Cinci sfaturi pentru o comunicare internă perfectă
Din decembrie 2011 şi până în februarie 2012, cei doi au trimis sute de emailuri către diverşi specialişti în comunicarea internă, rugându-i să răspundă la o singură întrebare: care este cel mai importantă lucru pe care l-aţi învăţat despre comunicarea internă? E o idee foarte interesantă pentru cineva care vrea să scoată o carte fără să o scrie, însă volumul s-ar putea să fie cu atât mai preţios, cu cât adună sfaturile multor oameni. În plus, sumele adunate din vânzarea cărţii au fost donate unei organizaţii care ajută copiii cu probleme, numită „Make-a-Wish Foundation UK”. Deşi cartea se adresează mai ales specialiştilor în comunicare internă, ea este de fapt valoroasă pentru toţi liderii de echipă din organizaţii, indiferent de poziţie şi indiferent de mărimea organizaţiei.
Arată că eşti interesat
Kate Pritchard, de la Universitatea din Birmingham, spune că oamenii nu vor să audă de la specialistul în comunicare internă acel jargon tipic de management, încărcat cu expresii la modă şi sloganuri. În locul acestora, e de preferat să vorbească direct cu angajaţii. Dacă e invitat la evenimente şi întâlniri, atunci trebuie să se ducă. Angajaţii apreciază când cineva se arată sincer interesat de ce fac ei şi sunt mult mai dispuşi să împărtăşească noutăţile şi viziunea pe care o au. Comunicarea directă formează legături importante şi încurajează feedback-ul. În plus, nu poţi şti niciodată pe cine ai putea să întâlneşti.
Nu abuza de cuvântul „comunicare”
Liderii unei organizaţii îl vor asculta pe specialistul în comunicare internă numai dacă acesta vorbeşte pe limba lor, crede Rachel Miller. Cine vrea să conteze, trebuie să aducă un plus de valoare ideilor de business abordate. Să demonstreze că ştie despre ce se vorbeşte şi să contribuie la strategia comercială. Specialistului în comunicare internă care face asta i se va cere părerea şi va fi invitat la discuţii atunci când sunt luate decizii importante.
Nu uita de scop
Cea mai mare greşeală pe care o poate face specialistul de comunicare internă este să piardă legătura între comunicare şi misiunea organizaţiei, spune Rachel Berry. Indiferent cât de bine ar suna anumite idei, daca se pierde legătura cu eşalonul executiv, nu mai poţi ajuta organizaţia să meargă mai departe. Specialistul trebuie să înţeleagă misiunea companiei, nu doar să ştie să comunice.
Comunică eficient
Trebuie să fii foarte bine pregătit să comunici în domeniul în care lucrezi. E nevoie să te asiguri că mesajele tale ajung unde trebuie şi că îi antrenezi pe ceilalţi în activitate, spune Janni Wheeller. Controlează fluxul comunicaţional, prezintă-te ca un partener strategic şi asigură-te că poţi face diferenţa.
Înţelege-ţi audienţa
Un lucru deosebit de important este să înţelegi cu adevărat oamenii cărora te adresezi. E simplu să-i aşezi pe angajaţi aşa cum îţi convine mai bine, însă nu vei obţine mare lucru de la ei, crede Gillian McGill. Trebuie să înţelegi oamenii cu care lucrezi, să afli cum le place să li se comunice şi apoi să găseşti metode să testezi faptul că înţelegi toate aceste lucruri. În acelaşi fel în care se fac studii de piaţă, de produs şi aşa mai departe, e de preferat să se cerceteze cum le place oamenilor să se comunice cu ei, lucru care poate aduce schimbări esenţiale atât în calitatea comunicării cât şi, evident, în rezultatul care se obţine în urma acestei comunicări.