În 5 ani web-ul va fi departe – eşti pregătit?
În noiembrie, România va găzdui How To Web, un eveniment important la care vor participa peste 40 de speakeri din Europa şi SUA. Vor fi şi oameni importanţi din Polonia, Slovenia, Ungaria, Croaţia, Serbia şi România. Toţi numai antreprenori sau business decision-makers importanţi, cu experienţă dovedită. Se vor discuta cele mai fierbinţi teme care produc transformări în felul în care web-ul este utilizat şi consumat. Practic, în felul în care ne influenţează viaţa. Iar topicul predilect vor fi reţelele de socializare şi aplicaţiile pe smart-phone. Vor fi organizate how to-uri despre cum să îţi formezi o echipă, cum să dezvolţi un proiect, să obţii o finanţare sau să aplici la un incubator de afaceri. De asemenea, vor fi organizate work shop-uri pe parte tehnică. Ostilităţile încep dimineaţa, cu prezentări către întreg auditoriul (keynote-uri), iar ziua este structurată pe discursuri, dezbateri şi studii de caz. Patru dinre cei mai importanţi antreprenori care vor partcipa la How to Web sunt Max Niederhofer, Thai Tran, Miki Devic şi Alastair Mitchell. Cu toţii ne-au explicat cum cred ei că va evolua web-ul în următorii cinci ani.
Zona de social web este într-o competiţie globală, însă Bogdan Iordache, care are un business în tehnologie, numit Conectoo şi care se ocupă cu e-mail marketingul, crede că antreprenorii români se pot descurca dacă ştiu bine ce au de făcut.
„Când Yahoo era numărul 1 pe piaţă, foarte puţini ar fi prezis traiectoria pe care a avut-o Google. Iar când Google a ajuns atât de sus, cine s-ar fi gândit că Facebook poate să apară ca un nou potenţial lider“ explică Bogdan.
Să nu uităm că Facebook avea în acel moment rivalii săi, cum ar fi Friendster şi My Space. Nu ideea era problema, pentru că ea exista oricum, ci modul în care a implementat-o. Felul în care a făcut-o să funcţioneze contează, ceea ce repreyintă meritul exclusiv al lui Mark Zuckerberg. Facebook a generat un grad enorm de interacţiune între oameni pentru că a fost pur şi simplu foarte bine făcut.
„Schimbarea este permanentă şi binevenită. Mereu există posibilitatea unei inovaţii majore în tehnologie. Poate că nu mulţi vor călca pe urmele lui Zuckerberg, dar mi-aş dori să-i calce pe urme lui Radu Georgescu, omul care a creat GECAD şi ePayment“ spune el.
Fii mai bun decât ceilalţi
Cei care au făcut Facebook şi Google nu au fost primii pe segmentul lor. Un alt exemplu bun pe care Bogdan îl dă întotdeauna începe cu o întrebare: „Cine a inventat MP3 Player-ul? Sony l-a inventat şi cu toate astea iPod-ul este un mare succes de piaţă. Smartphone-ul a fost inventat de Nokia, apoi a apărut şi Palm, dar acum jucătorii la modă sunt cu totul alţii.“
E normal să-ţi încerci norocul dacă asta îţi doreşti, dar trebuie să o faci metodic. Trebuie să te documentezi, să înţelegi domeniul, să ştii de ce ai nevoie şi ce cunoştinţe în plus îţi aduce un eventual partener. „În România nu se poate vorbi de multe proiecte, dar cea mai acută lipsă constă în proiectele făcute cum trebuie“ crede Bogdan.
Poţi face business şi pe social media. De pildă, la noi există două servicii care fac monitorizare pe social media. Una se numeşte Uberview, cealaltă – Zelist. Ambele monitorizează reţelele sociale şi cam asta este tendinţa actuală. Aplicaţii în zona socială. Este un domeniu mai nou care se dezvoltă, cu mai puţine nişe acoperite.
Identitate socială şi reputaţie
Aplicaţiile din zona social web sunt oarecum stratificate. Există aplicaţii care urmăresc cuvinte-cheie, să zicem brandul unei companii. Cu o astfel de aplicaţie poţi vedea în ce discuţii apare, dacă aprecierile sunt pozitive sau negative. Sau vrei să vezi ce se spune despre un anumit produs. Asta se poate face şi prin intermediul unei interfeţe la care te loghezi şi vezi datele respective. De asemenea, există şi start-up-uri în zona de identitate socială şi de reputaţie. Câţi urmăritori ai pe Twitter, câţi prieteni ai pe Facebook etc. Aplicaţiile îţi calculează reputaţia digitală şi obţin un scor. Dar mai este loc de extindere în zona de curation, care analizează cât de important eşti în web. Este vorba de o aplicaţie care adună informaţiile pe care noi le dăm, apoi se calculează cât de filtrate sunt ele de alţi oameni. „Există un set întreg de aplicaţii care se dezvoltă pas cu pas, iar acesta este unul dintre subiectele fierbinţi care vor fi abordate la How to Web“, spune Bogdan.
