Iniţiativă în premieră la nivel european: informaţii despre mediere, în bibliotecile din România
Înainte de a afla detalii, poate că ar fi util să înţelegem că: „Două sau mai multe părți aflate în conflict apelează la un specialist calificat – mediatorul – pentru a le facilita comunicarea atunci când negocierile dintre ele au ajuns într-un impas. Rolul mediatorului este, deci, de a-i ajuta să construiască împreună consensul atât de necesar într-o înțelegere. Prin colaborarea pe care o lansăm astăzi, Consiliul urmărește să ofere un acces cât mai simplu la informație celor interesați. Parteneriatul cu bibliotecile publice din România ne permite să atingem un număr mult mai mare de cetățeni cu informații actualizate și sigure”, a declarat Zeno Şuştac, Vicepreşedintele Consiliului de Mediere.
Şi nu vă gândiţi că medierea se “ocupă” doar cu rezolvarea unor cazuri tip moştenire revendicată de două sau mai multe părţi care nu văd cum ar ajunge la un consens fără proces în instanţă. Exemplele de domenii în care se poate aplica sunt foarte multe. Medierea poate asigura o soluționare extrajudiciară eficientă din perspectiva costurilor și mai rapidă, realizată prin intermediul unor proceduri adaptate nevoilor ambelor părți. Spre deosebire de un proces în instanță, prin mediere se poate ajunge al un acord voluntar şi în spiritul “bine pentru amândoi”, iar părțile pot menține apoi o relație amiabilă și durabilă.
Iată de ce IREX ROMÂNIA, Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România (ANBPR) şi Consiliul de Mediere au semnat un acord de colaborare care va facilita organizarea unor acţiuni, programe sau evenimente în cadrul bibliotecilor publice, astfel încât acestea să devină centre de informare comunitară privind procedurile de mediere.
Astfel, Consiliul de Mediere va oferi fiecărei biblioteci acces la lista mediatorilor activi din fiecare areal, broșuri și materiale informative despre procedura medierii și va pregăti bibliotecarii în aspecte privind pașii de urmat în acest demers. Pe termen mediu, acordul va oferi și o bază de informații cuantificabilă, un instrument statistic prin care se va evaluaeconomia de timp și resurse financiare ca urmare a utilizării medierii în comparație cu procesele în instanță.
Prin acest parteneriat, Consiliul de Mediere, ANBPR și Fundația IREX, care implementează proiectul Biblionet, vor putea pregăti cetățenii din comunitățile celor peste 2.000 de biblioteci din țară, intrate în program, cu informaţii referenţiale despre cadrul legal și dinamica procesului de mediere.
„Atunci când vorbim despre mediere, vorbim în primul rând despre încredere. Accesul la informație și faptul că această informație vine de la un centru al comunității, mai exact de la biblioteca publică, ușurează mult întregul demers pentru toți cei implicați într-o acțiune în justiție atât în aspecte de timp, energie, cât și financiare”, a declarat Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet – o inițiativă a Fundației Bill & Melinda Gates în valoare totală de 26,9 milioane de dolari pe o durată de 5 ani, care își propune facilitarea accesului la informație prin introducerea tehnologiei moderne în bibliotecile publice.
Legislaţia este deja în curs de actualizare. De la 15 februarie 2013 informarea asupra avantajelor procesului de mediere a devenit obligatorie în mai multe domenii, în mod contrar, acțiunea în instanță fiind sancționabilă cu amendă în anumite condiţii. Cei care doresc să înainteze acțiuni în instanță sau au deja procese pe rol au şi în prezent obligația de a trece pe la mediator pentru a fi informați despre avantajele medierii și pentru a încerca rezolvarea conflictului în mod amiabil. Din luna august, însă, cei care nu vor participa la şedinţa obligatorie de informare privind avantajele medierii vor fi sancţionaţi cu respingerea acţiunii ca inadmisibilă, în lumina noilor reglementări.