In asteptarea normelor de aplicare…
Din pacate, graba cu care executivul a fost nevoit sa adopte noile masuri a avut drept rezultat elaborarea unui act normativ care contine numeroase prevederi ambigue sau contradictorii si care a generat reactii critice atat in randul reprezentantilor comunitatii de business din Romania, cat si al liber-profesionistilor (avocati, consultanti fiscali etc.).
Este asteptata clarificarea tuturor acestor ambiguitati prin Normele metodologice de aplicare a Ordonantei, norme pe care Ministerul Finantelor Publice are obligatia sa le elaboreze (cel putin teoretic) in termen de 30 de zile de la publicarea actului normativ in Monitorul Oficial.
Modificarile introduse de Ordonanta vor intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2010 si vizeaza cu precadere urmatoarele:
Taxa pe valoarea adaugata
In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata (TVA), cota standard se majoreaza de la 19% la 24%. Raman in continuare in vigoare cotele reduse de 9%, respectiv 5%, acestea urmand a se aplica pentru aceleasi tranzactii ca si in prezent (in conditiile reglementate de art. 140 din Codul Fiscal).
Impozitul pe venit
Una dintre cele mai discutate/criticate modificari introduse de Ordonanta (in special din perspectiva acelor activitati ce se desfasoara in baza unor legi speciale) este cea privind recalificarea unor activitati independente cum ar fi munca dependenta fata de platitorul de venit. Astfel, conform prevederilor Ordonantei, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
(i) beneficiarul venitului este intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit;
(ii) beneficiarul venitului foloseste baza materiala a platitorului de venit;
(iii) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
(iv) cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, precum si indemnizatia pentru concediu de odihna sau incapacitate temporara de munca sunt suportate de catre platitorul veniturilor. La cele de mai sus se pot adauga orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii prestate de catre beneficiarul venitului.
In cazul in care organul fiscal va reconsidera o anumita activitate drept activitate dependenta, impozitul pe venit si celelalte contributii sociale obligatorii vor fi recalculate si virate, fiind datorate in mod solidar de catre platitorul si beneficiarul venitului.
Dividende, dobanzi, alte venituri
Dividendele platite unei persoane juridice (romane sau straine) vor fi impozitate cu 16% (fata de cota de 10% aplicabila in prezent). Cu toate acestea, se mentine exceptia prevazuta pentru situatia in care beneficiarul este o persoana juridica ce detine (la data platii dividendelor) minimum 10% din capitalul social al societatii platitoare de dividende pentru o perioada de minimum 2 ani impliniti pana la data platii acestora.
Incepand cu data de 1 iulie 2010 tichetele de masa, tichetele cadou, precum si tichetele de vacanta si cele de cresa vor fi supuse impozitului pe venit.
Vor fi supuse unui impozit de 16% si veniturile din dobanzi, iar toate castigurile obtinute din transferul titlurilor de valoare (actiuni, parti sociale etc.) vor fi impozitate cu 16%, fara a se mai tine seama de perioada de detinere si nici de forma de tranzactionare. In cazul societatilor listate, obligatia calcularii castigului/pierderii pentru fiecare tranzactie revine fiecarui intermediar. Pierderea neta din transferul titlurilor de valoare poate fi recuperata din castigurile nete anuale obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi.
Incepand cu 1 iulie 2010, veniturile persoanelor fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania vor fi impozitate in Romania, indiferent de perioada de sedere in tara. Conform reglementarii in vigoare pana la data de 1 iulie, o persoana fizica era considerata „rezidenta” din punct de vedere fiscal doar daca era prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depaseau in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive incheiate in anul calendaristic vizat.
Orice venituri de natura profesionala (altele decat cele salariale) se impoziteaza cu 16% si sunt supuse contributiilor individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj. Baza de calcul la care se aplica respectivele contributii este limitata la 5 salarii medii brute pe economie la nivelul salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale. Contributiile se datoreaza prin retinere la sursa de platitorii de venit.
Conform unui studiu publicat de Eurostat, se pare ca Romania colecteaza din taxe cele mai scazute venituri din spatiul comunitar, respectiv 28% din PIB (fata de o medie de aproximativ 40% in celelalte tari europene). Datorita deficientelor sistemului fiscal, in acest moment in Romania se colecteaza doar 70% din totalul taxelor care ar putea fi colectate.
Razvan Gheorghiu-Testa este avocat asociat in cadrul firmei Tuca, Zbarcea & Asociatii