Supremaţia Facebook
Max Niederhofer, fondator şi CEO al Qwerly, o aplicaţie de identitate socială în mediul de business, crede că vom avea un web social matur. Facebook va domina categoria în următorii cinci ani, dar va apărea cel puţin un competitor de luat în seamă. Tehnologiile de structurare şi filtrare a datelor vor începe să aibă un impact important asupra a ceea ce vedem şi facem online. Web-ul va continua să afecteze software-ul tradiţional şi afacerile offline. Multe dintre lucrurile pe care acum le facem în totalitate offline – plata facturilor, interacţiunea cu administraţiile publice – se vor muta integral online. În acelaşi timp, guvernele vor continua să sancţioneze ceea ce ele consideră utilizarea necorespunzătoare a Internetului. Tendinţa crescută de a lega identitatea online de persoana offline le va ajuta. Internetul va deveni un loc mai puţin liber. Va deveni mai greu de inovat. Barierele de intrare vor creşte pe masură ce afacerile online devin tot mai sofisticate. În orice caz, va fi era de aur a web-ului, cu Internetul sporind semnificativ creşterea produsului intern brut.
Gadgeturile preiau controlul
Thai Tran, fondator şi CEO al Lightbox, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de aplicaţii mobile, crede că următorul miliard de oameni care va veni în online va experimenta web-ul în principal prin intermediul dispozitivelor mobile – deja se anticipează că totalul vânzărilor de smartphone-uri şi tablete va depăşi vânzările de calculatoare personale în 2011. Vom vedea un număr în creştere de companii care îşi vor dezvolta produsele în primul rând pentru dispozitivele mobile şi abia ulterior vor lansa website-uri adiacente pentru browserele desktop (ex. Forsquare). În plus, serviciile vor fi construite în jurul modelului de a face datele accesibile din orice loc, prin sincronizarea între telefoanele mobile, tablete şi serviciile cloud (ex. Gmail, Lightbox). În final, toate dispozitivele mobile vor dispune de cameră (foto/video), microfon şi GPS şi vom vedea servicii care le vor încorpora ca şi contexte adiacente (ex. căutarea Google).
Netul, mai uşor de navigat
Miki Devic, fondator al HTTPool, una dintre cele mai importante reţele de publicitate online din CEE, susţine că web-ul va fi mult mai „inteligent“. Prin intermediul cantităţii masive de date colectate, măsurate şi analizate, oamenii de marketing şi brandurile vor putea să plaseze mai mult conţinut relevant şi mai multe oferte pentru consumatori. Acest lucru va duce la o „ofertă şi publicitate“ mai dezvoltate şi, în final, la o rată de conversie mai mare şi rate de tranzacţii în toate câmpurile (reacţii în cadrul tuturor tipurilor de activităţi precum videoclipuri, tweet-uri, like-uri, căutări, recomandări). Web-ul fi mult mai uşor de navigat, deoarece online-ul, TV-ul şi mobilele sunt în plin proces de unificare
într-un singur canal. Odată cu dezvoltarea conexiunilor la Internet şi a tabletelor (iPad-uri etc.), cât şi cu fuzionarea standardelor tehnologice şi de conţinut (precum html5), conţinutul va fi consumat în moduri total diferite.
Bogdan Iordache, şeful de la Conectoo, s-a apucat să lucreze zi şi noapte de acasă, fără nici un angajat şi fără investiţii şi a reuşit să parcurgă câţiva paşi. Apoi şi-a dat seama că nu ştie ce să facă mai departe. Ca să se informeze, a început să meargă la evenimentele dedicate tehnologiei naţionale şi internaţionale şi a ajuns să sesizeze diferenţele dintre ce se organiza la noi şi ce se făcea în alte părţi. Nivelul discursului de acolo şi temele abordate erau altele, iar Bogdan s-a gândit că publicul român are nevoie de un alt tip de eveniment. Unul în care oamenii să aibă acces la expertiza celor care au reuşit în industrie, care au experienţă şi cunoştinţe. Aşa a ajuns să organizeze How to Web, un eveniment despre antreprenoriat şi inovaţie în tehnologie, analiză de business şi modele de business, prezentate de o parte din cei mai importanţi oameni din IT&C.
