Europa reduce emisiile de CO2
Proiectul AMITRAN se desfăşoară pe o perioadă de 30 de luni, până în aprilie 2014 și este realizat la nivel european de către un consorțiu de șapte parteneri: TNO (coordonator, Olanda), PTV – Planung Transport Verkehr (Germania), ERTICO – ITS Europe (Belgia), TECNALIA (Spania), DLR – Centrul Național German de Cercetare pentru Aeronautică și Spațiu (Germania), ECORYS (Olanda) și TEAMNET INTERNATIONAL (Romania). Bugetul total al proiectului se ridică la 2,6 milioane Euro și este co-finanțat prin Programul Cadru 7 al Comisiei Europene (DG INFSO).
Gerdien Klunder, coordonatorul proiectului AMITRAN și cercetator la TNO Olanda explică motivele inițierii proiectului. „SIT reprezintă un domeniu cu o creștere rapidă, în cadrul căruia există numeroase tehnologii și aplicații în curs de dezvoltare, dintre care destul de multe există deja pe piață. În ciuda acestui fapt, nu există o metodologie uniformă care să permită oamenilor de știință să estimeze impactul implementării unui asemenea sistem sau tehnologii asupra emisiilor de CO2. Această informație este foarte importantă pentru factorii de decizie, de exemplu, în contextul tratatelor internaționale privind schimbările climatice.”
Han Zwijnenberg, consultant la TNO, adaugă: “Deși există modele matematice de trafic și de emisii de gaze care acoperă arii relativ restrânse şi specializate ale transportului de mărfuri şi călători, integrarea acestora într-o platformă unitară este problematică. AMITRAN va urmări comunicarea și conlucrarea modelelor existente cu scopul de a oferi o evaluare cât mai completă și mai exactă a impactului implementării unui SIT asupra emisiilor de CO2, din perspectiva reducerii acestora."
AplicabilitateaTehnologiei Informaţiei și Comunicațiilor în transporturi cuprinde o mare diversitate de servicii care au ca scop, printre altele, reducerea emisiilor și maximizarea eficienței energetice, creșterea siguranței, gestionarea eficientă a transporturilor, asigurarea tranzitului și îmbunătățirea traficului. Aplicațiile de transport inteligent includ sisteme de navigație și informații de călătorie, recomandări pentru traseul de urmat, suport soferilor în adoptarea unui comportament ecologic în timpul șofatului, sisteme de management al flotei, semafoare optimizate şi sincronizate la intersecții, aplicații pentru plata taxelor de parcare și de drum etc.
Singurul partener român implicat în proiect este Teamnet International, unul dintre cei mai importanți integratori IT&C din România. Bogdan Padiu, Director General TeamNet International, povestește despre implicarea companiei în proiectul AMITRAN: “Proiectul AMITRAN este un proiect cu finanțare europeană de mare anvergură în care avem oportunitatea să fim implicați în calitate de membru al consorțiului. Am ales să ne implicam în acest proiect pentru că unul dintre obiectivele noastre a fost dintotdeauna să oferim soluții inovative și pentru că înțelegem nevoia implicării noastre în proiecte de cercetare-dezvoltare, atât de necesare progresului tehnologic.”