie de care se vor lua apoi hotarari in privinta unei posibile corectii a bugetului si a strategiei.
Printre serviciile pentru care organizatiile apeleaza la firmele de turism se numara:
- organizarea deplasarilor angajatilor in interes de serviciu: ticketing (cumpararea de bilete de avion), cazare si transportul la destinatie;
- organizarea de evenimente: de la realizarea unei mese festive, pana la organizarea de team buildinguri, lansari de produs, congrese, conferinte etc.;
- incentive trips (excursiile motivationale), acordate fie angajatilor cu rezultate foarte bune din companie, fie celor mai importanti clienti sau parteneri ai companiei.
In 2008, serviciul corporate cel mai solicitat de catre organizatii a fost ticketingul, in timp ce profitul cel mai mare a fost obtinut de firmele de turism pe segmentul organizarii de evenimente. De asemenea, la mare cautare au fost calatoriile motivationale, cautandu-se in general destinatii dintre cele mai exotice, precum Africa de Sud, India, Brazilia etc.