Made to stick – cum să ne îmbunătăţim felul în care comunicăm ideile
După câteva clipe, omul nostrum devine confuz, îşi pierde cunoştiinţa şi se trezeşte după câteva ore, într-o cadă plină cu gheaţă, complet amorţit, observând un tub care îi iese din spate. Găseşte un bileţel pe care scrie doar: Nu te mişca, sună la 911!,ceea ce şi face. Când paramedicii ajung la el, află plin de groază că unul din rinichii lui a fost furat de către traficanţi de organe, pentru a fi vândut pe piaţa neagră.
Şocant, nu-i aşa?Această mică poveste, complet neadevărată, este în ton cu afirmaţia de mai sus a lui Mark Twain. În 1997, mitul urban al traficanţilor de rinichi a luat o amploare considerabilă pe internet şi în presa scrisă, într-atât încât The National Kidney Foundation a iniţiat o campanie de contactare a presupuselor victime. Nimeni nu a răspuns apelului, ceea ce a confirmat falsitatea poveştii.
În timp ce miturile urbane se răspândesc cu rapiditate, ideile noastre bune rămân uitate în sertarele minţii, departe de cele 15 minute de glorie.
Cum ne facem mesajul auzit? Care sunt caracteristicile unei idei care prinde?
Toţi căutăm o reţetă magică pentru orice, mai ales pentru a ne întipării ideile personale în minţile nevinovate ale prietenilor, colegilor, partenerilor. Cum nu există lămpi magice din care ies duhuri supranaturale, nu există o carte care să-ţi pună dragostea şi admiraţia oamenilor pe tavă.
Prin Made to Stick, autorii Chip şi Dan Heath propun o metodă de a ne îmbunătăţii felul în care comunicăm ideile. Nu este ca duhul din lampă, dar te învaţă cum să-ţi exprimi mesajele astfel încât să obţii reacţii positive şi de lungă durată din partea celor care te ascultă, fiind atent la anumite caracteristici cheie care atrag atenţia.
Cartea are doar 6 capitole, câte unul pentru fiecare principiu, plus prolog şi epilog, ceea ce o face uşor de abordat şi înţeles. Fiecare capitol conţine anectode, exemple tip “înainte şi după” şi poveşti (câştigătorul premiului Nobel, un cercetător care a băut un pahar întreg de bacteria pentru a demonstra teoria lui despre ulcer sau povestea învăţătoarei care şi-a făcut elevii să simuleze rasismul pentru a-i determină să renunţe la prejudecăţi).
Ele îmbracă şi dau viaţă singurului concept teoretic central: SUCCES, acrononimul pentru cele 6 principii selectate de autori, care fac o idee “sticky”.
SUCCES vine de la:
- Simple – Simplu:
Mai efficient decât să spui 10 lucruri despre un subiect este să spui un singur lucru important.
- Unexpected – Controversat:
Atrage atenţia oamenilor, surprinzându-i şi ridicându-le semne de întrebare.
- Concrete – Concret:
O idée prinde doar dacă oamenii şi-o pot imagina imediat pusă în aplicare, crescându-i şansele să fie ţinută minte.
- Credible – Credibil:
E important ca ceilalţi să aibă certitudinea din partea ta că există resurse pentru a face idea să prindă viaţă.
- Emotional – Emoţional:
Sună clopoţelul! Fă-i pe oameni să dorească să se autodepăşească, să vadă cât de important ar fi rezultatul spre care tind.
- Stories – Poveste:
Vorbeşte-le oamenilor printr-o poveste.
Chip&Dan dau exemplu discursului lui Kennedy, ce înglobează cele 6 caracteristici ale formulei SUCCES. În 1961, preşedintele Americii a lansat o afirmaţie îndrăzneaţă: să trimitem un om pe Lună şi să-l aducem întreg acasă, în maxim un deceniu. O idée simplă, controversată, concretă, credibilă, emoţională, cu o poveste în spate. Afirmaţia lui a determinat mii de oameni să lucreze cu patimă pentru un scop mai mare ca ei şi a relansat America în lupta cu Uniunea Sovietică pentru supremaţia spaţială.
Vorba “faceţi ce spune popa nu ce face popa” nu are vreo legătură cu fraţii Heath. Ei au grijă ca modul în care îşi prezintă idea să urmează cu stricteţe paşii din propria formulă. Este simplu de înţeles, include idei controversate, oferă exemple concrete, cu surse credibile, acoperă un subiect extrem de interesant pentru cititorii ei şi spune nişte poveşti bune pe drum.
Cu siguranţă există lucruri mai deştepte şi mai consistente că Made to Stick. Ceea ce face o carte la fel de drăguţăca o comedie romantică de duminică să aibă un impact deosebit este efortul deştept pe care îl fac autorii pentru a o împacheta: coperta faină, resursele interesante de pe blogul lor, poveştile bune de repovestit la o bere, tonul amuzant şiprovocator înscris.
Chip Heath predă organizational behavior la Stanford University, iar Dan Heath, fost cercetător la Harvard, este consultant scriitor. Pe blogul lor găsiţi câteva pdf-uri faine, inclusive cea mai nouă carte Myth of the Garage.