Cum arăţi, cum te îmbraci – o carte de vizită. A ta şi a companiei
Dincolo de suprafaţă, nu e suficient să arătăm ca şi cum am fi persoana potrivită la jobul potrivit, ci să ne şi comportăm ca atare. Maniera în care cei din jur îşi formează anumite aşteptări asupra imaginii şi a comportamentului nostru depinde în mare măsură de felul în care ne promovăm această imagine exterioară. În acest sens, este bine de ştiut că ceilalţi văd atât cât laşi tu să se vadă, ceea ce înseamnă că trebuie să conştientizezi ceea ce faci efectiv pentru ea.
Când realizezi ce elemente îţi dau această înfăţişare profesională şi le pui în aplicare, obţinând o imagine pozitivă şi puternică, atunci poţi fi sigur că ai făcut un prim pas spre succesul individual şi profesional.
Aspectul fizic plăcut – atu în obţinerea succesului profesional
Oamenii frumoşi sunt mai bine plătiţi decât ceilalţi, indică un studiu publicat în Jurnalul de Psihologie Economică. Aceştia câştigă cu 12% mai mult, pentru că sunt consideraţi mai competitivi, par a avea mai multă încredere în ei, au o atitudine mai cooperantă şi sunt mai sociabili. De asemenea, este foarte probabil ca oamenii atrăgători din punct de vedere fizic să aibă câştig de cauză atunci când intră în competiţie cu alţi candidaţi care au aceleaşi calificări sau aceleaşi studii. Studii efectuate în Canada, Statele Unite şi China au arătat că oamenii consideraţi frumoşi câştigă cu 7,5-15% mai mult decât cei cu o frumuseţe apreciată drept „medie”.
Doar că această frumuseţe poate pune şi piedici când vine vorba să obţii un job. Femeile atrăgătoare care candidează pentru joburi în care se pune accent mai degrabă pe trăsături masculine – precum forţa fizică, capacitate de rezistenţă fizică şi psihică sau capacitatea de a lucra sub presiune – rareori au câştigat competiţia cu femeile mai puţin atrăgătoare. Angajatorii sunt de părere că într-un asemenea job frumuseţea nu-şi are locul, iar stereotipiile referitoare la eficienţa femeilor frumoase într-un mediu de lucru mai dur nu vor dispărea curând.
Când vine vorba despre angajarea unei femei pe o poziţie ce presupune lucrul cu clienţii şi contact vizual, bărbaţii optează pentru femei atrăgătoare, dar angajatorii-femei au reticenţe în a face acest lucru, spun alţi cercetători, de la Universitatea Rice de această dată. Ca atare, atunci când femeile atrăgătoare reuşesc să învingă ideile preconcepute şi ating poziţii manageriale înalte, există tendinţa ca succesul lor să fie atribuit mai mult norocului decât abilităţilor profesionale. Într-un studiu realizat în cadrul a 289 de companii daneze din domeniul publicităţii, firmele care au la conducere persoane atrăgătoare înregistrează un profit mult mai mare decât celelalte companii.
Vestimentaţia şi succesul personal
Desigur, nu-i suficient să arăţi bine şi să ai un comportament decent, dacă împachetezi aceste atribute în ambalajul nepotrivit. Îl face haina pe om? Cu umorul ce-l caracteriza, celebrul scriitor Mark Twain spunea că „da”:
„Hainele îl fac pe om. Oamenii goi au avut o mică sau chiar niciun fel de influenţă asupra societăţii!” În timpuri moderne, sunt oameni care au vrut să demonstreze, cu cifre, că răspunsul este „da”, aşa că au făcut studii. Iar ele confirmă că felul în care ne îmbrăcăm are un cuvânt greu de spus la locul de muncă, fiind un factor important inclusiv pentru accesul pe scara promovării.
Într-un chestionar realizat pe Yahoo!Hotjobs, 68% dintre angajaţi şi 82% dintre experţii în resurse umane au fost de părere că ţinuta unui angajat la locul de muncă este un as pe care trebuie să-l avem tot timpul în mânecă dacă vrem să promovăm. Mai mult de jumătate dintre respondenţi, respectiv 57%, au afirmat că ar fi dispuşi să-şi reînnoiască garderoba în măsura în care acest lucru ar contribui la îmbunătăţirea imaginii lor.
Felul în care te îmbraci conturează maniera în care ceilalţi te percep. În măsura în care hainele pe care le purtăm nu sunt nici ostentative şi nici prea şterse, ele ne pot crea imaginea potrivită. şi vorbim aici şi despre ceea ce completează o ţinută, deopotrivă pentru bărbaţi şi femei. Încălţămintea, de exemplu, este un bun indicator al statutului profesional şi personal, dar mai ales un atu: pantofii bărbăteşti lustruiţi sau cei de damă, cu toc.
