Urmatorul nivel: consultanta
MOTIVATIA
Tot mai multi directori prefera sa-si schimbe statutul de angajati in cel de antreprenori, cu propriul business in consultanta. Modelul nu este nici nou, nici specific pentru ca, de ani buni, fosti angajati pe pozitii de top in companii multinationale din SUA sau Europa de Vest au urmat un parcurs similar.
Aceasta migratie este un fenomen care apare datorita experientei variate pe care o acumuleaza persoana respectiva. Parcurgand mai multe niveluri ierarhice, ea castiga expunere in diferite contexte de afaceri, este obligata sa gaseasca solutii pentru probleme complexe din toate departamentele si lucreaza cu echipe formate din oameni cu profiluri extrem de variate. Un alt element care nu poate fi neglijat este cantitatea de training pe care o primeste si care ii permite sa avanseze si sa faca fata acestor situatii. Tot acest bagaj acumulat devine foarte util cand se orienteaza spre consultanta, spune Valeriu Nistor, Managing Partner al companiei romano-austriece Soar Management Romania.
Lui Dragos Dinu, partener la Link Resource, migrarea catre consultanta i se pare un exercitiu normal de continuitate si de valorificare a experientei acumulate.
Pe masura dezvoltarii economiei romanesti, aceste fenomene vor capata noi dimensiuni, absolut firesti, anticipeaza Silviu Hotaran, Training leader, Managing director GKTI Semper Human. Anca Podoleanu, antreprenor in domeniul resurselor umane la firma de consultanta Choice Management & Consulting, considera ca trecem intr-o alta etapa, naturala a unei generatii de specialisti ajunsi la un punct maxim al sistemului existent care isi doresc mai mult si, cu siguranta, pot mai mult. Parerea este impartasita si de Eusediu Margasoiu, fondator The Network. Nu se pune problema reinventarii rotii; acesti aproape 20 de ani de cvasi-economie de piata au creat un capital de experienta suficient pentru a genera acest spin-off de executivi din companiile multinationale. De asemenea, cresterea organica a tuturor industriilor, fara prea mari provocari, a generat paleative de management care nu pot face fata cu succes crizei actuale.
Constantin "Noro" Ferseta, GM Ferseta e-Consulting Cabinet, identifica trei motive majore pe care le formuleaza mult mai simplu:
- si-au dat seama ca pot castiga mult mai mult singuri, fara sa fie inregimentati intr-o firma (cu nenumaratele limitari care decurg de aici);
- aveau cele mai mari salarii din firma, fapt care i-a facut pe managerii lor sa caute solutii alternative pentru reducerea costurilor (un motiv de criza);
- s-au saturat de sefii lor, s-au saturat sa munceasca pentru altii, s-au saturat sa nu le fie recunoscute meritele.
STARTUL
In SUA, anul zero in cariera de consultant incepe pentru fostii executivi in jurul varstei de 40 de ani. Insa nu varsta te recomanda pentru aceasta noua pozitionare. Acumularea de expertiza, sincronizarea intre principiile tale si cele care sunt mai mult sau mai putin impuse de mediul in care lucrezi, un anumit factor de rezistenta la presiunile pe care corporatiile le creeaza in ceea ce priveste cresterea agresiva si, nu in ultimul rand, oportunitatea de a face pasul catre antreprenoriat la un anumit moment sunt cateva dintre must have-uri.
"Depinde de fiecare cand considera ca expertiza si experienta profesionala pe care le-a acumulat pot fi utilizate si in alt mediu decat cel al corporatiilor multinationale. Personal, am luat decizia in urma cu mai mult timp, dar am pus-o in aplicare la inceputul lui 2008, cu putin inainte de a implini 44 de ani", spune fostul CEO Novartis, Nicolae Voiculescu, fondator Link Resource.
Dragos Dinu a ales un traseu care i s-a parut a se inscrie intr-o logica evolutiva normala: a inceput in anii '90 la doua multinationale (Bouygues si Pepsi), s-a alaturat apoi unor antreprenori cu care a dezvoltat de la zero doua businessuri semnificative (Agroalim si A&D Pharma) si a continuat traseul devenind antreprenor. "Corporatiile sunt o scoala buna, totul este sa nu ramai un vesnic elev", adauga el. Pentru Anca Podoleanu, fost director HR Vodafone si la QAB, consultanta a fost in obiectiv de mai mult timp, doar ca nu a avut curaj. "Parca nu era momentul. De curand, a sosit si momentul, iar curajul a venit de la sine".
Dupa zece ani petrecuti la Xerox, Valeriu Nistor spune ca a luat aceasta decizie exact cand avea resursele mentale necesare pentru a transforma experienta in succes. Ferseta, fost Marketing/Development ManagerNeogen si region emarketing coordinator The Coca-Cola Company, a intrat oficial in consultanta la 30 de ani. Neoficial, a fost consultant de cand se stie. Dupa mai mult de 12 ani petrecuti la Microsoft, in Romania si Europa de Sud-Est, Silviu Hotaran marturiseste ca a fost o decizie dificila sa se desparta de companie, oamenii si mediul fiind de natura sa creeze o dependenta emotionala. Insa, l-a ajutat faptul ca nu s-a rupt definitiv de industria IT&C.
