Împletitoarele de povești, sau cum să faci bani din tricotaje
Ideea unei afaceri cu tricotaje și croșetat handmade i-a venit Tatianei în 2012, când, printr-o conjunctură neașteptată, și-a descoperit plăcerea de a tricota. Era coordonator de comunicare la o organizație neguvernamentală, lucra într-o echipă minunată, era foarte fericită, după cum spune. Dar, când proiectul pentru care lucra era spre final, a început să prospecteze piața în căutarea altui job, cam fără tragere de inimă, pentru că îi părea rău că trebuie să se despart, fie și temporar, de echipă. „Treceam printr-o perioadă nu tocmai bună, dar aveam mult timp liber și, într-o zi, nu știu ce mi-a venit și m-am dus la o mercerie, am cumpărat niște andrele și câteva sculuri albe, din care mi-am făcut un pulover după o fotografie‟, își amintește Tatiana.
L-a îmbrăcat atunci când s-a dus să-și viziteze colegele de la organizația în care lucrase pentru proiect și toată lumea i-a lăudat puloverul și s-a mirat că l-a făcut chiar ea. Cea care i-a sugerat, însă, că ar putea face o afacere cu tricotatul e directoarea organizației respective. „Sămânța asta a dormitat și a crescut pe ascuns la mine în minte, până când mi-am asumat-o. Am întors-o pe toate părțile încă vreun an, până a început să prindă contur. Între timp, nu vorbisem cu absolut nimeni despre asta, dar lucram în continuare, cu motanul în poală, ca o bunicuță. Mă amuzam cu colegele, când le povesteam‟.
Certificat de naștere oficial
Prima cu care a vorbit despre posibilitatea de a-și transforma pasiunea într-un business a fost Claudia, o bună prietenă din liceu. Și, în timp ce îi povestea ideea ei cu tricotajele, Claudia i-a spus că ar vrea să participe.
Chiar dacă între timp a avut joburi foarte solicitante, gândul Tatianei era tot la afacerea cu tricotaje, așa că a înființat Tricoteria Style S.R.L., și brandul cu numele The Wool Teller – handmade stories. Firma are certificat de naștere oficial, de la Registrul Comerțului, din ianuarie 2016.
„Ideea mea este că, atunci când lucrez, împletesc împreună cu firul gânduri, stări și un pic din istoria momentului (alegerea unui președinte american, un meci Simona Halep – Serena Williams etc.). Inclusiv prin asta, fiecare lucru realizat manual este unic și are povestea lui. Până acum, feedback-ul de la clienți este extrem de îmbucurător și ne dă energie să continuăm‟, spune Tatiana.
Primul târg
Lucrul la prima „producție” The Wool Teller a început în martie, când au ales modelele și au decis să testeze cu ele piața la festivalul de Jazz de la Gărâna. Au avut succes, oamenii le-au felicitat pentru modele, culori, pentru idei, au avut vânzări neașteptat de bune etc. „Ne-am întors de acolo mulțumite și ne-am pus pe treabă mai abitir. Ne-am apucat să onorăm comenzile și, în paralel, să completăm stocul, să lucrăm din nou produsele care se vânduseră la Gărâna și să ne asigurăm că avem cât mai multe produse pentru că ne înscriseserăm din nou la un târg, de data aceasta pentru a testa reacția bucureștenilor‟.
La jumătatea lunii septembrie au participat la un târg în Parcul Herăstrău, unde de asemenea au avut vânzare. O bucurie neașteptată după participarea la târgul din Herăstrău a fost aceea că au primit invitație la Târgul intern al Ambasadei Statelor Unite la București.
Magazinul The Wool Teller este deschis acum, pe www.thewoolteller.com. De altfel, Tatiana și Claudia au pornit de la început pe ideea că vor avea magazin exclusiv online și, în completare, vor participa la târgurile de profil, în țară și în străinătate. „Ne-am gândit că nu are rost să închiriem un spațiu fizic pentru un magazin, mai ales pentru că nu putem ține stoc mare. Produsele tricotate și croșetate manual se deformează dacă stau îndelung atârnate pe umerașe, se bătucesc dacă stau mult timp împăturite, sunt destul de capricioase la depozitare. Pentru a le păstra calitățile și aspectul, încercăm să facem producție în ritmul în care facem vânzări‟.
Investiții personale
Afacerea a început cu investiție personală, dar acum, după jumătate de an de vânzări, încet-încet au început să susțină activitatea din veniturile firmei. În cei câțiva ani în care a pregătit businessul Tatiana a prospectat piața, a căutat furnizori de fire de calitate, a vizitat depozite de fire, a cumpărat reviste, a încercat și, uneori, a modificat modelele de acolo, a testat diverse fire etc.
Cea mai mare provocare, însă, a fost să găsească nișa pe care să dezvolte afacerea. „Am tot vizitat standuri cu tricotaje handmade și mereu auzeam lumea spunând: «e, de-astea făcea și bunica!». Am vrut, deci, să ne desprindem de modelele bunicii și să propunem ceva nou, fresh, modern‟. Altă provocare este să găsească mână de lucru bună, pentru că nu există calificare oficială în tricotat și croșetat. Lucrează cu câteva doamne pe care le instruiesc în acest sens, intenția lor fiind să creeze locuri de muncă în comunități dezavantajate din mediul rural. „Multe femei din satele noastre știu să împletească, trebuie doar să învețe limbajul specific din instrucțiunile modelelor propuse de noi și să respecte anumite reguli de lucru‟, mai spune Tatiana.
The Wool Teller înseamnă Tatiana Dabija și Claudia Hagiu. Sunt prietene de peste 20 de ani și s-au asociat în această afacere. Tatiana a absolvit Liceul Pedagogic și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) – Universitatea București, completate cu diverse formări. A fost învățătoare un an, apoi jurnalistă în presa scrisă centrală timp de 13 ani.
Din 2010 lucrează în sectorul ONG, pe proiecte pe fonduri nerambursabile ca specialist în relații publice, coordonator de comunicare, expert jurnalist și manager de proiect. Acum este „redactorul-șef al poveștilor tricotate‟, cum spune. Practic, se ocupă de partea creativă a afacerii, este directorul de dezvoltare al firmei.
Claudia este The Wool Manager, ea se ocupă de partea financiară și, bineînțeles, se implică în decizii. Are la bază tot Liceul Pedagogic, apoi a oscilat câțiva ani între a fi profesor și a lucra în turism, după ce a absolvit Facultatea de Geografie, ca mai apoi să aleagă Academia de Studii Economice, orientându-se către domeniul economic.