O vestimentaţie strict profesională nu trebuie să fie în pas cu moda. Este suficient ca hainele să fie elegante şi de bun gust, din materiale de calitate, în croieli simple şi în culori clasice, mai degrabă în nuanţe închise, pentru că acestea conferă credibilitate şi asigură un look impecabil şi profesional. Foarte importante sunt şi accesoriile, farmecul lor constând în simplitate şi eleganţă.
Îmbrăcămintea în sine este un limbaj codat pe care ceilalţi îl interpretează. Prin urmare, trebuie să purtăm haine care ne caracterizează şi care sunt în concordanţă cu mărimea pe care o purtăm. O cămaşă nu trebuie să fie nici prea largă, nici prea strâmtă, iar ţinuta noastră per ansamblu trebuie să arate îngrijit, din cap până-n picioare. Tot acest „ambalaj” oglindeşte şi atitudinea noastră faţă de muncă şi poate impune respectul celor din jur.
Cei care nu acordă importanţă aspectului vestimentar uită sau nu ştiu că prima impresie contează. În momentul în care ai decis să te angajezi, este de preferat să renunţi la stilul „casual-sport” cu care eşti obişnuit în timpul liber şi să optezi pentru o ţinută formală. Nu uita că, odată ce ai decis să lucrezi pentru o companie, ţinutele pe care le abordezi zilnic vor fi şi ele o parte a imaginii firmei. Vestimentaţia nu este o carte de vizită doar personală, ci şi pentru angajatorul tău.
Unele companii impun un cod vestimentar destul de strict angajaţilor, cu concesii pentru „casual” doar în zilele de vineri (dar şi aici ţinuta informală are anumite limite). Cel mai indicat ar fi ca, încă de la angajare, să ceri informaţii despre codul vestimentar practicat de firmă şi să îţi organizezi ţinuta în funcţie de el. De preferat este însă ca modul în care îţi asortezi hainele să inspire profesionalism şi seriozitate.
Pentru doamne
O ţinută de birou trebuie să fie sobră, dar elegantă. Clasica bluză albă şi sacoul cu fustă sau pantaloni de culoare neagră nu sunt chiar o alegere fericită – ne duc mai degrabă cu gândul la uniformele de controlori… Desigur, este o opţiune la îndemână, dar puţină culoare, chiar şi în vestimentaţia de birou, nu strică. Important este să nu exageraţi cu gama de culori sau să abordaţi un stil prea sexy la serviciu.
Încercaţi, de exemplu, să înlocuiţi banala bluză albă cu una în nuanţe mai calde, cum ar fi roz şi galben-pal, bleu sau gri-deschis.
Cât despre sacouri, un imprimeu floral nu va fi deloc exagerat cât timp îl acordaţi cu haine uni. Atenţie la decolteu! Chiar dacă natura a fost darnică şi aveţi cu ce să vă mândriţi, este mai bine să vă abţineţi să vă prezentaţi la serviciu cu un decolteu prea adânc. În plus, fustele trebuie să ajungă măcar până la nivelul genunchilor. Altfel, riscaţi să daţi impresia de neseriozitate şi să fiţi sursă pentru comentarii răutăcioase. Puteţi să vă remarcaţi pozitiv cu o ţinută de bun gust, care va stârni admiraţie şi respect, şi nu cu una provocatoare.
Vestimentaţia sobră poate fi înveselită aşadar cu nuanţe mai „dulci”, dar şi cu accesorii. Fie că este vorba despre o curea mai deosebită, fie de un colier, o brăţară, o pereche de cercei sau un pandantiv, nu ezitaţi să vă înfrumuseţaţi vestimentaţia; accesoriile sunt esenţiale în eleganţă. Se poartă seturile de bijuterii, iar în mare vogă sunt perlele, în nuanţe de crem, roz, chiar şi negru, care se potrivesc de minune cu piesele vestimentare elegante.
Machiajul potrivit la jobul potrivit
Când ne referim la un machiaj adecvat trebuie să ţinem cont că o imagine individuală proastă poate afecta negativ imaginea companiei pe care o reprezentăm, oricât de performantă şi competitivă ar fi compania. Este valabilă şi reciproca: o imagine personală potrivită poate contribui la îmbunătăţirea imaginii unei companii, chiar şi în cazul în care nu vorbim despre una pozitivă… Ideal este să punem în valoare trăsăturile cu care ne-a înzestrat natura, folosind un machiaj discret şi natural.
Un ten nefardat este prea fad, iar un ten machiat excesiv nu se potriveşte la serviciu, dar aici contează şi domeniul de activitate. În industria modei, în restaurantele „cu pretenţii” sau în magazinele luxoase de îmbrăcăminte, machiajul poate fi mai pronunţat şi există mai multă libertate în alegerea culorilor şi a produselor folosite. Un machiaj de bun gust completează un aspect îngrijit, oglindind felul în care ne apreciem propria persoană.