Mai inovativ, cu mai puţine bariere de intrare
Accesul şi stocarea datelor în cloud, accesul direct la servicii prin intermediul aplicaţiilor web, precum şi utilizarea tabletelor şi a dispozitivelor mobile vor duce la o creştere masivă a serviciilor şi produselor (aplicaţiilor). Startup-urile în tehnologie şi companiile de aplicaţii sunt deja în creştere majoră şi tendinţele curente, prin intermediul industriilor relevante, duc la mai multă inovaţie şi la un număr mai mare de antreprenori prin coborarea semnificativă a barierelor de intrare în piaţă. „Zonele-cheie precum cercetarea şi dezvoltarea de produs, marketingul şi distribuţia, operaţiunile şi întreţinerea lor devin mult mai uşor şi mai putin costisitor de realizat şi menţin în scenă standardele open ale web-ului şi mobilelor, ceea ce duce la inovaţie de-a lungul tuturor segmentelor web-ului şi va crea un micro-sistem complet nou“ crede Devic.
Speakerii, selectaţi în funcţie de pubic
How to Web adună nu doar vorbitori din Silicon Valley, pentru că este dificil să prezinţi informaţii valoroase unei audienţe din Europa de Est, din cauza diferenţelor dintre cele două ecosisteme. „Pur şi simplu economia se mişcă după alte reguli faţă de ce se întâmplă la noi. Este foarte dificil să explici celor de aici lucruri valoroase, dacă tu vii cu o experienţă complet diferită. Când chemăm invitaţii, ne gândim exact unde îi vom include în eveniment, în funcţie de subiectul abordat şi de valoarea informaţiilor pe care le oferă auditoriului de aici,“ spune Bogdan. Există şi o serie de invitaţi din Europa de Est. Sunt multe informaţii din industria de Internet, mai ales din Europa, care în anumite sectoare au evoluat cam în aceleaşi direcţii precum cele din România.
Informaţii customizate
Datorită tehnologiei wireless, a tabletelor şi a smartphone-urilor, mulţi dintre noi accesăm Internetul în mod regulat din orice locaţie, la orice oră. Chiar dacă suntem într-o călătorie cu trenul, cu taxiul sau pur şi simplu stăm într-o cafenea între două întâlniri, avem toată informaţia dorită, la vârful degetelor. Alastair Mitchell, fondator şi CEO al Huddle, care a primit premiul „Best B2B European Entreprise Service“ la Start-Up100, spune că în prezent, acoperirea reţelelor 3G e deseori defectuoasă sau congestionată din cauza numărului mare de oameni care accesează Internetul prin intermediul spartphone-urilor.
Tehnologia 4G este încă în etapa emergentă şi nu e nimic mai frustrant decât navigarea pe Internet printr-o conexiune care tot cade. În următorii cinci ani însă vom considera termenul „offline“ un lucru al trecutului. Internetul va deveni spaţiul nostru de stocare. În ceea ce priveşte personalizarea web-ului, în prezent avem cu toţii posibilitatea să filtrăm din bogăţia de informaţii şi zgomot disponibile pe web. Putem alege ce informaţie ne întâmpină atunci când deschidem browser-ul, ce fluxuri de ştiri vrem să urmărim şi oamenii cu care vrem să interacţionăm pe reţelele sociale.
Web-ul este deja conturat şi filtrat de către comercianţi, astfel încât să ne satisfacă preferinţele personale – gândeşte-te la recomandările pe care le primeşti de la site-urile pe care faci cumpărături. Deşi o cantitate din ce în ce mai mare de informaţie îţi vine prin recomandări în urma profilului tău social, încă trebuie să cauţi după multe din lucrurile care te interesează. Privind în viitor, căutarea online va deveni nerelevantă. O să primim informaţie filtrată, personalizată şi recomandată pe baza tuturor reţelelor din care facem parte şi a tuturor activităţilor pe care le facem. Sursa nu va fi doar activitatea pe Facebook, Twitter etc., ci şi toate cumpărăturile pe care le facem, stilul de lucru şi celelalte interese. Nu va trebui să mai întrebăm niciodată nimic – totul ne va fi dat înainte să ştim măcar că-l dorim.