Masa de pranz, o afacere
PROMOTII
In tari precum Italia, Spania sau Marea Britanie, proprietarii de restaurante au introdus meniuri de criza. Mananci cat poftesti si platesti cat te lasa portofelul. Sau platesti doar bautura si beneficiezi de bufetul suedez dupa bunul plac. Celor carora le-a venit ideea spun ca isi doresc sa atraga cat mai multi consumatori in aceasta perioada dificila.
La noi, cei care activeaza in sectorul restaurante/catering se straduiesc sa isi mentina clientii pentru ca acestia sa nu recurga la metode "mai ieftine" pentru a-si potoli foamea.
Contrar tendintelor pietei, Snack Attack inregistreaza o crestere in ceea ce priveste numarul de clienti, insa "tipologia acestora a suferit o schimbare minora, spune Maria Gavrilescu, Marketing Manager. "S-a observat o migratie printre cei care alegeau ca solutie pentru pranz produsele noastre. Acestia din cauza crizei, si-au schimbat obiceiul de consum si prefera pentru moment, sa-si pregateasca mancarea acasa. In acelasi timp, un procent mult mai mare dintre cei care inainte preferau sa manance la restaurant acum aleg sa vina la noi". O masura pe care a luat-o Snack Attack este sa ofere clientilor pachete promotionale sub forma meniurilor de tip breakfast sau lunch, prin alaturarea a cel putin doua produse, dar la un pret redus.
O PIZZA?
Finalul lui 2008 a adus pentru Zaza Pizza o scadere a vanzarilor cu aproximativ 30% raportat la perioada similara a anului 2007. Insa deciziile pe care le-au luat acestia au reusit sa echilibreze cifrele. "Am oferit o mie de pizza prin intermediul unei campanii marca Dragos Manac. A fost cea mai buna modalitate de promovare din punct de vedere al raportului investitie/efect", spune Vlad Telibasa, unul dintre manageri. Cei de la Zaza sunt destul de afectati de deprecierea leului in raport cu moneda euro, fapt care se traduce prin cresterea semnificativa a preturilor unor ingrediente esentiale, insa au decis sa obtina marje de profit mai mici ca sa nu impovareze bugetul clientilor prin ajustari de pret. Perioada de criza va dura aproximativ pana in toamna acestui an cand se asteapta o crestere a consumului de produse livrate la domiciliu sau birouri, estimeaza Andrei Bartesch, Marketing Manager la Trenta Pizza. Criza se simte prin scaderea cantitatii de produse comandate si schimbarea frecventei comenzilor. In trecut, clientii care comandau in medie o data la 10 zile, o fac acum o data la 15 zile. Pentru a diminua impactul crizei, cei de la Trenta au venit in intampinarea consumatorilor de pizza de la birou cu oferte speciale, cupoane de reducere si 14 noi sortimente de pizza. "Am introdus oferta speciala 5+1 ce consta in comandarea a cinci produse din sortimentele de pizza, paste si salate si oferirea a inca unui produs gratuit din aceleasi sortiment."
BRAND DE CRIZA
O alta companie care si-a luat masuri de precautie este Trotter Prim, cea care administreaza cinci brand-uri de restaurante si food-expressuri pe piata din Bucuresti. Daniel Mischie, COO si actionar minoritar, spune ca strategia lor a fost adaptata conditiilor de piata din 2009, conform previziunilor. Scopul a fost pastrarea numarului de clienti si a cifrei de afaceri.
Astfel, pentru City Grill si Trattoria Buongiorno, au lansat o oferta de meniuri pranz cu 19,9 lei. Pentru City Cafe, campania a fost axata pe diminuarea preturilor la cele mai vandute produse. La Caru` cu Bere exista oferta "business lunch" – 22,4 lei. Totodata, Trotter Prim a lansat la inceputul lunii februarie food expressul "BunDeTot" care are un meniu de tip d"Oner pizza. "BunDeTot" are o oferta permanenta, dar si una lunara. "In urma campaniilor de marketing, am reusit ca in primele doua luni din 2009 sa crestem numarul de clienti cu 7% fata de aceleasi doua luni din 2008 si sa ne mentinem la acelasi nivel al cifrei de afaceri fata de 2008", spune Mischie. Compania va deschide anul acesta doua cafenele City Cafe si un City Grill in zona Olari si inca patru locatii "BunDeTot".
Firma va intra in competitie inclusiv cu McDonald’s, liderul pietei de fast food, care estimeaza pentru acest an vanzari de 115 milioane de euro, in crestere cu 27,7% fata de anul trecut.
PICNIC LA BIROU
Discutiile de pe principalele forumuri dedicate pranzului vin sa va ofere si alte idei. De exemplu, in companiile unde nu exista cantine amenajate ori nu s-au incheiat contracte cu firme de catering, pentru masa de pranz, unii angajati prefera sa vina cu pachet de acasa. Aceasta practica ii aproprie pe colegi si ii ajuta sa-si stabileasca singuri meniul si ingredientele. In plus, mai pun si cativa lei deoparte.
Respondentilor la mica noastra cercetare nu li s-au diminuat salariile, nu se tem de criza si nu fac asta din zgarcenie. Motivele sunt diferite. Fie nu vor sa iroseasca alimente, fie fac asta din precautie sau li se pare ca mancarea de acasa are un alt gust.
Pachetul adus la birou iti cere timp suplimentar sau doar putina imaginatie. Poate fi un fel diferit fata de ce ai servit cu o seara inainte la cina sau nu. Timp economisesti si pentru ca nu mai trebuie sa astepti livrarea firmelor de catering sau sa stai la coada la "impinge tava". Si cu timpul salvat, angajatii ies in aer liber la o plimbare sau isi rezolva anumite probleme personale. Se simt ca intr-o familie mai mare cand fiecare pune pe masa ce are mai bun de-acasa. "E ca la un picnic. Are alt gust ciorba dintr-un bol decat dintr-o farfurie de plastic. La vara, chiar va fi picnic in toata regula pentru ca putem urca pe terasa companiei", spune un angajat al unei firme de solutii IT. Exista si o alta categorie de persoane care recurge la o astfel de solutie, cea a angajatilor care nu au incredere decat in mancarurile pregatite de ei.
O alta varianta pentru pranz sunt cantinele studentesti. Oficial, nimeni nu recunoaste, dar, printre studentii care servesc masa la cantinele dedicate, se amesteca si cei care lucreaza in corporatii. Ii deosebesti dupa costum si laptop. Nu preturile mici ii atrag, ci mai degraba aerul tineresc care le reaminteste de perioada in care erau la facultate.
Ce v-a mai ramas este sa analizati cu atentie variantele. Sunt solutii pentru toate poftele si toate buzunarele. Important este sa mancati echilibrat si sanatos!