Ce-i face fericiţi pe angajaţi (Nu, nu sunt banii)
Studii peste studii demonstrează că angajații performanți ai unei companii pun cel mai mare preț pe acest echilibru, dar și pe alte calități umane pe care vor să le găsească la locul de muncă, printre care respectul și încrederea.
Cel mai recent studiu pe această temă este Global Career Aspiration Survey, realizat de Right Management, expert global în carieră, parte din ManpowerGroup, potrivit căruia echilibrul dintre viață și muncă este pe locul întâi în preocupările angajaților.
Una dintre concluziile care se pot trage din acest studiu este neconcordanța între aspirațiile angajaților și obiectivele de performanță ale angajatorilor: doar 10% dintre angajați definesc succesul în carieră în termeni de performanță de vârf și productivitate.
Citește și Milenialii vor conduce lumea
„Angajații de vârf, așa-numiții high performers, au un impact considerabil asupra rezultatelor de afaceri. Deficitul de talente se manifestă peste tot în lume, îndeosebi pentru seturile de abilități cele mai cerute, iar noua realitate obligă departamentele de resurse umane să regândească felul în care își dezvoltă și motivează angajații. Pentru a atrage și păstra talentele, dezvoltarea angajaților trebuie să devină o prioritate pentru organizații, care trebuie să-și mobilizeze liderii și să ofere angajaților îndrumarea necesară pentru a-și lărgi sfera de experiență, cunoștințele și competențele”, crede Mara Swan, vicepreședinte executiv al ManpowerGroup și liderul global al Right Management.
Ce-i interesează de fapt, pe high-performeri, la locul de muncă
1. Echilibrul corect între viață și muncă
Echilibrul corect între viață și muncă ocupă primul loc între aspirațiile de carieră ale angajaților performanți. Potrivit studiului Global Career Aspiration Survey, la nivel global, numai 3% dintre angajați aspiră în primul rând la obținerea unei poziții înalte și vizibile, în timp ce, doar pentru 17%, dorința de a fi cei mai buni în activitate se situează pe primul loc.
Citește și O nouă Apocalipsă pe piaţa muncii? De la şomaj la prea multe joburi
Față de aceștia, numărul celor ce aspiră întâi și întâi la echilibru între viață și muncă este mai mult decât dublu la nivel global (45%). În cazul europenilor, este mai mult decât triplu (55%). Cei mai puțini înclinați să aspire prioritar la excelență în activitate sunt generația Y, millenials (14%), spre deosebire de generația X (17%) sau așa-numiții „Baby Boomers” (22%).
2. Fericirea și mulțumirea la locul de muncă, mai importante decât salariul sau performanța
26% dintre respondenții studiului definesc succesul la locul de muncă prin prisma plăcerii sau a fericirii, fiind urmați de cei ce echivalează succesul cu salariul (19%), calitatea muncii (18%), respectul sau recunoașterea (15%) și performanța de vârf (10%).
Performanța este mai puțin definitorie pentru succes în cazul europenilor (8%), decât al nord-americanilor (12%) sau asiaticilor (14%). Din punct de vedere al generațiilor, importanța acordată performanței este relativ egală: 10% din generația Y, 11% din generația X și 8% dintre Baby Boomers defininesc succesul ca performanță de vârf.
3. Liderii trebuie să dea dovadă de respect
Un procent de 53% dintre respondenții studiului spun că principala lor așteptare de la lideri este ca ei să respecte cunoștințele și experiența angajatului.
Alte așteptări includ încredere reciprocă (51%), transparență (37%), învățare și dezvoltare (32%) și o relație între egali, indiferent de titulatura postului sau poziționarea ierarhică (30%). În Europa, principala așteptare de la lideri este încrederea reciprocă.
4. Încrederea reciprocă, esențială în relațiile dintre colegi
59% dintre angajați își doresc din partea colegilor încredere, această așteptare fiind urmată de respect pentru cunoștințe (48%), o relație de la egal la egal (46%) și transparență (41%).
Dorința de încredere reciprocă este mai accentuată în rândul europenilor (67%), în timp ce în America de Nord prioritatea este respectul pentru cunoștințe (54%). Generația Baby Boomer este mai orientată spre încredere decât generațiile X și Y (65% versus 61%, respectiv 51%).
5. Echilibrul între viață/muncă și salariul, motivele reale pentru schimbarea locului de muncă
Angajații vor renunța la locul de muncă actual dacă li se oferă un echilibru mai bun între viață și muncă sau o remunerație mai mare. Principalii factori care i-ar determina să schimbe locul de muncă sunt echilibrul viață/muncă (35%) și remunerația crescută (35%). Un procent de 25% dintre cei chestionați spun că ar fi interesați de o cultură organizațională diferită sau de responsabilități și sarcini mai interesante.
În Asia, 54% dintre angajați și-ar schimba locul de muncă pentru a obține echilibrul viață/muncă, în timp ce în America de Nord și Europa, procentul este de 41%, respectiv 24%.
Citește și Fiecare Generaţie cu jucăria ei!…sau nu
„Oamenii sunt mulțumiți și implicați la locul de muncă atunci când ceva îi inspiră. Când angajații au parte de dezvoltare în sensul aspirațiilor lor de carieră, prin dialog constant cu managerii lor, potențialul de motivație crește, iar angajații sunt mai pregătiți să își asume noi provocări,” a subliniat Mara Swan.
Studiul Global Career Aspiration Survey a fost inițiat de Right Management în trimestrul al IV-lea al anului 2014 și include rezultate culese de la 1.225 de respondenți din Australia, Belgia, Canada, Elveția, Franța, Germania, India, Marea Britanie, Singapore și SUA.