Esti prieten cu sefu’? Ai grija!
Managerii buni stiu ca, daca afli mai multe despre angajati, despre viata lor personala, pasiunile si lucrurile care ii motiveaza, poti construi o echipa mai unita. In momentul in care vor primi o oferta pentru un nou job, angajatii se vor intreba daca nu cumva la noul loc de munca vor gasi aceeasi intelegere din partea superiorului. Un studiu Gallup a scos la iveala faptul ca persoanele care au afirmat ca managerului ii pasa de ei ca persoana sunt mai loiali, au clienti mai fideli si sunt mai productivi.
“Cineva spunea ca un lider bun ar trebui sa se poarte cu o echipa de angajati asa cum s-ar purta cu o echipa de voluntari. Teoria ca angajatul este platit si in consecinta trebuie sa-si faca munca pierde tot mai mult teren, iar castigatoare sunt companiile care inteleg ca motivatia intrinseca poate fi stimulata actionand parghiile relatiilor interumane la un nivel foarte profund si sincer in acelasi timp”, este de parere psihologul Mirela Tirlie.
Prietenia inseamna egalitate, insa relatia dintre un sef si un angajat presupune subordonare, astfel ca o limita este intotdeauna necesara.
O relatie bazata pe respect
In opinia Lilianei Mihai, director de resurse umane la Humangest Group, intre sef si subordonat este oportuna o atitudine reciproca de prietenie, calda, fara lucruri impuse, neclare sau subintelesuri. “Cred ca granita fina care delimiteaza o atitudine de prietenie versus o relatie de prietenie la serviciu este respectul, astfel incat seful sa nu devina subiectiv si partinitor, iar subalternul sa nu se transforme intr-un «lingusitor», un «periant»”, spune Liliana Mihai.
Cea mai mare pondere in cadrul unui job o au relatiile interpersonale, intr-un procent covarsitor mai mare decat munca propriu-zisa. Multe persoane vin la cabinet pentru ca stresul la locul de munca atinge cote dezabilitante si le invadeaza viata personala. Cand stam de vorba si analizam situatia, observam ca numitorul comun al majoritatii problemelor este constituit de relatiile deficitare cu sefii sau colegii – Mirela Tirlie, psiholog.
Exista insa si reversul medaliei. Echilibrul intre o relatie profesionala si prietenie e de cele mai multe ori fragil, iar relatia de prietenie cu seful poate naste invidie din partea celorlalti. “Nu vreau sa fiu prea apropiat de seful meu pentru ca nu-l mai pot barfi cu ceilalti din departament”, spune Costin, angajatul unei companii din domeniul energetic.
Prietenia pe retelele sociale
Un sondaj recent arata ca 56% dintre americani considera ca a te imprieteni cu seful tau pe Facebook e o dovada de “iresponsabilitate”. 62% dintre respondenti cred ca nu e bine sa fii prieten pe Facebook cu un subordonat, insa 76% sunt de parere ca e acceptabil sa fii prieten cu un coleg aflat la acelasi nivel ierarhic.
Managerul trebuie sa faca primul pas pentru a le castiga increderea si respectul celor din echipa pe care o conduce. El trebuie sa-si cunoasca oamenii, sa–i asculte, sa-i intelega, sa-i consilieze, chiar si in plan personal. “E OK sa iesi cu seful la bere atita timp cit pastrezi bariera despre care vorbeam, respectul. Poti iesi cu echipa intreaga sau pe rind cu fiecare , dar niciodata, doar cu anumiti subordonati, pentru a nu crea frustrari in rindul celorlalti”, spune Liliana Mihai.
Daca un lider vrea oameni dedicati si eficienta in compania pe care o conduce, atunci va trebui sa se gandeasca foarte serios la problema relatiilor dintre oameni si sa investeasca in cultivarea si dezvoltarea acestora – Mirela Tirlie, psiholog.
Intr-o prietenie ne simtim apreciati, intelesi, valorizati. Stim ca putem conta pe prieteni, ne pasa si ne implicam atunci cand au nevoie de ajutor. Atunci cand ne simtim la job ”ca acasa” , ne purtam ca acasa: ne pasa de ceea ce se intampla in jurul nostru, ne implicam sincer si facem lucrurile cat de bine putem. Prin urmare crearea unui mediu de lucru placut, cald, deschis, in care oamenii sa se simta liberi sa spuna ce le place si ce nu, stimuleaza eficienta prin implicarea reala a oamenilor in munca pe care o fac, afirma Mirela Tirlie.
“Ingredientele unui climat pozitiv si deschis la job sunt aceleasi cu cele pe care le regasim intr-o prietenie: ne place sa peterecem timp impreuna, ne acceptam reciproc dincolo de diferentele dintre noi, ne ascultam, ne intelegem si ne ajutam unii pe ceilalti. Un sef ar trebui sa fie si lider, iar elementul care face diferenta este abilitatea de a stimula si motiva oamenii sa faca in mod real echipa, nu doar echipa de lucru!”, spune psihologul.