Cand PR-ul nu comunica
Activitatea oricarui specialist in zona de PR poate intampina in anumite momente situatii pe care trebuie sa le rezolve, rapid si eficient. Majoritatea acestora sunt legate de cum poate aduce la un numitor comun diferentele intre parteneri de dialog cu agende si abordari diferite. Maniera in care PR-ul poate trece peste anumite situatii neprevazute reprezinta nucleul unui proces eficient de comunicare.
Voi incerca mai jos sa vorbesc despre cateva dintre aceste situatii care duc in anumite cazuri la momente in care PR-ul nu comunica.
1. Orientare catre procese – Uneori, PR-ul se concentreaza mai mult pe procese, in detrimentul relatiilor de lunga durata si a interactiunii directe, datorita presiunii pentru rezultate imediate, a lipsei instrumentelor necesare sau a timpului necesar intelegerii unui context de comunicare.
2. Cantitativ vs. Calitativ – Exista situatii in care PR-ul intelege activitatea sa mai curand din punct de vedere cantitativ, prin prisma acoperirii unui numar de comunicate de presa, de declaratii, interviuri, review-uri, participari in evenimente etc, decat prin prisma adaptarii strategiei de comunicare la un peisaj media existent, cu identificarea clara a publicului targetat, a intelegerii acestuia si ajustarea comunicarii la dimensiune, specific si capacitate de absorbtie a unui anume tip de informatii transmise (optimum comunicational).
3. Coordonarea dintre PR si client – O abordare deficitara porneste de la o intelegere scazuta din partea clientului a procesului de publicity, generata de trainingul insuficient acordat de specialistul PR sau firma care il reprezinta. Aceast fapt duce la o neconcordanta intre asteptarile acestuia si rezultatele care pot fi obtinute efectiv prin activitatea de PR si apoi la inflexibilitatea clientului privind tipul de materiale generate. In momentul in care rezultatele nu sunt “conforme cu asteptarile”, creste atat insatisfactia clientului, cat si presiunea pentru rezultate cantitative.
Acest lant al slabiciunilor este alimentat si de lipsa adaptarii agendei clientului cu nevoile exprimate de partenerii media.
Daca mai sus descriam ce determina si apoi alimenteaza o relatie deficitara, in continuare voi incerca sa identific care sunt lucrurile care ar putea duce la o imbunatatire a comunicarii. Premisa de la care orice strategie de PR ar trebui sa porneasca este legata de raspunsul la intrebarea: “Ce se intampla dupa ce clientul obtine expunerea dorita?” Care este influenta acesteia asupra afacerii, asupra modului in care publicurile targetate reactioneaza la mesajele transmise.
Pentru a ajunge la aceast raspuns, specialistul de PR trebuie sa:
- inteleaga in detaliu produsul sau tehnologia pe care o reprezinta;
- comunice diferentiat catre fiecare public in parte, cunoscand specificul fiecaruia;
- se concentreze pe mediile unde se gaseste exact targetul de care este interesat fara a gandi expunerea doar in termeni cantitativi;
- cunoasca mecanismele de functionare Web 2.0.
Toate aceste aspecte trebuie imbinate cu o activitate intensa de comunicare cu clientul. Trainingul, analiza rezultatelor, adaptarea strategiei de comunicare si concentrarea pe modalitatile in care comunicarea poate ajuta business-ul reprezentat trebuie sa fie componente de baza in activitatea de comunicare.
Adrian Munteanu este PR Consultant SmartPoint