Printul contraatacă
Oamenii care doresc să citească au deja la dispoziţie o multitudine de formate dintre care să aleagă: print, APK, DAISY, ePub, Mobi şi PDF – iată doar câteva dintre ele. Dar ce se va întâmpla cu printul dacă, peste noapte, va apărea un dispozitiv care ne-ar propune o experienţă a lecturii atât de uimitoare, încât n-ar necesita niciun efort din partea noastră şi ar fi atât de deştept încât ne-ar îndemna să luăm o pauză când ar „simţi” că ne-au obosit ochii? Ei bine, ziua aceea este încă departe. Deşi editurile din ţară nu fac abstracţie de noile modalităţi existente de a oferi cărţi pe un suport diferit decât cel de hârtie, ele urmează mai degrabă o tehnică decât o nevoie reală. În 2013, editura Curtea Veche Publishing îşi propune să publice 100 de e-book-uri care, teoretic, pot fi vândute oriunde în lume, pentru că vor fi disponibile în e-shopuri importante şi pe Amazon. Dar Irén Arsene, directorul general al editurii, afirmă că decizia nu răspunde unei nevoi din piaţă: „Ebook-urile în limba română vor interesa mai mult diaspora. Vânzările sunt şi vor rămâne foarte mici. Aşteptăm generaţiile de elevi care vor creşte cu tableta, care vor avea manuale editate electronic.” În favoarea ebook-urilor intervine problema costurilor. Există deja cărţi a căror tipărire nu se justifică într-un tiraj mediu spre mare: cele ale scriitorilor debutanţi sau cele de strictă specialitate. Iar, dacă ar fi să dezvolţi o bibliotecă plină de informaţii complete într-o zonă defavorizată, „atunci ebook-urile ar fi soluţia ieftină, rapidă, eficientă.” Bogdan Ungureanu, managerul general al editurii Publica – specializată în tipărirea de cărţi de economie şi de business – nu se teme de ofensiva digitală. El este de părere că şi pe plan internaţional piaţa cărţilor digitale este relativ mică şi din informaţiile pe care le deţine reiese că aceasta a crescut anul trecut cu 15-20%, preponderent în SUA. În schimb, în Germania, care reprezintă cea mai mare piaţă de carte din Europa, cartea digitală reprezenta la nivelul anului 2010 doar 1%. Procentele acestea fluctuează în funcţie de nişă şi de subiect.
Contactul direct pe care editorii îl au cu cititorii la târgurile de carte îi determină să afirme că nu există diferenţe semnificative între generaţii şi că există tineri care preferă să citească în print, aşa cum există şi persoane de peste 30, 40 de ani care preferă să citească în format digital. „Preferinţa ţine mai degrabă de context şi se justifică în măsura în care eşti mereu pe drum, călătoreşti frecvent cu avionul sau cu trenul, pleci în vacanţe spre destinaţii îndepărtate, în care e de dorit să nu îţi încarci prea mult bagajul cu nişte cărţi voluminoase”, explică Bogdan Ungureanu. Convingerea sa este că digitalul nu va înlocui printul, pentru că cititorii au nevoie de „această legătură senzorială, tactilă cu cartea”, iar cele două formate vor coexista.
Lectura reclamă un act de intimitate, pe care îl experimentezi într-un mediu confortabil şi cel mai adesea acasă. De altfel, Confesiunile unui vorbitor public de Scott Berkun, o carte excelentă apărută şi în format digital la editura Publica, nu a înregistrat succesul scontat încât să justifice economic extinderea proiectelor ebook.
Deşi în 2012 nu a publicat niciun volum în format digital, Curtea Veche Publishing a lansat câteva titluri în format audio. Explicaţia este simplă: timpul petrecut în maşină sau în bucătărie poate fi valorificat ascultând un audiobook cu informaţiile de care ai nevoie. În plus, unele cărţi sunt mai eficiente dacă o voce le povesteşte sau face o selecţie. Cărţile motivaţionale, de psihologie practică, cele care trebuie din când în când reluate pentru o mai bună fixare a cunoştinţelor îşi justifică apariţia şi într-un format audio.
Ce te face popular?