SCHIMBAREA OPTICII
In unele cazuri, schimbarea perspectivei aduce clarificari pe care le cautau cand erau de cealalta parte a baricadei. Beneficiul fundamental pe care antreprenorii il obtin este acela al unei viziuni obiectivate asupra afacerii lor, a unor idei proaspete, functionale, cu efecte pe termen scurt, mediu si lung si care le ofera platforma de dezvoltare durabila de care are nevoie orice afacere sanatoasa. Din experienta lui Valeriu Nistor, dezavantajele unei astfel de colaborari se leaga de necesitatea ca managementul si/sau proprietarii sa se retraga pentru o vreme din procesul decizional. In acest punct, intervin o serie de considerente sentimentale, intime, care fac optiunea dificila. "Am observat insa ca argumentele solide ale consultantului sunt ascultate si chiar daca este un proces mai greoi, el totusi se petrece".
Ferseta crede ca, "sa treci de la un job caldut, la dansul pe sarma, fara plasa de siguranta, este un pas psihologic foarte mare. Dupa ce am facut schimbarea, mi-am dat seama ce inseamna sa ai o perspectiva de ochelari de cal".
Schimbarea perspectivei a fost foarte interesanta si surprinzatoare pentru Anca Podoleanu. Vedea piata de resurse umane din unghiul directorului de resurse umane aflat in mjilocul "tornadei". Acum, perspectiva s-a schimbat. "Piata de resurse umane in Romania a crescut considerabil fata de cand am inceput eu si cei cativa colegi din acea perioada, dar drumul este inca lung. Speram sa fie mai scurt, dar nu este. Din pacate, sunt companii care, desi au o dimensiune considerabila, nici nu-si pun problema sa aiba un management al acestui capital esential – oamenii – ignorand faptul ca ei pot face diferenta intre o companie de succes si una modesta (poate chiar falimentara in conditiile economice actuale)".
Ca un dezavantaj al apartenentei la o firma de consultanta, vede viteza de luare a deciziilor: in calitate de consultant, de multe ori gasesti mai repede o solutie, dar nu poti lua decizia in locul directorilor respectivi, iar oportunitatile trec pe langa acel manager sau acea organizatie.
TERENUL DE JOC
Ati putea spune ca pare foarte simplu sa iti deschizi un cabinet de consultanta. Majoritatea celor cu care am stat de vorba au investit sume nesemnificative pentru acest lucru. Un calculator, un fax, o imprimanta… Doar in doua cazuri putem vorbi de sume ce depasesc 50.000 de euro – GKTI Semper Human si Link Resource.
In ce domenii pot oferi consultanta? In domeniul restructurarilor, al tranzactiilor de companii si al managementului de criza, in e-marketing, marketing strategic, in zona serviciilor medicale, a asigurarilor private de sanatate sau in cea a echipamentelor si dispozitivelor medicale etc. Trainingul e solicitat in domenii ca: leadership si management, comunicare, dezvoltare de echipe, coaching, managementul schimbarii, vanzari, asistenta clienti, management de proiect, maximizarea potentialului companiei si al oamenilor, eficientizarea unor procese de baza in resurse umane. Clientii au fost atrasi prin networking. In unele cazuri, doar un telefon a fost de ajuns pentru a demara o colaborare.
Acestia sunt din domeniul bancar, FMCG, industrie, IT&C, publicitate si media, industria prelucratoare, industria frigului, servicii.
Cum era de asteptat, criza are un efect benefic asupra acestui domeniu. Principial, criza trebuie sa fie o oportunitate pentru consultanti. La mijloc este insa si un demers educativ, menit sa puna in lumina imperativul unei abordari profesioniste a businessului. Serviciile pe care le ofera sunt exact cele necesare unei companii care doreste sa traverseze fara pierderi majore aceasta perioada. Schimbarea facuta de nevoie, reactiv, sub presiune, este mai dificil de realizat decat cea proactiva, atent pregatita si realizata pe "timp de pace". Adeseori, companiile ajung pe mana consultantilor cand este prea tarziu.
In planul intentiilor, unii consultanti isi doresc sa-si extinda biroul de consultanta la nivel regional, altii vor sa creeze capital, care pe termen lung sa lucreze in favoarea lor sau care sa le asigure independenta fata de cativa factori de decizie. Se afla exact in momentul profesional pe care si l-au dorit si se bucura de el.
Nu exista regrete, doar amintiri, cum ar fi calatoriile business class in interes de afaceri pe care le faceau… in numele multinationalelor. Si acum calatoresc. Dar pe cont propriu… Fiecare etapa, cu plusurile si minusurile ei.