De la Jane Fonda, la nivel corporate: Cine are nevoie de…fitness?
Actrița Jane Fonda, căci despre ea este vorba, tocmai lansase mai mult decât o modă, un stil de viață. Ea fiind deschizătoare de drumuri în domeniul gimnasticii de întreţinere – o “revoluție”care s-a extins la nivel mondial. În 1980 publica manualul de exerciții de aerobic „Jane Fonda’s Workout Book", vândut în milioane de exemplare. Manualul, împreună cu casetele video “pe temă“ pe care actrița le-a lansat de-a lungul timpului, sunt apreciate în continuare, constituind sursa de inspirație pentru unele dintre companiile din SUA, în ceea ce privește mobilizarea angajaților pentru practicarea fitnessului și a sportului în general.
Specialiștii americani și nu numai subliniază că “toată lumea are nevoie de fitness”. Fitness-ul fiind o stare de bine a corpului. Iar această stare de bine a început să fie apreciată, mai ales în multinaționalele din Occident, care oferă angajaților posibilitatea de a frecventa sălile de sport mai des, prin intermediul pachetelor de beneficii.
În România
Doar 6% dintre români practică sport cu regularitate și 3-5% dintre companii asigură angajaților un abonament la un centru sportiv.
Pe o piață estimată la 223 de milioane de euro, la nivel de 2015, 61% din populație nu practică sport, iar 18% face mișcare foarte rar, ceea ce plasează România sub media Uniunii Europene (8%) la acest capitol.
Frecvența practicării activităților fizice a crescut în ultimii ani, la fel și valoarea pieței de fitness/capita de la 5,1 euro în 2012 la 11 euro în 2015.
”Piața de fitness din România crește, în medie, cu 25% anual, chiar dacă tot același procentaj rămâne nefiscalizat, adică constituie piața gri. Putem spune că numărul centrelor de sport este în creștere, chiar dacă din totalul populației doar 6% dintre români practică sport. Suntem la coada Europei, un procentaj mai scăzut fiind înregistrat de Cehia și Polonia, ambele cu 5% din populație, respectiv Bulgaria, cu doar 2%”, spune Andrei Crețu, co-fondator Benefit Seven, deținătorul 7card.
La nivel corporate, potențialul pieței de fitness este foarte mare, segmentul fiind subdezvoltat. Un procent de 3-5% dintre companii plătesc angajaților un abonament la un centru sportiv. Dintre acestea cele mai multe activează în domenii precum: IT, telecom, pharma, servicii profesionale, media si comunciare. În același timp, 60% dintre firme au semnat un parteneriat cu un furnizor de servicii sportive, facilitând salariaților accesul la activități sportive, contra cost, însă la tarife negociate la nivel de grup. O mare parte dintre acest companii sunt din sectorul de banking, retail și automotive. Peste 15% sunt firme cu capital românesc, iar 40% dintre ele desfășoară activități și în afara Bucureștiului. Excluzând companiile cu sediile în Capitală, la nivel național, doar 5% dintre angajatori includ printre beneficii și un abonament la un centru sportiv.
”Nevoia companiilor de a-și diversifica pachetul de beneficii acordat angajaților este mare. Pe de altă parte și salariații își doresc un pachet mai atractiv, atât din punct de vedere financiar, cât și extra salarial. Aici a intervenit și oferta 7card, iar evoluția acesteia din 2012 până în prezent ne arată că sportul este un beneficiu dorit, deopotrivă, de angajați și companii”, spune Iulian Cîrciumaru, co- fondator Benefit Seven.
Stil de viață
În prezent, peste 16.000 de angajați folosesc activ 7card, estimările arătând că până la finalul anului 2016, numărul persoanelor va depăși 18.000 la nivel național, față de aproape 10.000 de abonați activi la sfârșitul anului trecut. Angajații au acces la o rețea de 400 de săli de sport și wellness din 29 de orașe, dintre care peste 200 din afara Bucureștiului.
Și, revenind la ideea de fitness ca modă, și la Jane Fonda ca „promotoare” a acestui stil de viață care atrage, în prezent, din ce în ce mai mulți “angajați corporate”, nu strică și puțin…adevăr. În tinereţe, Jane Fonda făcea modelling și trăia “numai cu ţigări, cafea şi iaurt cu căpşuni”, după cum notau și publicațiile mondene. Ajunsă la o vârstă înaintată a făcut publică reţeta succesului ei: „30% genetică, 30% activitate sexuală, 30% viaţa sănătoasă şi fitness şi rămân 10%, pe care cred că-i datorez chirurgiei plastice“!