Irén Arsene, directorul editurii Curtea Veche Publishing spune că publicul românesc are nevoie de carţile de nonficţiune, deoarece a trebuit să facă faţă unor schimbări inimaginabile: „Unii au intuiţia şi curajul necesare să poată să traverseze vremurile mai puţin cunoscute din propria energie. Alţii au nevoie de foarte multă susţinere şi ea vine din cărţile despre care vorbim. Cărţile de nonficţiune îţi post scurta drumul spre un scop, îţi pot lumina o zonă în care altfel ar trebui să depui foarte mult efort ca să înţelegi ceva.”
Publicul Curtea Veche este unul tânăr, care „vrea să răzbată”. Genul de cititor care vrea să aibă trei joburi, să îşi organizeze timpul corect şi să ştie la ce uşi să bată. Există autori care se vând de la sine, cum ar fi: Daniel Goleman şi Dale Carnegie. Un astfel de bestseller se poate vinde în peste 10.000 de exemplare anual. De altfel, foarte multe titluri din topul pe 2012 al Curtea Veche Publishing se regăsesc şi în topul anului 2011. „50 % din tot ce publicăm reprezintă prelungirile de tiraj. Există autori care se vând constant şi abia de la locul 10 încolo al topului nostru încep să intre şi titlurile noi pe care timpul şi cititorii le vor consacra sau nu”, afirmă Irén Arsene. Cum se explică faptul că Eckhart Tolle este cel mai bine vândut autor al editurii în 2012 în domeniul dezvoltării personale, cu 25.000 de exemplare vândute? „Are un public care aşteaptă acest lucru.”
Fără a avea legătură directă cu puterea de cumpărare, o comparaţie între obiceiurile de lectură ale românilor şi ale altor popoare se dovedeşte a fi dezastruoasă pentru noi. În România, din 1990 încoace niciun titlu nu s-a vândut într-un milion de exemplare. În schimb, în Ungaria, ţară cu o populaţie pe jumătate cât a noastră, miracolul acesta s-a produs. În Anglia, o carte a lui Jamie Oliver, care înregistra vânzări-record de Crăciun (140.000 de exemplare într-o săptămână), în România s-a vândut atunci în sub 100 de exemplare. O explicaţie ar fi că românii nu obişnuiesc să ofere cărţi-cadou de Sărbători, ci preferă să îşi cumpere alimente şi bunuri de larg consum.
Poveşti care ne leagă
„Poveştile te leagă cel mai mult şi cele mai bine vândute cărţi sunt cele scrise de autorii care au darul povestirii”, confirmă Bogdan Ungureanu, managerul general al editurii Publica. Un guru în domeniul economiei, cum este Paul Krugman, reuşeşte să scrie pe înţelesul tuturor. Cea mai vândută carte a anului 2012 la editura Publica (peste 15.000 de exemplare vândute) a fost Biografia autorizată a lui Steve Jobs de Walter Isaacson. Receptivitatea de care s-a bucurat acest volum poate fi pusă şi pe seama faptului că Jobs însuşi l-a contactat pe Isaacson pentru a scrie această carte, cu intenţia de a lăsa o moştenire de minte şi suflet familiei şi celor apropiaţi. Musai List de Octavian Pantiş, o carte de time management apărută cu prilejul târgului de carte Gaudeamus din luna noiembrie, a fost excelent primită de public şi s-a clasat rapid în topul 4 al celor mai vândute cărţi ale editurii în anul trecut: „E un pariu câştigat. De ani buni voiam să publicăm şi autori români care să poată să stea alături fără nicio problemă de numele traduse din afară. Ocavian Pantiş e o referinţă în materie de Time Management şi se pare că am ales corect. Cartea e un hit.”
Flaviu Pastor, un tânăr antreprenor care iubeşte cărţile, a sesizat că activităţile noastre migrează în mediul virtual aşa că şi-a făcut curaj să deschidă o librărie virtuală. Pentru el, un titlu cu succes la public depinde de promovarea făcută de editurile autohtone. Şi un autor celebru poate să uşureze eforturile de marketing. „Steve Jobs, Warren Buffet sunt cât se poate de evident nume care impulsionează vânzările”. Şi anumite evenimente independente pot să declanşeze acest impuls. De exemplu, „un an politic agitat precum 2012 a crescut vânzările pentru un titlu precum Manual de campanie scris de Marius Ghilezanu şi publicat de editura Brumar.”
