“Sportul este o chestie care există, sau nu există în ADN-ul organizațional”. Cum decurge…mișcarea corporatiștilor și nu numai
În România, doar 6% dintre cetățeni practică sport cu regularitate și 3-5% dintre companii asigură angajaților un abonament la un centru sportiv.
Pe o piață estimată la 223 de milioane de euro, la nivelul anului de 2015, 61% din populație nu practică sport, iar 18% face mișcare foarte rar, ceea ce plasează România sub media Uniunii Europene (8%) la acest capitol.
În 2016, cifra de afaceri a celui mai mare fun-club sportiv din România, 7card, a fost de 12 milioane de lei (2,7 milioane de euro), în creștere cu 60 % față de valoarea precedentă. În aceeași perioadă de timp, numărul utilizatorilor activi a crescut cu aproape 70%, depășind 17.000 de persoane. Numărul companiilor abonate la 7card a ajuns la 731, față de 390 în 2015, iar al sălilor de sport partenere la peste 400, față de 228 în anul precedent.
Român “la sală”: o oră și treizeci de minute
”În 2016 ne-am extins mult în afara Capitalei, suntem acum un serviciu cu acoperire națională. A fost un pas firesc, tot mai multe companii din întreaga țară, din toate sectoarele de activitate, au apreciat valoarea distinctivă pe care 7card o aduce ca beneficiu extra-salarial pentru angajații lor: este, cu adevărat, măsura recunoașterii contribuției angajaților la performanța companiei. O răsplată”, spune Andrei Crețu, co-fondator 7card (în foto dreapta, alături de Iulian Cîrciumaru – și el co-fondator 7card). Afirmația a fost făcută în contextul unui bilanț al 7card, concretizat în cadrul unei conferințe de presă desfășurată pe 1 februarie.
După cinci ani de Benefit Seven – compania care administrează 7card, Iulian şi Andrei au reuşit să schimbe stilul de viaţă sedentar din corporaţii. Astăzi, peste 500 de companii oferind 7card angajaţilor. Astfel fiind facilitat accesul angajaţilor companiilor la o gamă foarte variată de sporturi: fitness, aerobic, înot, tenis, squash, escaladă, dansuri și așa mai departe. Și pentru că a venit vorba despre dans, aflăm, cu o oarecare uimire, că dansul reprezintă una dintre “categoriile sportive” cele mai solicitate de către segmental corporate. “În plus, ceea ce își mai doresc oamenii asiduu în ultima vreme sunt activitățile sportive dedicate copiilor“, subliniază și Iulian Cîrciumaru. Care mai adaugă că ”preferința pentru tipuri de activități recreative confirmă apetitul utilizatorilor pentru o diversitate cât mai mare. Satisfacția utilizatorului crește odată ce experimentează tot mai multe moduri antrenante de a rămâne în formă, fără ca exercițiul fizic să mai fie “un task suplimentar”, ci o experiență plăcută. Așa cum ar trebui să și fie. Timpul mediu petrecut de români într-un astfel de centru este de o oră și treizeci de minute, spre deosebire de alte țări din Europa unde această durată este de doar 45 de minute”.
Din afara Capitalei
Totuși, companiile de la noi ar putea să se axeze tot atât de mult pe sport (respectiv pe menținerea tonusului angajaților prin mișcare), precum cele din străinătate. “Este o chestie care există, sau nu există în ADN-ul organizațional!“, consideră Andrei Crețu.
În prezent, 40% dintre utilizatorii 7card sunt din afara Capitalei, față de doar 16% în 2015. După București, cei mai mulți abonați sunt din Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași. La nivelul anului trecut, valoarea medie a abonamentului 7card a fost de 140 lei în București, respectiv 90 lei în restul orașelor din rețea (Timișoara, Cluj-Napoca, Sibiu, etc.). Pentru 50% dintre utilizatorii 7card, angajatorii suportă costul abonamentului. Companiile care oferă preponderant acest beneficiu angajaților activează în sectoare precum: IT, finanțe, automotive, banking, telecom, retail, servicii.
A devenit, cumva, “mișcarea corporate”, o modă? Nu atât o modă, cât un mod de a trece mai ușor peste stres, oboseală, ori depresie – unele dintre inerentele ingrediente ale vieții profesionale.
Poate am uitat că rutina nu trebuie să fie monotonie. Dar putem reînvăța. Bucuria, entuziasmul, neplictiseala, relaxarea, relaționarea. Și toate celelalte motive de a face sport. Cu cap și, mai ales, cu suflet.