Cristian Munteanu, TBWA Romania: Un bun director de creatie trebuie sa fie in primul rand un bun lider, abia apoi un bun creativ
Cariere: Care a fost parcursul dvs profesional in cadrul TBWA Romania?
Cristian Munteanu: Am 34 de ani si 12 ani de experienta in publicitate. Stiu sigur ca am inceput intr-o zi de 4 septembrie. Tot pe 4 septembrie, un an mai tarziu am inceput sa lucrez ca si copywriter la D’Arcy, unde am ramas pana cand agentia s-a inchis. Inainte de advertising am lucrat in presa, la Dilema (pe atunci nu exista Dilema Veche) si la Observatorul Cultural. Absolvisem Facultatea de Litere si o cariera in presa culturala parea ceva natural.
Lucrez pentru TBWA din 2005, la inceput ca Director de Creatie si mai apoi ca Director de Creatie pentru Europa Centrala si de Est. Din aceasta pozitie am avut sansa sa particip la multe proiecte internationale si sa inteleg cum fac altii advertising si business. Au fost ani in care am invatat foarte mult, nu numai depre job, dar si despre cum se vorbeste cu oamenii, cum functioneaza sistemul, cum gandesc clientii, mai ales oamenii din pozitii cheie.
Cum se impaca abilitatile/competentele dobandite ca director de creatie cu cele necesare unui manager?
Pozitia de Director de Creatie este si ea una de management. Are cateva caracteristici, este adevarat, dar in esenta este vorba tot despre management-ul unor resurse si atingerea unor obiective. Cred ca cel mai mare avantaj pe care il ai cand provii dintr-o pozitie creativa este faptul ca poti sa privesti procesele si deciziile cu mintea mult mai deschisa. Esti deja obisnuit sa cauti solutii, instinctiv iti pui intrebari si nu iei de bune status quo-ul. Am intalnit multe situatii in care oamenii faceau lucrurile prost din simplul motiv ca asa au fost facute lucrurile respective si inainte. Filozofia TBWA este disruption, ruperea conventiilor si formularea unor idei noi care nu doar sa castige cota de piata, ci sa deschida piete noi.
Spuneti-ne cateva exemple de situatii in care "v-a prins bine" experienta de director de creatie acum, cand trebuie sa luati decizii de business.
Experienta de om de creatie imi prinde bine zi de zi in pozitia de manager. Imi aminteste mereu care este scopul nostru ca agentie si care este importanta inovatiei in industria noastra. Nu ma lasa sa cad in capcana rutinei sau a inertiei. Iar experienta internationala pe care am avut norocul sa o capat imi permite sa fac comparatii si sa iau distanta fata de unele obisnuinte balcanice nu tocmai bune.
Un bun director de creatie trebuie sa fie in primul rand un bun lider si abia in al doilea rand un bun creativ. Din perspectiva asta nu exista o diferenta intre a conduce o mana de copywriteri si art directori sau a conduce o agentie intreaga. Din contra, atunci cand stai in fata tuturor celor din agentie si le vorbesti asa cum altadata o faceai doar oamenilor de creatie, observi pe fata lor ca inteleg ce le spui si ca le place. Se simt cu totii parte din echipa si isi intelege fiecare rolul.
Ce obiective aveti pe termen mediu si lung?
Obiectivul pe termen mediu si lung al retelei TBWA este sa fie in top 10 cele mai creative companii din lume. Companii, nu agentii de publicitate. Asta inseamna ca referintele pentru noi ca retea vor fi alte companii precum Google, Apple sau Nissan si nu alte agentii. Este un obiectiv ambitios, care cere multa creativitate in abordarea intregului business, nu doar de la nivelul departamentului de creatie. In ideea acesta, oamenii creativi sunt promovati in pozitii cheie, iar acolo unde se poate chiar in pozitii de top management. Lucrul acesta s-a intamplat in Bucuresti si inainte in Berlin si Paris.