Circa 40% dintre europeni vor să pună bazele propriei afaceri
Faţă de 2010 şi 2011, potenţialul pentru desfăşurarea unei activităţi independente rămâne constant în toată Europa: Unul din trei respondenţi (38%) se vede punând bazele propriei afaceri; în Grecia, chiar unul din doi respondenţi (50%) declară acest lucru. Trei din patru respondenţi (78%) estimează că în contextul de lucru modern, zece ani de acum înainte, antreprenoriatul va fi la fel de important sau chiar mai important decât în prezent. Acestea sunt rezultatele Raportului Amway privind Antreprenoriatul în Europa 2012, publicat de Amway Europa şi LMU Entrepreneurship Center.
Danezii, cei mai deschişi către o activitate independentă
Respondenţii danezi au cea mai deschisă atitudine faţă de desfăşurarea unei activităţi independente (85%) şi continuă să conducă în topul ţărilor chestionate; Franţa se situează pe poziţia a doua (77%), iar Marea Britanie pe poziţia a treia (75%). Cele mai puţin deschise atitudini faţă de desfăşurarea unei activităţi independente se regăsesc în Ungaria (47%), Austria şi Germania (35% fiecare) precum şi în Spania (32%). Totuşi, potenţialul pentru desfăşurarea unei activităţi independente este cel mai ridicat în Grecia: unul din doi greci (51%) percepe desfăşurarea unei activităţi independente ca o posibilitate de a reveni pe piaţa muncii sau ca o alternativă la şomaj – media europeană este de 22%.„Antreprenoriatul joacă un rol tot mai mare în economiile europene. Încurajarea discuţiei şi întărirea spiritului antreprenorial contribuie astfel la creştere şi bunăstare economică,” declară Michael Meissner, Vicepreşedinte Corporate Affairs Amway Europa, compania care a publicat raportul.
Antreprenoriatul va deveni şi mai important în viitor
În special respondenţii din Danemarca (94%), Austria şi Marea Britanie (86% fiecare), Italia şi Spania (85% fiecare) prevăd o evoluţie pozitivă sau neutră a importanţei antreprenoriatului în următorii zece ani. Doar Franţa (23%), Grecia (22%) şi Polonia (18%) preconizează o diminuare a importanţei antreprenoriatului în contextul de lucru modern. Cele mai importante aspecte pentru europenii chestionaţi în a pune pe picioare propria afacere sunt „independenţa de un angajator” (45%), „autoîmplinire, posibilitatea de a-şi realiza propriile idei” (38%) şi „perspectivele pentru venituri secundare” (33%). „Lipsa capitalului iniţial” (57%), „situaţia economică nesigură” (44%) şi „teama de eşec” (35%) sunt percepute ca fiind cele mai mari obstacole.
„Pentru a valorifica la maxim potenţialul antreprenoriatului în Europa, Amway încurajează mediul politic să ia măsuri şi să creeze cadrul necesar pentru eliminarea stigmatului eşecului în rândul antreprenorilor, pentru a creşte nivelul de educaţie şi a încuraja antreprenoriatul în rândul femeilor, vârstnicilor, minorităţilor etnice şi tinerilor”, declară Michael Meissner cu privire la obiectivul cheie al iniţiativei Amway.
Situaţia economică şi incertitudinea financiară afectează antreprenoriatul în Europa
Raportul arată că atitudinile oamenilor faţă de antreprenoriat sunt afectate de criza financiară: 79% dintre greci şi 59% dintre spanioli spun că situaţia economică nesigură a fost un obstacol în calea dezvoltării unei activităţi independente. În plus, grecii se tem şi de aspectele financiare: „lipsa capitalului iniţial” (74%) şi „lipsa fondurilor publice” (62%) fiind şi ele percepute ca obstacole.
Fluxurile de lucru moderne: Abilităţile antreprenoriale ca răspuns la necesităţile în schimbare
În ceea ce priveşte profilul antreprenorilor, europenii sunt de acord cu faptul că antreprenorii au mai multă autonomie să decidă unde lucrează (45%), au curajul de a urma noi căi (45%) şi îşi pot gestiona timpul cu mai multă flexibilitate (40%). „Doar performanţa profesională nu mai este suficientă pentru a rezista pe piaţa muncii. Mobilitatea, flexibilitatea şi angajamentul pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii corespund profilului forţei de muncă în viitor – abilităţi care sunt, mai presus de orice, atribuite antreprenorilor”, rezumă Michael Meissner.