Criză de forţă de muncă în Japonia. Ce fac companiile
În luna martie, purtătorul de cuvânt al Guvernului japonez transmitea că executivul vrea să incite modificarea obiceiurilor de muncă, astfel încât oamenii să nu mai facă ore suplimentare seara şi să aibă mai mult timp liber, deci să consume mai mult pentru a relansa economia. Uniqlo a împachetat altfel ideea: le va propune angajaţilor să muncească doar patru zile pe săptămână, pentru a petrece mai mult timp cu copiii şi cu părinţii în vârstă.
Aşa cum spuneam, salariile nu vor fi modificate, dar nici numărul orelor muncite nu se va schimba. Angajaţii Uniqlo vor putea să muncească în fiecare zi zece ore, în loc de opt, ajungând tot la 40 de ore pe săptămână.
Uniqlo încearcă să atragă potenţialii candidaţi la angajare cu un ritm de muncă atipic. Zilele libere vor fi luate în timpul săptămânii, pentru a le permite oamenilor să fie la serviciu în week-end, când este un flux mare de clienţi. Schema va fi aplicată într-o primă fază începând din luna octombrie pentru 10.000 de angajaţi din cele 840 de magazine ale grupului din Japonia.
Prim ministrul al Japoniei de la sfârşitul anului 2012, Shinzo Abe, care a abordat încă de la începutul mandatului piaţa muncii şi ritmul salariaţilor, judecat prea intens şi nefast pentru consumul căminelor. Consumul privat a scăzut cu 0.8% între lunile aprilie şi iunie din 2015. Premierul spune că japonezii consumă mai puţin pentru că muncesc prea mult. Guvernul vrea deci ca japonezii să-şi petreacă mai mult timp în familie şi să consume mai mult.
Numărul de zile libere în fiecare săptămână a strârnit numeroase controverse în Japonia, mai ales după catastrofa de la Fukushima, din 2011. După accidentul nuclear, confruntată cu obligaţia de a face economii de electricitate, mai multe companii optaseră deja pentru mai multe zile libere în fiecare sătămână, dar, între timp, au revenit la ritmul normal.