Tendinţe aliniate
Primăvara, în Europa are loc Târgul de Carte de la Londra, iar toamna, Târgul de la Frankfurt, unde se anunţă noutăţile de pe piaţa internaţională. Editurile româneşti continuă să ţină pasul cu cele mai noi tendinţe. Pentru 2013, editura Publica se pregăteşte să publice traducerea în limba română a celei mai recente cărţi a autorului Malcom Gladwell David and Goliath, de la editura Little Brown. De asemenea, până la Bookfest sunt programate să apară cărţi semnate de Joseph Stiglitz şi Gary Becker, laureaţi ai premiului Nobel pentru economie, dar şi StandOut de Markus Buckingham şi Woody Allen în dialog cu Stig Bjorkman.
În 2013, la Curtea Veche Publishing se află în pregătire o serie de titluri noi. Limbajul trupului, de Allan şi Barbara Pease, dezvăluie acele abilităţi utile în rezolvarea oricărei probleme cu care te-ai putea confrunta în relaţie cu celălalt, fie arătându-ţi cum poţi atrage un partener, fie cum să păstrezi o relaţie. În 366 de meditaţii, părintele managementului, Peter Drucker, sintetizează 366 de cugetări despre economie şi mecanismele pieţei, fiecare cu propriul subiect.
Din Secretele succesului. Cum să îţi faci prieteni în era digitală publicată sub egida Fundaţiei Dale Carnegie vom afla ce schimbări au survenit din anii `40 până astăzi în tipurile de comportament, în relaţiile umane şi de prietenie. Apărută sub patronajul lui Jim Collins, căruia i se alătură Mort Hansen, Opţiunea pentru excelenţă se bazează pe un studiu recent a cărui concluzie grăitoare este că excelenţa este determinată de o alegere fermă, şi nu de şansă. Seria Robert Kiyosaki, un autor care a format foarte mulţi oameni de afaceri în România va continua cu Frate bogat, soră bogată.
În concluzie, cărţile şi scriitorii nu vor dispărea, aşa cum n-au dispărut nici pictorii şi nici picturile după apariţia aparatului de fotografiat. Şi vorba lui Cristian Manafu: „Oricât de bine ar imita hârtia, Kindle rămâne un ecran. „Şi, ca orice ecran, spune bloggerul, face experienţa cititului mai grăbită, mai… electronică. Nu e o problemă când citeşti autobiografii de fotbalişti. Dar pe unele cărţi simţi nevoia să le citeşti în tihnă. Să nu sari peste paragrafe întregi. Pe C.S. Lewis sau pe Cormac McCarthy prefer să-i citesc în continuare pe hârtie”.
Cele mai cerute titluri de literatură motivaţională în 2012 în reţeaua Diverta
Iubeşte-te pe tine însuţi şi lasă-i pe ceilalţi să facă ce vrei tu – Lawrence Crane/ Lester | editura Adevăr divin
Lasă grijile, începe să trăieşti – Dale Carnegie | reeditare Curtea Veche Publishing
Inteligenţa emoţională – Daniel Goleman | Curtea Veche Publishing
Poartă-te ca o lady, gândeşte ca un bărbat – Steve Harvey | editura House of Guides Publishing
Secretele succesului – Dale Carnegie | editura Curtea Veche Publishing
Cele mai cerute titluri de business-leadership în 2012 în reţeaua Diverta
Bulgărele de zăpadă – Alice Schroeder | injoy books
Tată bogat, tată sărac – Robert T. Kiyosaki | Curtea Veche Publishing
Conspiraţia celor bogaţi – Robert T Kiosaki | Curtea Veche Publishing
Steve Jobs. Secretele inovaţiei – Carmine Gallo | Curtea Veche Publishing
Arta vânzării – Zig Ziglar | Editura Amaltea
Sursa: Flaviu Pastor, Managing Partner
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici