Bucureştiul pentru pietoni!
Politici de mobilitate "verde" în București
Politicile de mobilitate trebuie să dea o orientare a tipului de infrastructuri de transport către care vom tinde în viitor şi, de aici, ar trebui să derive principiile de trasare a străzilor. Apoi apare necesitatea dezvoltării unei strategii de integrare atât la scara macro, cât şi micro a tot ceea ce se planifică în oraş. La aceasta se adaugă nevoia educării comunităţii pentru a aprecia şi a administra valorile "verzi" şi, implicit, durabile ale oraşului.
Bucureşteanul poate fi invitat la o viaţă mai sănătoasă prin folosirea „mijloacelor verzi“ de mobilitate în oraş, precum mersul pe jos şi bicicleta sau la a colecta gunoiul pe categorii. La acestea se adaugă, nu în ultimul rând, necesitatea unor politici culturale care să genereze un climat de dezvoltare şi decizie pe baza unor concursuri de arhitectură şi urbanism orientate către un „spirit verde“, general, lucru vizibil în enunţarea temelor.
Din dorinţa de a identifica principalele valori culturale ale oraşului şi de a le conecta printr-un traseu pietonal şi pentru biciclişti, Proiectul TUB (Transcentral Urban Bucureşti) propune o regândire a zonei centrale din Bucureşti. A fost primul proiect de amploare propus autorităţilor de mai multe firme de arhitectură care intenţionau reconfigurarea centrului oraşului.
O conştiinţă proprie comunităţii
Proiectul TUB îşi propune un traseu alternativ pentru centrul oraşului, separat de sistemul carosabil şi implementabil prin folosirea infrastructurii stradale existente. Iniţiativa porneşte din necesitatea de a regândi spaţiul public bucureştean, transformând zona centrală într-un sistem de „camere urbane“ legate de un traseu de pietoni şi biciclişti.
Traseul de pietoni şi biciclişti este identificabil, în cea mai mare parte, ca fiind pe structura existentă a unor străzi centrale la o scară "umană", care nu au un prospect cu clădiri de înălţimi mari şi care pot să primească comerţ şi alimentaţie publică la parter (ca pe Lipscani). Aceste străzi pot fi total sau parţial închise actualului trafic auto pe toată durata unei zile sau doar în anumite momente ale acesteia.
Camerele Urbane sunt identificate printr-o coeziune a structurii instituţiilor principale din zonă cu utilizatorii de drept ai acestora care generează o posibilă mare funcţiune dedicabilă.
TUB-ul, ca spaţiu public linear în centrul Bucureştiului, pune în rol noi fluxuri, activităţi, acţiuni, evenimente, investiţii, conştiinţe, prospecte şi proiecţii viitoare. Spaţiul comunitar reprezintă un nucleu pentru fiecare oraş, din acest motiv el trebuie folosit mai ales pentru a genera o creştere a conştiinţei proprii a comunităţii.
„Din păcate, nu a fost nimic realizat sau implementat din TUB. Proiectul este acum inclus în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană – PIDU pe zona centrală şi face obiectul unui contract pe care îl avem cu Primaria în cadrul unui consorţiu de mai multe firme."
„Momentan s-a predat o fază ce reprezintă Strategia PIDU. Ca urmare a acestei predări a avut loc şi o consultare publică. Ar urma o ultimă aprobare de către Consiliul General al PMB pentru asumarea legală a acestei prime faze.“ spune arh. Mario Kuibuş, unul dintre iniţiatorii proiectului TUB.